Co potřebujete k tomu, abyste dostali do Států pořádnej balík koksu? Letadlo, ostrov a pilota.

Co potřebujete k tomu, abyste dostali do Států pořádnej balík koksu? Letadlo, ostrov a pilota.

Příběh létajícího pašeráka Barryho Seala zaujal i hollywoodské filmaře a hlavní roli si střihnul dokonce sám Tom Cruise.

Dolů

Některé lidské příběhy jsou pozoruhodnější než fikce. Ačkoliv byl příběh Barryho Seala - pašeráka drog a informátora CIA v roce 2017 zfilmován Hollywoodem, tak v jeho životě toho nalezneme mnohem více, než můžeme vidět na plátně. Přídomek filmu Nebeský gauner na tuto důležitou postavu sedí lépe než zadek na hrnec.


Film o Barry Sealovi hledejte i pod českým názvem Barry Seal - Nebeský gauner

Kdo byl Barry Seal

Adler Berriman "Barry" Seal byl talentovaný pilot, který na počátku osmdesátých let byl jedním z hlavních dovozců kokainu do Severní Ameriky. Narodil se v Baton Rogue v Louisianě, v roce 1939. Lásku k létání projevoval již od svých 15 let, kdy provedl svůj první sólový let. V šestnácti měl dokonce plnohodnotnou pilotní licenci. Jeho první zaměstnání je při pohledu na jeho další kariéru úsměvné. Se svojí malou Cessnou tahal reklamní poutače. V roce 1968 se stal leteckým inženýrem společnosti Trans World Airlines a později se díky svému přirozenému talentu a nadšení pro letadla stal jedním z nejmladších pilotů ve flotile dopravní společnosti TWA.


Některé ze známých podobizen Barryho Seala. 

Jak se dostal k drogám?

Podle Sealovy manželky Deborah začal Barry pašovat malé množství marihuany letadlem asi v roce 1975. Od roku 1978 už přešel na pašování kokainu. Důvod byl naprosto jednoduchý. Podle jeho vlastních slov byl poměr “libra za libru koksu výhodnější “.


Pořádná lajna koksu. O tohle tady šlo...

Barry byl opravdu řízek, tak jak ho vídáme ve filmu. Během jednoho letu běžně přepravoval mezi 1000 - 1500 kg kokainu a celou záležitost bral s humorem. Alespoň to tvrdí pašerák ze zlaté éry koksové stezky John Roberts. “Prostě šoupnul 1000 kilo koksu do letadla a vyhodil ho na smluveném místě nad Louisianou a pak odletěl domů”. Louisanu znal Barry opravdu dobře, jak už můžeme vidět ve filmu při scéně, ve které přesvědčuje medellínský kartel, že nikam jinam s nákladem nepoletí.


Tom Cruise se připravuje na pašerácký let

Než si medellínský kartel Barryho všimnul, pašoval do USA drogy z Nikaragui, Ekvádoru i Hondurasu. Právě v Hondurasu byl 10. prosince 1979 spolu se svým parťákem Stevem Plantou (ve filmu žádného nemá) zatčen za převoz 40 kilo kokainu přes hranice. Noviny v té době šílely a vydávaly zprávy o zatčených pašerácích s koksem v hodnotě 25 miliónů dolarů.

Ve vězení se Barrymu stalo osudným setkání s Williamem Rogerem Reevesem, což byl obchodní zástupce Jorge Ochoi. A právě díky němu si Barry vybudoval blízký vztah s Kolumbijci, respektive celým medellínským kartelem v čele s Pablo Escobarem. Možná vás tento příběh zklamal. Žádný únos Barryho i s letadlem jako ve filmu se nekonal. Platil jednoduchý princip. Barry měl schopnosti, o kterých kartel věděl, a když slovo dalo slovo, mohlo se jít na věc.


Pablo Escobar a jeho kolegové z medellínského kartelu

A co CIA?

Kdykoliv byl Barry dotázán, tak popíral, že by vědomě spolupracoval se CIA. Ale i ta o jeho skvělých pilotních schopnostech věděla a využívala ho prostřednictvím svých firem pro “špinavou práci”. Málokdo ví, že Barry v šedesátých letech létal pro společnost Air America ve Vietnamu a Laosu. A právě tu CIA potajmu koupila na černé akce, pod kterými si nemohla dovolit být sama podepsána. 


