V garáži Donalda Trumpa: Čím se vozí příští americký prezident?

V garáži Donalda Trumpa: Čím se vozí příští americký prezident?

Cadillaky a Rolls-Royce jsou normálka. Dokážete si ale představit Donalda za volantem Lamborghini Diablo nebo Roadsteru od Tesly?

Dolů

Už za pár dní bude hvězda reality show a byznysmen Donald Trump jmenován 45. americkým prezidentem. Za posledních pár měsíců jsme se o něm dozvěděli mnoho, zejména o jeho názorech a plánech, či občas o jeho absenci. Psalo se i o jeho obchodních úspěších a prohrách. Ale o muži leccos vypoví i jeho auta. Takže, čím The Donald vlastně jezdí?

1. Chevrolet Camaro Indianapolis 500 Pace Car

O Camaru, které v roce 2011 posloužilo jako zaváděcí vůz pro závod 500 mil v Indianapolis, už jsme se zmínili v dřívějším článku. Věděli jste ale, že ho původně měl řídit Donald Trump? Nakonec z toho ale sešlo, a to hned z několika důvodů. Za prvé, Trump nedlouho před plánovaným závodem veřejně vyjádřil své pochyby o rodném listu prezidenta Obamy a o tom, jestli byl skutečně narozen na území USA a jestli má tudíž nárok být prezidentem. To vzbudilo vlnu nevole a pořadatelé Indy začali svého rozhodnutí tak trochu litovat.

Dalším problémem bylo to, že Trump, který se většinou přepravuje na zadním sedadle limuzíny po New Yorku nebo na palubě soukromého tryskáče či vrtulníku, neumí moc řídit. Trojnásobný šampion Indy Johnny Rutherford prohlásil, že se mu ulevilo, když z Trumpovy účasti (oficiálně kvůli „pracovním povinnostem“) sešlo. Trump tak záváděcí vůz neřídil, ale přesto si ho mohl vzít domů a je dodnes jeho majitelem.

2. Lamborghini Diablo

Ve světle zvěstí o Trumpově řidičském (ne)umu je pozoruhodné, že jedním z jeho nejznámějších vozů je Lamborghini Diablo. Vlastní údajně exemplář v provedení roadster a v elektricky modrém laku. Co však se strojem, který je známý jako jeden z řidičsky nejnáročnějších a nejzákeřnějších supersportů, doopravdy dělá, to zůstává záhadou. Dá se očekávat, že za mohutného týrání spojky občas vyrazí na floridské bulváry – nejspíš však Lambo tráví většinu času v garáži, zatímco Trump volí snadnější způsoby přepravy.

3. Rolls-Royce Phantom 

Z tohoto pohledu je pro Trumpa naopak ideální značkou Rolls-Royce. Auta této britské značky jsou známa kvůli několika věcem – jsou velmi okázalá, neobyčejně drahá, dávají okolí najevo, že jste to „někam dotáhli“ a především, žádný slušný majitel čtyřdveřového Rollsu (kabriolety a kupé jsou něco jiného) si ho neřídí sám.

Trump byl často vídán jak s původním Phantomem z padesátých let, který je ztělesněním toho, jak si představujete „klasický Rolls“. V poslední době však používá spíše jeho moderní ekvivalent, nazvaný též Phantom. Tento stroj, který se velikostí vyrovná leckterému SUV, je pro Trumpa ideálním řešením. Obrovský, očividně drahý a velkolepě okázalý.

4. Cadillac Escalade

Možná ještě častěji však můžete Trumpa potkat na zadním sedadle Cadillaku Escalade. Toto obří SUV dnes zastává roli, kterou dříve plnily klasické limuzíny od Cadillaku a Lincolnu – tedy sloužit jako limuzína s šoférem. Je pravděpodobné, že Trump přinejmenším jeden exemplář vlastní (a jeho hotely jich nejspíše budou mít mnoho), ale i kdyby tomu tak nebylo, stejně by v Escalade jezdil. Když si dnes najmete v NYC luxusní limuzínu, dost možná to bude právě Escalade.

Prezidentský Cadillac DTS "The Beast"

A Secret Service, která se dnes o Trumpovu přepravu stará primárně, taktéž používá flotilu těchto vozů a přinejmenším dokud mu nebude přidělen nový exemplář „The Beast“ alias oficiální prezidentské limuzíny, bude jezdit především tímto SUV.

5. Mercedes-Benz SLR McLaren

O Trumpovi se všeobecně ví, že má velmi malé ruce. To pochopitelně vedlo ke spekulacím o jiných částech jeho anatomie, jejichž rozměry prý s velikostí rukou souvisí. Možná právě to je důvodem, proč tak často mluví o svém mužství. A třeba je to i podvědomou příčinou toho, že si pořídil (a často se nechává vidět) v jednom z nejfaličtějších sportovních vozů planety. Supersportovní Mercedes SLR McLaren je navíc mnohem spíše superrychlým gran turismo než opravdovým supersportem a jeho řízení je tak mnohem snazší i pro člověka, který se za volant podívá jen zřídka.

