Indy Pace Cars, díl druhý: Nejstylovější auta, která udávala tempo v Indianapolis

Indy Pace Cars, díl druhý: Nejstylovější auta, která udávala tempo v Indianapolis

500 mil v Indianapolis patří k nejslavnějším závodům Ameriky. A auta, kterým se dostane čest vést zaváděcí kolo, se stanou legendami. Tady jsou ty, kterým se to povedlo nejlépe...


Dolů

Už více než sto let se na okruhu Indianapolis Motor Speedway, známém jako Brickyard neboli Cihelna, jezdí legendární závod na 500 mil, známý jako Indy 500. A od roku 1911 se zde používá letmý start, kdy závodní stroje v zaváděcím kole následují takzvaný pace car, který jim udává tempo a teprve když dá signál ke startu a sjede z trati, může začít závod.

Z čistě praktické záležitosti se brzy stala otázka prestiže. Řidiči pace caru se stávaly celebrity všeho druhu – od závodníků přes kapitány automobilového průmyslu až po úspěšné prodejce automobilů nebo hollywoodské hvězdy. A pro výrobce se možnost takový pace car poskytnout stala věcí cti a také marketingu. Říkalo se, že když v neděli vyhrajete, v pondělí prodáte. A pokud jste nevyhráli, bylo fajn alespoň vést zaváděcí kolo.


Aby automobilky z této marketingové příležitosti vytěžily maximum, začaly se postupem času objevovat oficiální repliky pace cars. Kromě těch několika málo 'pravých' kusů, které skutečně startovaly 500 mil v Indianapolis, bylo vyrobeno také několik stovek nebo tisícovek více či méně identických exemplářů, které byly prodávány běžným zákazníkům. Taková auta obvykle postrádají úpravy nezbytné pro jízdu na závodní trati, ale jinak se s 'originálem' shodují co do použitého modelu, typu karoserie (až na výjimky) a barevné kombinace. Pokud si takový pace car koupíte, většinou k němu dostanete i originální samolepky na boky, nebo je dokonce dealer instaluje již před koupí.

Mnoho z těchto oficiálních replik se postupem stalo sběratelskými legendami. Vlastnit Mustang Pace Car z roku 1964, Camaro z roku 1969 či některou z Corvette, které se této služby zhostily ze všech aut nejčastěji, je něco, po čem touží nejeden fanoušek. Pojďme se podívat na ta nejvíc cool auta, která se na startu slavného závodu objevila...

1955 Chevrolet Bel Air

Chevrolety modelového roku 1955 byly legendární z řady důvodů. Jako první přišly s novým, štíhlejším a sportovnějším designem, který byl – jakkoliv to z našeho pohledu může působit podivně – inspirován tehdejšími rychlými italskými vozy. A zároveň to byl první vůz, poháněný novým kompaktním osmiválcem Turbo-Fire, který se stal známým jako „Chevy Small Block“ a dnes ho známe jako nejvyráběnější motor v historii automobilismu. Pro roli Pace Caru byl samozřejmě vybrán nejluxusnější model Bel Air, s téměř „povinné“ karoserii kabriolet...

1964 Ford Mustang

Když v roce 1964 přišel na trh první Ford Mustang, stal se téměř okamžitě gigantickým hitem. A nebylo to jen zásluhou toho, že se přesně strefil do ducha doby a tužeb zákazníků, kteří bažili po sportovně laděném, dostupném automobilu. Pomohla i masivní marketingová kampaň, jejíž součástí bylo i nasazení bílého kabrioletu Mustang jakožto zaváděcího vozu na 500 mil v Indianapolis. 

1969 Chevrolet Camaro

Stejně jako Mustang, i Chevrolet Camaro si odbyl svojí premiéru na Indy hned v prvním roce výroby. Když však s někým začnete mluvit o Camaru první generace v roli pace caru, téměř s jistotou si nevybaví onu první „šedesátsedmičku“, ale spíše o dva roky novější variantu. Camaro z roku 1969 bylo jedním z nejpůsobivějších zaváděcích aut v historii Indy a díky nápadné barevné kombinaci bílé karoserie, oranžových podélných pruhů a oranžového interiéru se stalo jedním z nejpopulárnějších. Dnes je pravděpodobně jedním z nejkopírovanějších pace cars a oblíbenou předlohou modelů.

1971 Dodge Challenger

Původní Dodge Challenger přišel na scénu „pony cars“ jako poslední, ale přesto dokázal zanechat výraznou stopu. O něco hůře se však zapsal na Indy. Pro jeho řízení v zaváděcím kole byl vybrán úspěšný místní dealer značky Dodge Eldon Palmer. Aby věděl, kde má po zajetí do boxů začít brzdit, označil si správné místo kuželem. Bohužel, nějaký dobrák onen „zapomenutý“ kužel před ostrou jízdou snaživě uklidil a než si Palmer všimnul, že tam není, bylo už pozdě. Oranžový Challenger vletěl do tribuny plné fotografů a zranil přes 20 lidí. Bylo to naposledy, kdy Pace Car řídil někdo bez závodních zkušeností...