Sealovo filmové seznámení se CIA a letadlo, které od nich dostal

Ani vězení v době zatčení na Hondurasu nebylo Barrymu cizí. Poprvé zatčen byl už 1. července 1972 v New Orleansu za dodávání výbušniny C4 odpůrcům Castrova režimu v Mexiku. Tehdy ho zatkli s letadlem Douglas DC-4 plně naloženým C4, rozbuškami a veškerým matrošem, který je potřeba pro pořádný masakr. Trvalo dva roky, než ho úřady dostaly k soudu a stejně vyšel bez trestu. Stačilo se dohodnout na spolupráci se CIA a s jeho schopnostmi dostal vcelku jednoduchý úkol. Měl létat nad státy Střední a Jižní Ameriky a pořizovat snímky levicově zaměřených guerill. Richarda Nixona v té době (píše se rok 1974) spíše než boj proti drogám zajímalo monitorování sandinistického hnutí v Nikaragui a boj proti všem komoušským povstaleckým skupinám.


Usměvavý Seal (Tom Cruise) si právě vystřelil z cestujích v dopravním letadle

Barryho filmové seznámení s CIA tvůrci přitáhli trochu za vlasy. Je tam postaven do role znuděného pilota svojí jednotvárnou prací. Při jednom obyčejném letu si vystřelí z cestujících. Začne s letadlem měnit prudce výšku, až z toho manévru cestujícím nad hlavou vypadají kyslíkové masky. Pří této scéně se má psát rok 1978, ale tou dobou už byl Barry za svůj průšvih v Mexiku 4 roky vyhozen. Adrenalin a finanční tíseň ho donutila vrhnout se do tajných misí, o kterých nesměl nikdo vědět. A že tuto možnost dokázal využít naprosto skvěle.


Skutečná Sealovic rodinka. Ta filmová je přeci jen o něco víc sexy...

Zlatá stezka pro kokain a zbraně

Medellínský kartel v roce 1979 vydělával kolem 60 milionů dolarů měsíčně a z jeho vůdců se stali jedni z nejbohatších lidí světa. Tato informace, která se objevila i v žebříčku časopisu Forbes, připoutala pozornost samotné CIA a DEA (Národní úřad pro kontrolu obchodu s drogami). DEA po kartelu šla a snažila se sehnat důkazy proti Pablu Esobarovi. Bez hmatatelného důkazu ho nemohli z ničeho obvinit a spolu s ním rozprášit celý kartel. Kdežto CIA na kartel a jeho finanční zdroje spoléhala. Hrálo jim to pěkně do karet. Díky financím kartel udržoval marxistické jednotky guerill v Kolumbii pěkně v klidu. Dokonce agent Felix Rodriguez přiměl kartel darovat 10 milionu dolarů povstalecké skupině contras. Ta bojovala právě v Nikaragui proti sandinistickému hnutí, kterého se Spojené státy dost obávaly. Přeci jenom k panamskému průplavu není z Nikaragui zas až tak daleko... 


Povstalecká skupina contras plně vyzbrojena zbraněmi dodanými Barry Sealem

Za dané situace mohl obchod s drogrami kvést jako nikdy předtím. Barry vozil koks především pro medellinský kartel a v roce 1982 přesunul své přistávací středisko v USA do města Mena. Stalo se tak na přání kartelu, byla to zapadlá díra obklopená horami v západním Arkansasu. Důležité bylo náklad dovézt bezpečně a s co nejmenší ztrátou. Přeci jen při shazování v Louisianě se některé balíčky zatoulaly. Ne, že by kartelu vadilo přijít o nějaký koks. Escobar dokonce počítal s až 20 procentní ztrátou výdělku na úplatcích a poškození nákladu. Neustálý tlak DEA přiměl kartel za sebou zanechávat minimum stop. To platilo i pro jindy lehkomyslného Seala.


