Kempování po americku: Příběh o snech chudých a životě bohatých

Kempování po americku: Příběh o snech chudých a životě bohatých

Dlouhá cesta od plátěné boudy na Fordově Téčku přes stříbrné doutníky od Airstreamu, hipísácké dodávky s kytičkami až po pojízdné luxusní paláce dneška. 


Dolů

Kempování, obytná auta a přívěsy k Americe neodmyslitelně patří. Všechno to vzniklo z jednoduché potřeby mít pohyblivou střechu nad hlavou a u kolébky tohoto dnes již celosvětového fenoménu stálo několik ambiciózních snílků.

Obchodníci v dobách minulých, prostých e-shopů a obchodních domů, tahali svou "prodejnu" na vozíku a ti úspěšní si mohli dovolit osla, nebo koně. A když se jim dařilo lépe, mohli mít koně dva a větší přívěs se slaměnou postelí, dvěma šuplíky a nádobou na vodu. Ať už šlo o obživu nebo styl života (cikáni a cirkusáci by mohli vyprávět), prakticky se vždy jednalo o pojízdné domovy se zázemím odpovídajícím tehdejší době. 

Prapředkem tohohle pojízdného rodinného domku byl osel.

Asi nejlépe první kroky na cestě k monstrózním obytným automobilům a přívěsům vystihuje příběh "malého" člověka s velkou energií a zakladatele jedné z největších továren na výrobu obytných přívěsů se jménem Airstream. Wally Byam pocházel z poměrně dobře zajištěné rodiny. Ne, že by měli číše ze zlata, ale hlad také ne. Začátkem jara ho dědeček poslal se stádem ovcí do hor, aby tam s nimi trávil léto. Pro dnešní mládež závislou na Wi-Fi a produktech nakousnutého jablka by to byla muka, ale Wally měl čas přemýšlet o svém dočasném zázemí. Žil totiž v malém stanovém vozíku s postelí, poličkami na knížky, petrolejovým vařičem a kbelíkem na vodu pro denní hygienu.

Wally Byam se svou manželkou Stellou (www.airstream.com)

Když se letní téma začalo opakovat a se stádem bylo potřeba být dále od domova, rostla nutnost většího komfortu. Ta nakonec vedla k myšlence postavit vlastní obytný přívěs. I když byl původem studovaný právník, v praktickém životě se věnoval žurnalistice. Práce ho naplňovala, ale živení vedení těch či oněch novin už méně, proto se rozhodl pro vlastní redakci magazínu "How to do it". Tam také publikoval svůj první obytný vůz postavený na základu Fordu T

Stylový retro plakát současné produkce s limitovaným tiskem 50 kusů (www.etsy.com)

Psal se rok 1929 a na svůj výtvor s plachtou místo střechy byl velmi pyšný. Ne však jeho manželka, která si stěžovala, že jí za deště kape na cedník. V dřezu pochopitelně... Jako vzorný manžel nelenil, nahradil střechu pevným skeletem, přidal vařič a chladicí box. 

Pár let po prvních pokusech s plachtou na fordím Téčku už z bran továrny Airstream vyjížděly tisíce těhle naleštěných krasavců.

V roce 1931 už Wally Byam rozbíhal výrobu v malé fabrice v kalifornském Culver City a světlo světa spatřil klasický karavan se zaoblenou střechou a hliníkovým leskem. Přesně takový, jaký vídáme na retro fotografiích. Zrodila se legenda.

Airstream Clipper z roku 1936 zapřažený za luxusním Packardem 120 Sedan (blog.hemmings.com)

S obytnými automobily to bylo překvapivě dost podobné jako s pradědečky (tehdy ještě koňmi tažených) obytných přívěsů, a to především v počátcích jejich výroby někdy kolem roku 1910. I když to byla výsada především lépe zajištěných jedinců, kteří si mohli nejdříve dovolit automobil. Pochopitelně. Nejsnazší cestou bylo použít podvozek nákladního vozu, na nějž se postavila zakázková nástavba. Ti movitější zadávali práci karosárnám a ti chudší zručným sousedům. Výsledkem byly velmi jednoduché dřevěné domovy na straně jedné a luxusní zázemí na straně druhé. Jeden z prvních modelů byl údajně představil v tomto roce na autosalonu v Madison Square Garden v New Yorku. Svět ohromil luxusní ložnicí, koupenou a také cenou. V dnešních poměrech by stál 46 000 000 Kč!