6. Tesla Roadster

Od notoricky antiekologického Trumpa, který patří k nejhlasitějším skeptikům globálního oteplováním a mezi jehož plány patří okleštění nebo úplné zrušení úřadu pro ochranu životního prostředí EPA, by člověk asi nečekal nadšení pro elektrická auta. Jenomže Tesla Roadster nebyla jen elektrickým autem – díky svému základu ve sportovním Lotusu Elise šlo o neobyčejně atraktivní sportovní vůz s oslnivými výkony a ovladatelností, která umožňovala jezdit rychle opravdu komukoliv. Navíc byl Roadster populární mezi hollywoodskými hvězdami, což mohl být další z důvodů, proč ho do své garáže pozval i Trump.

7. Cadillac Allanté

Na přelomu osmdesátých a devadesátých let byl Cadillac Allanté tím nejexkluzivnějším v nabídce Cadillaku. Kombinoval nejmodernější technologie, které měl koncern General Motors k dispozici, s elegantní karoserií, navrženou studiem Pininfarina a vyráběnou v Itálii – šasi auta spolu s veškerou mechanikou se dokonce letecky převážely do Itálie, kde se na ně montovaly karoserie a hotové vozy putovaly, opět letecky, zpět do USA. Není tedy divu, že si Trump také jeden kousek pořídil.

8. Cadillac Trump Golden Series Limousine

1988 Cadillac Brougham Limousine "Trump" Edition úpravce Dillinger-Gaines v celé své kráse

Poslední auto na našem seznamu Donalda Trumpa vystihuje asi nejlépe. A nejde jen o míru jeho „vkusu“, vyjádřenou zlatými klikami, zlatými detaily, zlatými lištami zvenčí či okázalou maskou chladiče. Trumpova zlatá limuzína je totiž i skvělým příkladem toho, jak realitní magnát a hvězda reality show obchoduje. 

Klasický "cadillačí" interiér osmedátých let, ovšem dotažený na maximální úroveň komfortu.

Trump sice tvrdí, že ho k návrhu speciální série limuzín – respektive dvou sérií, měla vzniknout levnější Trump Executive a dražší Trump Golden Series – přizvala značka Cadillac koncem osmdesátých let na základě jeho zkušeností s luxusem a výjimečnými automobily. Pohled lidí, kteří v té době pracovali v Cadillaku, je však poněkud jiný. Kupříkladu John Grettenburger, který byl v té době šéfem divize Cadillac, o celém případu říká, že to byl Trump, který přišel do General Motors s myšlenkou navrhnout a vyrobit speciální sérii 50 kusů luxusních limuzín, které hodlal použít pro dopravu svých bohatých klientů z New Yorku do Atlantic City.

Na palubě Trumpova Cadillacu se kromě televize, VHS videa, faxu či dvojice telefonů nacházel samozřejmě i luxusní bar. 

Cadillac souhlasil a ve spolupráci s Trumpem vyvinul skutečně speciální limuzínu, která stála na tehdejší dobu závratných 60 tisíc dolarů. 

Černá kůže, růžové dřevo a kování z pravého zlata.

Trump převzal a zaplatil jeden exemplář ze dvou vyrobených prototypů. Když ale přišel čas podepsat smlouvu na dodání zbývajících 49 kusů, po Trumpovi jako by se slehla zem. Snad za to mohl fakt, že se Trump v té době stal jedním z mála lidí, kteří dokázali přijít o peníze v kasinu, i když ta kasina vlastnili, a nebo to byl od začátku plán, jak přimět Cadillac, aby mu vyrobil zakázkový automobil bez toho, aby musel platit náklady na vývoj. Tak nebo tak, Trump dostal svoji pozlacenou limuzínu a automobilce zůstaly oči pro pláč...


Vojta Dobeš

Vojta Dobeš

Automobilový novinář, který o amerických autech nejen píše, ale také s nimi jezdí. S oblibou provokuje svými názory nejen na auta.

Všechny články autora

Indy Pace Cars, díl druhý: Nejstylovější auta, která udávala tempo v Indianapolis

Indy Pace Cars, díl druhý: Nejstylovější auta, která udávala tempo v Indianapolis

Vojta Dobeš , 500 mil v Indianapolis patří k nejslavnějším závodům Ameriky. A auta, kterým se dostane čest vést zaváděcí kolo, se stanou legendami. Tady jsou ty, kterým se to povedlo nejlépe...

Nejvíc cool trucky, které si dnes můžete koupit

Nejvíc cool trucky, které si dnes můžete koupit

Vojta Dobeš , Americké pickupy už dávno nejsou jen pracovními nástroji. Některé z nich patří mezi ta nejvíc cool auta, která si dnes můžete koupit. My jsme se podívali po těch nejzajímavějších.

Mario Andretti: Jak chudý přistěhovalec ke štěstí přišel a závodní legendou se stal

Mario Andretti: Jak chudý přistěhovalec ke štěstí přišel a závodní legendou se stal

Vojta Dobeš , Do USA přišel jako nula. Do Evropy se vrátil jako jeden z mála Amíků, kteří dokázali zazářit ve Formuli 1.