Takhle vypadá typ letounu, s kterým Seal podnikal své akce

Ten se později přátelům svěřil, že za jeden let inkasoval kolem 1,5 milionu dolarů. To opravdu není špatná sumička. Za ty prachy si mohl pořídit více letadel a rozjel opravdu slušný byznys. Po vzlétnutí z Arkansasu odvezl povstaleckým jednotkám contras v Nikaragui zbraně. Pak si to namířil do Hondurasu nebo na Bahamy pro náklad koksu a hurá domů. Vše běželo jako na drátkách a za všechno dostával slušný balík. Na Bahamách mu dokonce nehrozilo žádné riziko, jelikož jeden z ostrovů koupil Carlos Lehder pro medellinský kartel jako překladiště. Z ostrova vystěhovali všechny obyvatele a bahamská vláda to přehlížela, jelikož dostala pěknou sumičku peněz do kapsy. Sealovo napojení na CIA mu taktéž zajišťovalo dostatečné krytí. Letouny Beech Craft King Air 200, s kterými létal, byly pořízeny od jedné jihoamerické letecké společnosti. A asi nemusíme dodávat, kdo tuto společnost ve skutečnosti vlastnil.


Pablo Escobar a Barry Seal - dva muži, kteří si na maximum užívali života

Kde se to pokazilo

Miliony vydělaných dolarů musel Barry nějakým způsobem vyprat, jinak by to s nimi nemohl v Americe pořádně roztočit. A že jich nebylo málo. V roce 1984 se mu jeho kšeftování stalo osudným. Byl na Floridě obviněn za praní špinavých peněz, a aby toho nebylo málo, tak mu ještě napařili pašování metakvalonu. (To je dost silná návyková látka.) Je s podivem, že o koksu nepadlo ani slovo, ale stačilo to. Tentokrát mu hrozilo 10 let natvrdo a rázem by bylo po srandě. Barry se rozhodl kontaktovat viceprezidenta USA George H. W. Bushe a zachránit si krk.


Pašerácké cesty přes Karibik v 80. letech

Vidina ztráty pohodového života donutila Barryho zpívat. Vypověděl, že nikaraguaští sandinisté jsou zapojeni do drogového obchodu s Kolumbijci. To byla voda na mlýn tehdejšího prezidenta Reagana, který chtěl sandinisty na dobro smést z povrchu zemského. Po průšvihu s Kubou nechtěl mít další komunistickou zemi za zadkem a díky Sealovi měl pádný argument - sandinisté podporují obchod s drogami a kazí tím americkou mládež.


Sandinisté při vítězném vjezdu do hlavního města Nikaragui

Ze Seala se stala ceněná komodita, ale měl ještě jeden úkol. Musel své tvrzení nějakým způsobem dokázat, aby americká vláda měla svojí kampaň o co opřít. Barrymu se podařilo pořídit fotografii, na které nikaragujští sandinisté a samotný Pablo Escobar nakládají 1200 kilo koksu do vojenského dopravního letadla C-123. Na celé operaci byl dohodnut s protidrogovou agenturou DEA. Té lezl Escobar na nervy už dost dlouho, ale neměli proti němu žádný pádný důkaz k obvinění a k vytvoření nátlaku na kolumbijskou vládu pro jeho vydání.

Manželka prezidenta Reagana promluvila na veřejenosti při kampani Řekněte ne drogám

Aby vše klaplo, tak musel Seal dodržet klasickou trasu, kterou létal se zbraněmi i koksem. Nejenom že DEA dostala důkaz proti medellinskému kartelu, ale ještě mohli zadržet obrovskou dodávku koksu a ponechat překupníky na Floridě na suchu. Když se tato fotografie dostala Ronaldu Reaganovi do rukou, tak proběhla ta největší mediální masírka podporující válku proti sandinistům. A společně s Escobarem se stali veřejnými nepřáteli Spojených států číslo jedna.

Barry při svém počínání dal Spojeným státům pádný důkaz v boji proti kartelu a komoušům. Smáznul doslovně dvě mouchy jednou ranou. Ale zároveň si podepsal rozsudek smrti. Escobar měl jednoduché pořekadlo “Plata o plomo” - peníze, nebo olovo. Barry bral peníze dost dlouho, a když zradil, tak si nic jiného než olovo nezasloužil. Kolumbijská pomsta už v té době byla stejně pověstná jako ta sicilská a nikdy nekončila bez krveprolití. 


