Éra muscle cars začala už před víc než půl stoletím, kdy někoho poprvé napadlo nacpat velký motor do (relativně) malého a levného auta, přidat pár pruhů, sání a výdechů, posadit to celé na široká kola a prodávat lidem, kteří by chtěli hot rod, ale nechtěli ho stavět.
Na počátku sedmdesátých let tyto dinosaury vyhubilo, trochu ironicky, právě omezení přísunu těch skutečných dinosaurů ve formě automobilového benzínu. Před pár lety se ale éra muscle cars vrátila a současný Dodge Challenger SRT Hellcat nám dokazuje, že není o nic méně šílená než ta první. Možná dokonce naopak. S výdechy na kapotě, sáním skrz vnitřní pár světlometů (!), kompresorovou Hemi o 717 koňských silách a naprosto pekelným zvukem je SRT Hellcat důkazem, že nejlepší muscle cars si můžete koupit právě teď.
Jak je na tom ale Hellcat ve srovnání s legendami minulosti? Vybrali jsme deset nejdrsnějších. Když si je koupíte, vyrostou vám chlupy na hrudi, zhrubne vám hlas a dostanete chuť vyvolat barovou rvačku.
10. 1977-1978 Pontiac Firebird Trans Am
Konec sedmdesátých let muscle cars zrovna nepřál. Emisní předpisy srazily výkony motorů na komickou úroveň, benzín byl drahý a zákazníci začali dávat přednost dědkovským korábům silnic a nebo malým, úsporným autům z dovozu. Ale Trans Am si svůj charakter udržel. I v roce si udržel osmiválec o objemu 6,6 litru (400 cu. in.), i když se musel spokojit se skromným výkonem 200 k. Placatá karoserie, zamračený „ksicht“ a populární černý lak se zlatým ptákem na kapotě se ale postaraly o to, že drsně alespoň vypadal.
Objem motoru: 6,6 litru (400 cu. in.)
Výkon: 200 koní
0 - 96 km/h (60mph): 6,3 s
1/4 míle: 15,0 s
9. 2003-2004 Ford Mustang SVT Cobra R
Přezdívalo se jí „Terminátor“ a do doby, než se objevil na trhu model 2015, to byl jediný Mustang s nezávislým zavěšením zadní nápravy. Kromě něj měla SVT Cobra také čtyřvačkový osmiválec se 32 ventily a kompresorem o udávaném výkonu 390 koní. V reálu to ale asi bylo o něco víc. A nezapomínejte, že to bylo před skoro patnácti lety, kdy i 300 koní byl zapamatováníhodný výkon.
Objem motoru: 4,6 litru
Výkon: 390 koní
0 - 96 km/h (60mph): 4,5 s
1/4 míle: 13 s
8. 1973 Ford Falcon XB
Ti nejdrsnější se poznají podle toho, že přežijí a nevzdají se. Australská verze Fordu Falcon přežila a nevzdala se svých výkonů a obřích osmiválců ani po palivové krizi na začátku 70. let, která vyhubila většinu jejích amerických kolegů. A ve své filmové podobě přežila i konec civilizace a obstála v postapokalyptickém světě Šíleného Maxe. I bez přídavných nádrží, kompresoru trčícího skrz kapotu a aerodynamického čumáku je to ale auto, které si dokáže zjednat respekt.
Objem motoru: 5,8 litru (351 cu. in.)
Výkon: 260 koní
0 - 96 km/h (60mph): 7,2 s
1/4 míle: 15,7 s
7. 1970 Chevrolet El Camino 454 LS6
Problém s většinou muscle cars je, že jsou to kupé. A kupé se od svých čtyřdveřových sourozenců liší hlavně tím, že jsou hezčí. Což z nich dělá tak trochu auta pro holčičky. Pokud jste opravdový tvrďák, tak se v něčem takovém nemůžete nechat vidět. Opravdoví tvrďáci jezdí v pick-upech. A když chtějí spěchat? Potom je tu Chevrolet El Camino s asfalt trhajícím big blockem 7,4 litru (454 cu. in.) o výkonu 450 koní. Chcete mít cestou z lovu kam naložit mrtvého kance, brokovnici, a zároveň byste neradi prohráli sprint proti tehdejšímu Ferrari? Tohle je řešení!
Objem motoru: 7,4 litru (454 cu. in.)
Výkon: 450 koní
0 - 96 km/h (60mph): 5,0 s
1/4 míle: 13,44 s
Chevyho El Camino ročník 70 můžete najít i na jednom z našich triček DixieGear.
6. 1969 Plymouth Road Runner 440+6 (A12)
Koncern Chrysler vyplodil na konci 60. let tolik šílených muscle cars, že je těžké vybrat jen jedno. Ale pokud hledáme muscle car pro drsné chlapy a tovární obdobu hot rodu, musí to být Road Runner Six Pack. Začal jako laciný rodinný sedan Belvedere, který dostal obří motor 440+6 se třemi dvojitými karburátory. Součástí balíčku A12 byl samosvor Dana 60 s brutálně krátkým převodem a hlavně laminátová odnímatelná kapota. Protože panty jsou moc těžké. Výbava? Na tu zapomeňte, tady záleží na rychlosti.