1972 Hurst/Olds Cutlass

Po debaklu s Challengerem neměla žádná automobilka příliš chuti spojovat své jméno s Indy Pace Carem. To byla ideální příležitost pro „tuningovou“ firmu Hurst, která vyráběla celou řadu produktů od sportovních řadících pák či voličů automatických převodovek až po kompletní upravená auta. Nejpopulárnější z nich byly upravené Oldsmobily Cutlass, známé jako Hurst/Olds. A jeden z nich, v pro Hurst typické bílo-zlaté kombinace, se stal oficiálním zaváděcím vozem pro rok 1972.

1978 Chevrolet Corvette

Je téměř ohromující, že pozdější naprostá klasika mezi Indy Pace Cars, sportovní Corvette, se na start slavného závodu poprvé postavila až po 25 letech ve výrobě. 'Vette modelového ročníku 1978 je dalším z neobyčejně populárních Pace Cars, mimo jiné i proto, že se na poměry Indy speciálů vyrobila v obrovském počtu. Původně se počítalo s 2 500 vyrobených kusů – po stovce za každý rok výroby. Nakonec však bylo rozhodnuto, že jeden Pace Car musí dostat každý dealer Chevroletu, kterých bylo v té době po celých Spojených státech 6 502 – a to byl také finální počet kusů speciální edice. První Corvette Pace Car tak tvořila celých 15 % celkového počtu vyrobených kusů ročníku 1978. Tento poměr překonala až Corvette ročníku 1986. Tehdy bylo jako „Indy Pace Car“ označeno všech 7 315 kusů.

1989 Pontiac Turbo Trans Am

Když byl Pontiac v roce 1989 požádán o dodání zaváděcího vozu pro Indy 500, dal si záležet podstatně více, než bylo obvyklé. Namísto pouhé sady samolepek a speciální barevné kombinace připravil skutečně originální stroj. Do svého nejsportovnějšího modelu Firebird Trans Am namontoval místo standardního osmiválcového motoru menší, ale také mnohem výkonnější 3.8 V6 turbo, vypůjčenou z legendárního Buicku Grand National. Oficiálně udávaný výkon byl sice jen 250 koní, ve skutečnosti měl ale Turbo Trans Am blíže k třem stovkám bujných ořů a se zrychlením 0-100 km/h za 4,6 s a maximální rychlostí 260 km/h byl nejrychlejším americkým sériovým vozem toho roku.

1991 Dodge Viper

Když legendární závodník a automobilový úpravce Caroll Shelby poprvé řídil zaváděcí vůz v Indy, musel se spokojit s nepříliš legendárním Chryslerem Lebaron. Aby si napravil reputaci, vrátil se do Indy o pár let později s něčím působivějším. O hodně působivějším. V roce 1991 totiž do Indianapolis přivezl dva předsériové exempláře své nové legendy a vozu, který se stal duchovním nástupcem slavné Shelby Cobry – bestiálního Dodge Viper. Původně však Viper na Indianapolis jet neměl. Dodge chtěl jako Indy Pace Car propagovat obchodně mnohem důležitější Dodge Stealth, avšak jeho japonský původ (v podstatě šlo o přeznačené Mitsubishi 3000GT) vyvolal takový odpor odborů, že byl raději nahrazen Viperem.

1998 Chevrolet Corvette C5

Proč jsme z celé řady Corvette, které sloužily jako Indy Pace Cars, vybral právě ročník 1998? Důvody jsou přinejmenším dva. Prvním je fakt, že šlo o pravděpodobně nejkýčovitější vůz, který kdy vedl zaváděcí kolo na Indy. A ten druhý pochopí ti z vás, kteří si pamatují na počítačovou hru Need For Speed  3, kde je Corvette zastoupena právě tímto modelem.

2016 Chevrolet Camaro

Letošní Indy Pace Car připomíná hned dvě velká výročí. Prvním jsou narozeniny samotného závodu – letos se totiž pojede jeho 100. ročník. Druhým je Camaro samotné. Modelový ročník 2017, se kterým letos Roger Penske vyjede na slavný klopený okruh, je totiž již padesátým v pořadí. Letošní Pace Cary budou založeny na vrcholné verzi Camaro SS v bílé barvě a s polepy oslavujícími stý ročník Indy.

Vojta Dobeš

Vojta Dobeš

Automobilový novinář, který o amerických autech nejen píše, ale také s nimi jezdí. S oblibou provokuje svými názory nejen na auta.

Všechny články autora

10 nejdrsnějších muscle cars

10 nejdrsnějších muscle cars

Vojta Dobeš , Nové Dodge Charger a Challenger Hellcat jsou důkazem, že žijeme v druhé zlaté éře muscle cars. Podívejme se na nejdrsnější svalnaté stroje z posledních 50 let!

Indy Pace Cars, díl první: Největší podivnosti, které udávaly tempo v Indianapolis

Indy Pace Cars, díl první: Největší podivnosti, které udávaly tempo v Indianapolis

Vojta Dobeš , 500 mil v Indianapolis patří k nejslavnějším závodům Ameriky. A auta, kterým se dostane čest vést zaváděcí kolo, se stanou legendami. Tedy alespoň někdy...

Kempování po americku: Příběh o snech chudých a životě bohatých

Kempování po americku: Příběh o snech chudých a životě bohatých

Mario Rychtera , Dlouhá cesta od plátěné boudy na Fordově Téčku přes stříbrné doutníky od Airstreamu, hipísácké dodávky s kytičkami až po pojízdné luxusní paláce dneška.