Průlomová fotografie Pabla Escobara a příslušníků sandinistického hnutí při nakládání balíků drog

Jak to skončilo

Barry byl v prosinci 1985 odsouzen za pašování trávy a koksu. Nedal si totiž pokoj ani v době spolupráce s DEA a ještě si namastil kapsu o dalších 575 000 dolarů. Vyvázl s šestiletou podmínkou a po dobu půl roku mu bylo uděleno domácí vězení. V té době zvládnul poskytnout pár krátkých interview a z té doby mají být nahrávky, ve kterých nám vypráví svůj životní příběh v průběhu celého filmu. Domácí vězení byl pro něj asi největší trest a strhaná tvář Toma Cruise ve filmu to dokonale vystihuje. I když při posledním interview před smrtí prohlásil, že je to vzrušující!


Rozbíjení zadržených balíků koksu

Soudce Polozola Sealovi mu zakázal nosit u sebe zbraň (všechny jeho zbraně mu byly zabaveny) a ani si nesměl pořídit ozbrojenou ochranku. Navíc soudce, aby toho nebylo málo, veřejně oznámil místo Sealova pobytu. Tím mu víceméně podepsal rozsudek smrti. Být v hledáčku kokainové  mafie a především v té době již psychopatického Escobara, to rozhodně nemohl být dobrý pocit. Když se ho přátelé zeptali, jak se cítí a jestli se bojí vendetty, odpověděl jim stručně. “Udělali ze mě hliněného holuba”


Zastřelený Barry Seal ve svém cadillacu

Smrt na sebe nenechala dlouho čekat. Barry se vracel 19. února 1986 v 18 hodin zpět do svého domácího vězení, a když zaparkoval svůj Cadillac Seville, tak na něj naběhl chlap se samopalem. Dostal to jak do hlavy, tak do těla a padnul mrtvý na ulici. Byl to dost smutný konce muže, který si užíval života jako málokdo jiný a dokázal vytěžit z každé situace maximum. Nakonec došlo i na jeho “kata”. Pablo Escobar byl zabit o pár let později, kdy ho po Kolumbii naháněla DEA ve spolupráci s kolumbijskou armádou.

Zdroje:
http://spartacus-educational.com/JFKseal.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Guerrilla_movements_in_Colombia
http://literarky.cz/kultura/film/24741-zla-cia-a-pilot-ktery-u-nevi-kam-doma-da-vechny-ty-neprane-penize
https://www.counterpunch.org/2016/11/04/air-cocaine-the-wild-true-story-of-drug-running-arms-smuggling-and-contras-at-a-small-airstrip-in-clintons-arkansas/
https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/films/features/american-made-tom-cruise-barry-seal-real-life-true-story-cia-drug-smuggler-informant-pablo-escobar-a7911081.html
http://time.com/4958361/american-made-movie-true-story/

Vít Kosina

Vít Kosina

Fotograf a redaktor na volné noze se zájmem o všechno, co za to stojí. Oblíbený citát: “Udělám mu nabídku, jakou nebude moci odmítnout”

All articles of the author

Filmový Top Gun: Jak Tom Cruise v Tomcatu sundával neexistující stíhačky

Filmový Top Gun: Jak Tom Cruise v Tomcatu sundával neexistující stíhačky

Lukáš Visingr , Jak vznikl nápad natočit tenhle velký hit 80. let? Čím začal reálný výcvik vzdušných soubojů? Co byly zač letouny „MiG-28“? A vrátí se „Maverick“?

Moonshine whiskey: Samohonka z Jihu

Moonshine whiskey: Samohonka z Jihu

Mr. Beman , Doma pálená whiskey se stala poslední baštou odporu Konfederace proti vítězným USA a jejim úřadům. Hlavně proti berňáku. Což platí dodnes.

Přežít! Aneb 10 filmů, s jejichž znalostí přežijete úplně všechno

Přežít! Aneb 10 filmů, s jejichž znalostí přežijete úplně všechno

Mr. Beman , Zdegenerovaní vidláci, nacisti, Rusáci, islámští teroristé, medvědi, zombíci i zánik civilizace. Přežít se dá cokoliv, když víte jak.