Podle fotografie z roku 1910 byste Madison Squere Garden dnes nepoznali (dcmny.org)

Také se poměrně rychle přišlo na fakt, že od nákladních automobilů to není zase tak daleko k autobusům. Během dvacátých let se vylepšovala koncepce z předešlé dekády, což byly v mnoha případech stodoly na kolech, ale k opravdovému rozmachu caravaningu došlo ve třicátých letech. A to jak po stránce velikosti, výbavy i designu. Všechno se začalo zakulacovat a je úplně jedno, jestli mluvíme o menších autech, nebo dodávkách. Rozmach kultury kempování překazila druhá světová válka, kdy se čaj častěji připravoval na ohřívači v tanku, než v karavanu. 

Zakázková přestavba obytného automobilu z dvacátých let minulého století (tincantourists.com)

Byly to už poměrně velké vozy, ale v cestovatelské éře nemohu pominout klasické karavany s názvem Teardrop, v našich krajinách spíše známé jako "slza". Na první pohled nejsou velké, a proto by se někdo mohl domnívat, že svůj název dostaly podle bolestí proplakaných nocí, kdy se nocležníci snažili poskládat na lůžku. Avšak správnou odpovědí je charakteristický a zároveň velmi chytrý tvar. Zadní část totiž sloužila jako krytá kuchyňská linka se sporákem, dřezem několika šuplíky a lednicí. Přední část pak byla poměrně intimní v případě korpulentního páru, ostatní zde neměli problém ani v oblasti nohou. Avšak tvar slzy neměly jen přívěsy, ale také obytné vozy.

Ikonický Teardrop tažený vozem Rambler z roku 1958 (cz.pinterest.com)

Další pozoruhodností této doby byla zakázková sestava s názvem Fleetwheels, postavená italským objevitelem Attiliem Gatti. Vozu spojeným s obytným přívěsem se také říkalo Jungle Yacht, protože s ní Gatti objevoval panenskou přírodu Afrického Konga v letech 1938 až 1940. Celkem postavil deset kusů, přičemž dva osobně využíval, aby si vytvořil mobilní bydlení s pěti pokoji.

První Jungle Yacht byl postaven v roce 1937, byl dlouhý 13,4 metru a vážil 9 tun (cz.pinterest.com)  

Vývoj caravaningu se dále ubíral směrem k nabídce většího pohodlí a lepšího zázemí, protože moderní homo sapiens se nechtěl někde na poli vyprázdnit do kbelíku, ale požadoval domácí prostředí, kde by si mohl nerušeně přečíst svůj nedělní plátek. Velkou měrou k rozvoji pojízdného bydlení přispěla válka, kdy byla značná potřeba po mobilním zázemí pro vojáky. Už během čtyřicátých let však myšlenka obytných autobusů sloužila i pro mírové účely.

Mix dobových plakátů upozorňujících na riziko vzniku lesních požárů při táboření (s-media-cache-ak0.pinimg.com)

Slavný režisér Howard Hughes postavil začátkem čtyřicátých let osm autobusů, které využíval převážně jako šatnu a technické zázemí během filmování se studiem RKO. Interiér byl pochopitelně luxusní. Místo řidiče zdobila palubní deska se všemožnými budíky, sedadla byla podobná těm z letadel. Zadní prostory disponovaly mahagonovým nábytkem, plnohodnotnou koupelnou se záchodem a sprchnou, kuchyně měla sporák i lednici. Vzhledem k celoročnímu používání v různých destinacích nechyběla ani klimatizace a výkonný generátor. 

Interiér Hughesova karavanu před renovací (rvandcamper.blogspot.cz)

Oživení do poněkud v té době skomírajícího přívěsového průmyslu přišlo až v padesátých letech a dá se říct, že to byl prakticky "boom". Kromě životního stylu to byla tak trochu móda a mít sladěný přívěs s vozem byla nutnost a prestižní záležitost. Lidé slavili návrat k normálnímu životu a z dnešního pohledu zlaté retro vykouzlilo obytnou nástavbu snad na všem, co jezdilo. Kromě pick-upů se nechaly vidět také nástavby na klasických "křižnících", které k tomu hlavně v provedení kombi přímo vybízely. 