Objem motoru: 7,4 litru (454 cu. in.)
Výkon: 450 koní
0 - 96 km/h (60mph): 6,1 s
1/4 míle: cca 13,5 s
5. 1994-1996 Chevrolet Impala SS
„Lorde Vadere, váš vůz je připraven“. Tak zněl slogan tiskové reklamy na Impalu SS z roku 1994. Po technické stránce to nebylo nijak výjimečné auto – v podstatě šlo o běžný Chevrolet Caprice s policejním motorem LT1 o výkonu 260 koní, policejním podvozkem a brzdami. Dostal ale sportovnější interiér s oddělenými sedačkami a řazením na podlaze, kožené čalounění a hlavně nižší podvozek a litá kola. Ikonický vzhled by ale nebyl kompletní bez černého laku, který dělal z Impaly opravdu „zlé“ auto.
Objem motoru: 5,7 litru (350 cu. in.)
Výkon: 260 koní
0 - 96 km/h: 7,0 s
1/4 míle: 15,2 s
4. 1967-1968 Chevrolet Camaro Z/28
Když v roce 1967 přišel na trh nový Chevrolet Camaro, byla ve formulářích pro výběr výbavy nenápadná položka „Z/28“. Nedočetli jste se o ní v žádné brožuře a věděl o ní i málokterý prodejce. Pokud jste jí zaškrtli, dostali jste v podstatě závodní auto. Standardem byly kotoučové brzdy vpředu, manuální čtyřkvalt a hlavně pětilitrový (302 cu. in.) osmiválec, který měl výrobcem udávaný výkon 290 koní, ale ve skutečnosti dosahoval 360-400 koní kolem sedmi tisíc otáček. Ano. Sedm tisíc. Z pětilitru s rozvodem OHV. V roce 1967. Kde byla tehdy Honda?
Objem motoru: 5,0 litru (302 cu. in.)
Výkon: 290 koní (oficiálně); 350-400 koní (odhad)
0 - 96 km/h: 6,9 s
1/4 míle: 14,85 s
3. 1987 Buick GNX
Jediný šestiválec na seznamu, ale také jedno z nejrychlejších aut, které jste si v té době mohli koupit. Ostřejší verze již tak divokého Buicku Grand National měla pod kapotou vidlicový šestiválec 3,8 litru s obřím turbem. Výrobce sice udával poměrně skromných 245 koní, ale naměřený čas zrychlení 0-100 km/h za 4,3 s naznačuje, že realita byla patrně o mnoho zajímavější. Ostře řezané tvary a fakt, že všechny GNX byly černé, jen dovršují démonický charakter tohoto stroje.
Objem motoru: 3,8 litru (231 cu. in.)
Výkon: 245 koní (oficiálně)
0 - 96 km/h: 4,7 s
1/4 míle: 14,23 s
2. 1968-69 Plymouth Barracuda Super Stock
To takhle vezmete malé kupé (velikostí asi jako dnešní Octavia), vecpete mu pod přední kapotu sedmilitrový motor 426 Hemi o nějakých 450 koních, nahradíte přední blatníky a kapotu laminátovými, použijete odlehčené dveře a vyházíte zbytečnosti jako odhlučnění nebo zadní sedačky, protože jsou těžké. A vlastně také posilovač řízení, protože už na něj nezbylo místo. Výsledek, který zvládne čtvrtmíli kolem 10,5 s (jen o kousek pomaleji než Bugatti Veyron) pak budete prodávat lidem. Tedy, technicky vzato jen závodníkům, ale znáte to...
Objem motoru: 7,0 litru (426 cu. in.)
Výkon: 425 koní (oficiálně)
0 - 96 km/h: ---
1/4 míle: cca 10,5 s
1. 1968-1970 Dodge Charger R/T
Je to možná klišé, ale žádné auto z vás neudělá drsňáka tak jako černý Charger. Jezdili s ním padouši v Bullittovi, Dennis Hopper v Modrém sametu, zabiják upírů Blade a také Michael Madsen v seriálu Pomsta s.r.o. (který byl ze všech nejdrsnější). Naživo je mnohem větší, než jste čekali, a s ostře řezanými tvary a zakrytými světly se tváří vážně zlověstně. A to jsme ještě nezmínili ten zvuk.
Objem motoru: 7,2 litru (440 cu. in.)
Výkon: 375 koní
0 - 96 km/h: 5,2 s
1/4 míle: cca 14 s
Bonus: 1970 Dodge Polara CHP
Jsou auta, která hrozivě vypadají. Jsou auta, na jejichž řízení potřebujete koule z oceli. Ale je jen jeden typ aut, kterého se při pohledu do zrcátka opravdu vyděsíte. A Polaru z roku 1970 v provedení, jak jí používala California Highway Patrol, jste z toho zrcátka jen tak nesetřásli. Big block o objemu 7,2 litru (440 cu. in.) a výkonu 375 koní z ní udělal na dlouhá léta nejrychlejší policejní auto v USA.
Objem motoru: 7,2 litru (440 cu. in.)
Výkon: 375 koní
0 - 96 km/h: 6,7 s
1/4 míle: 15,2 s
Obrázky: Wikimedia Commons, Hemmings, automobilky