O tom, jak se stalo, že ceny klasických muscle cars dosáhly zcela absurdních hodnot, jsme už před časem psali. Pojďme se podívat na konkrétní modely, které se prodávají za peníze, které by vám stačily na nákup slušné vily nebo v některých případech i záměčku.
Poznámka: Určitě vás napadne "kam se poděly Cobry a Corvette"? Vždyť se jich za cenovky v milionech dolarů prodalo poměrně mnoho. Je to jednoduché - Corvette i Cobra jsou dvoumístné sportovní vozy a jako takové prostě na seznam muscle cars nepatří. Muscle car je dostupné rodinné kupé s obřím motorem, nikoliv sofistikované sportovní auto.
Stejně tak jsme ze seznamu záměrně vynechali auta, která dosáhla extrémních cen v charitativních aukcích, díky filmovým rolím nebo slavným majitelům.
9. Plymouth Superbird Hemi
Rok: 1970
Vyrobených kusů: 78
Cena: $500,000 (11 milionů korun)
Na začátku bylo auto, co se jmenovalo po kreslené kukačce. A potom na něj přidělali špičatý čumák a obrovské křídlo, aby mohlo vyhrávat v závodech NASCAR. Jako nové ho skoro nikdo nechtěl, protože bylo ošklivé a aerodynamická vylepšení byla v jakýchkoliv na veřejnosti rozumných rychlostech spíše na škodu. Trvalo několik let, než se podařilo všechny kusy prodat, a spoustě z nich se dokonce musela odmonotovat slavná křídla. Dnes je z něj legenda a patří mezi nejobdivovanější a nejcennější muscle cars.
8. Ford Mustang Boss 429
Rok: 1969
Počet vyrobených kusů: 857
Cena: $605,000 (13 milionů korun)
Další stvůra, která vznikla pro závody NASCAR. Tentokrát to byl Ford, který potřeboval homologovat brutální závodní motor 429. A jeho inženýři se z nějakého záhadného důvodu rozhodli, že optimálním modelem pro tak šílenou konverzi bude kompaktní Mustang. Museli rozšířit motorový prostor, upravit přední zavěšení a předělat spoustu dalších věcí, aby se motor vůbec vešel. A výsledkem bylo auto, které nikdy pořádně nezatáčelo, protože obrovský big block byl prostě příliš těžký. Ale pokud jste jeli jen rovně, bylo to monstrum. Výrobce totiž sice udával 375 koní, ale reálný výkon pravděpodobně dosahoval něco kolem 500...
7. Pontiac GTO Judge Ram Air IV convertible
Rok: 1969
Počet vyrobených kusů: 17
Cena: $642,000 (14 milionů korun)
Sběratelsky ceněnými kousky se často stanou auta, která jako nová nikdo nechce, protože ve své podstatě nedávají smysl. Tak třeba Pontiac GTO "The Judge" s otevřenou karoserií, vybavený paketem Ram Air IV. Ten se sestával z vylepšených hlav, hliníkového sání, lepšího karburátoru a ostřejší vačky. To všechno přineslo výkon 370 koní a udělalo to z GTO skvělý nástroj na pouliční závody.
Naopak kabriolet byl oproti kupé těžší, měl méně tuhou karoserii, byl pro závodění poněkud nebezpečný a ještě navíc byl dražší. Pokud jste si kupovali kabrio, obvykle jste neměli v úmyslu závodit a tudíž jste nepotřebovali nejvýkonnější variantu. Proto se jich v této kombinaci vyrobilo jen 17. A dnes, v době, kdy vzácné muscle cars nezávodí, ale dělají parádu v garáži, jsou také patřičně cenné.
6. Chevrolet Camaro ZL-1
Rok: 1969
Počet vyrobených kusů: 69
Cena: $840,000 (18 milionů korun)
Jeden z mála případů, kdy byl některý ze vzácných muscle cars skutečně technicky výjimečný. Chevrolet v roce 1969 umožnil dealerům a zákazníkům, kteří o této možnosti věděli (tedy téměř výhradně profesionálním závodníkům) objednat si nové Camaro s hliníkovým big blockem ZL-1 o objemu 7 litrů. Ten vážil podobně jako small block, ale s udávaným výkonem 430 koní a reálným kolem 500 koní to byl na dlouhou dobu nejvýkonnější tovární motor od Chevroletu.
Problém? Cena. Příplatek za motor ZL-1 byl $4,160 a celková cena za vůz se tak posunula na těžko stravitelných $7,200. Ano, příplatek za motor byl opravdu větší než cena celého slušně vybaveného Camara. Není divu, že se poslední kusy prodaly až v roce 1972...
5. Shelby GT350R
Rok: 1965
Počet vyrobených kusů: 34
Cena: $990,000 (22 milionů korun)
Technicky vzato by sem tento Mustang neměl patřit stejně tak jako Corvette nebo Cobry. GT350R bylo téměř čistokrevné závodní auto, které v polovině 60. let slavilo úspěchy na okruzích nejen v USA. Nakonec jsme ale usoudili, že to je pořád jen Mustang, byť očesaný o všechno nepodstatné včetně zadních sedadel a připravený pro závodění.
A zajímavost? Motor o objemu 4,7 litru měl výkon přes 350 koní. To znamená více než 70 koní na litr a tedy hodnotu, za kterou by se nemusely stydět ani tehdejší evropské sporťáky.
4. Chevrolet Chevelle SS454 LS6 Convertible
Rok: 1970
Počet vyrobených kusů: 4 475 LS6, počet kabrioletů není znám
Cena: $1,150,000 (25 milionů korun)
Další případ auta, které se stalo neobyčejně cenným díky tomu, že původně nedávalo žádný rozumný smysl. Big block 454ci (7,4 litru) ve verzi LS6 byl tím nejvýkonnějším motorem, který Chevrolet nabízel ve standardních sériových vozech. Jeho 450 koní si dokázalo poradit téměř s čímkoliv, co jste mohli na ulici potkat.
A rozhodně to bylo mnohem víc, než kolik je potřeba na poklidný cruising v kabrioletu. Takže se tu opakuje situace Pontiaku GTO Judge, jen ve vzácnějším, výkonnějším a uctívanějším provedení.
3. Ford Mustang Shelby GT500 Super Snake
Rok: 1967
Počet vyrobených kusů: 1
Cena: $1,300,000 (28 milionů korun)
Mustangy se jménem Shelby a svinutou kobrou ve znaku patří již tradičně k těm nejcennějším americkým klasikám již před uvedením filmu 60 Sekund a sláva na stříbrném plátně poslala ceny ještě výše. I obyčejná GT500 je dnes skutečně drahé auto a není proto divu, že jedinečná GT500 Super Snake, osazená sedmilitrovým motorem ze závodního Fordu GT40, změnila majitele za skutečně obrovskou sumu. Podobně jako v případě Camara ZL-1 i u původního Super Snake zarazila plány na sériovou výrobu příliš vysoká cena. Auto se mělo prodávat za 8 tisíc dolarů - tedy téměř trojnásobek běžného Mustangu. Není divu, že zůstalo u jediného exempláře.
2. Shelby EXP500 "Green Hornet"
Rok: 1968
Počet vyrobených kusů: 1
Cena: více než $1,800,000 (39 milionů korun)
Další prototyp od Carolla Shelbyho a po technické stránce asi nejvýjimečnější auto na našem seznamu. Asi nejméně zajímavé je na něm to, že jde o jediný existující '68 Shelby Mustang s karoserií kupé - sériové modely byly fastbacky nebo kabriolety. O něco zajímavější je, že sedmilitrový (428ci) big block byl namísto tradičního karburátoru vybaven elektronickým vstřikováním paliva. Úplně nejzajímavější je, že tuhá zadní náprava byla nahrazena nezávislým zavěšením. "Zelený sršeň" tak o více než 30 let předběhl první sériový Mustang s nezávislým zavěšením, SVT Cobru z let 1999-2004. Do sériového Mustangu se tento prvek dostane až v modelovém roce 2015.
Zdá se vám 1,8 milionu dolarů za takové auto málo? Nejste sami. Majitel je stejného názoru. Na loňské aukci Barrett-Jackson sice příhozy dosáhly této výše, ale nikoliv vyhrazené ceny. Auto se tedy neprodalo a čeká na někoho, kdo za něj bude ochoten zaplatit "přiměřenou cenu".
1. Plymouth Hemi 'Cuda convertible
Rok: 1971
Počet vyrobených kusů: 11
Cena: $3,500,000 (76 milionů korun)
Neexistuje lepší příklad šílenství kolem muscle cars než je Hemi 'Cuda convertible z roku 1971. Modelu Barracuda a jeho ostřejší verze 'Cuda se v tom roce vyrobilo více než 16 tisíc. Z toho více než tisíc bylo kabrioletů. Polozávodních motorů 426 Hemi se mezi lety 1964 a 1971 prodalo více než 11 tisíc kusů. A dnes se pro použití v klasických vozech vyrábí znovu.
Na Hemi 'Cudě convertible z roku 1971 je tak výjimečné jen to, že v kombinaci kabriolet + Hemi se vyrobilo pouhých 11 kusů. A v průběhu let se právě tato kombinace z nějakého důvodu stala legendou, svatým grálem a symbolem éry muscle cars. Chcete-li mít doma originál s tím správným písmenkem ve VINu, může se vám stát, že za něj zaplatíte cenu zvící soukromého tryskáče.
A nebo si můžete postavit identické auto s jiným písmenkem ve VINu. Bude vás stát nějakých 100 tisíc dolarů...