Obytný vůz postavený z Cadillacu Eldorado někdy začátkem šedesátých letech (static.panoramio.com)

Především se ale měnila celá koncepce a dříve používané kovové pláty nahradil tvárný a moderní laminát a vznikaly obytné vozy, tak jak je známe dnes. Celkově lehčí konstrukce jim pomohla k růstu do všech stran. Prvním příkladem je přívěs nazvaný Space Qeen z roku 1952, který Gemco Engineering & Mfg. co. vyráběl pouze jeden rok, ale do historie se zapsal svou dvoupatrovou  koncepcí. S délkou téměř 7,9 metru a šířkou 5,7 metru nabízel ve spodní části koupelnu, kuchyň a obývák, v patře potom dvě ložnice. 

Jedna z mála dochovaných fotografií Space Qeen v rozloženém stavu (c1.staticflickr.com)

Také zde se zrodila idea manuálně výsuvných bočnic pro maximalizaci vnitřního prostoru. Průkopníkem byl výrobce Rollohome z Wisconsinu. A do třetice přidám největší přívěs, jaký kdy vyjel na silnice. Byl jím produkt společnosti Mid-States Corp. s celkovou délkou 19,8 metru a šířkou 4,8 metru. Už v té době měl na palubě vymoženosti jako 21" televizi! Model Palace Ranchhome sice neměřil 19 metrů, přesto nabízel luxus běžného bytu.

Palace Ranchhome také řešil problémy s hlučnými sousedy. Prostě jste zapřáhli svůj Ford nebo Chevy a jeli jinam (lh4.googleusercontent.com)

Kromě tradičních značek dominujících na americkém trhu tu musím zmínit šedesátá léta a s tím spojenou německou invazi. O žádnou válku se nejednalo, právě naopak. Hippies měli k sobě poměrně blízko a kopulace pod vlivem marihuany mezi barevnými květinami byla považována za vřelé přivítání. Milí lidé si ihned oblíbili milé auto, kterým byl první model Volkswagenu Transporter, který se vyráběl i v úpravě Westfalia

Jedno ze základních provedení Westfalia. Na přání mohly být dveře osazeny policemi. 

Byl tak malý, že poličky na drobnosti museli Helmuti přimontovat na dveře, ale díky rozměrům to bylo poměrně intimní prostředí. Jinými zákazníky byly potom klasické rodinky s jiskrou aktivního života v přírodě. Oheň, pramice, usměvavá manželka, ideální dítě a černý pes. A všimněte si, že už tehdy frčely ponožky v sandálech. A pak že je to naše specialita...

Dobová grafika idylické dovolené v přírodě. Ve třech byl Bus poměrně těsný, stan byla nutnost.

Ačkoliv se v drtivé většině bavíme o americké produkci, která přetvářela autobusy na luxusní obytné domy, také Evropa se může pyšnit jedním takovým velikánem s délkou rovných 18 metrů! Je jím Neoplan Jumbocruiser N138/4 z roku 1975. Tohoto výrobce si nejčastěji spojíme s dvoupatrovými autobusy a přesně taková byla i jejich obytná verze. Měl jsem možnost se v něm osobně projít a doslova jsem žasnul, jaké na svou dobu revoluční vybavení v něm bylo nainstalováno.

Ve spodní části vpředu mohlo s řidičem sedět dalších sedm cestujících, a to nemluvím o zázemí v prostřední části. Vzadu pak byly prostory pro zavazadla, zásoby, motorku, prostě cokoliv. Po úzkých schodech nahoru jste se dostali do bílo-modré kuchyně, za kterou by se nemusela stydět ani dnešní IKEA. Následovala dvojice pohovek a dvoukřídlové dveře na dvoulůžko. Na druhé straně byly další pohovky a v zadní části plnohodnotná koupelna. Ale pouhé vybavení není na tomto voze velkolepé. Stejný charakter má také dieselový motor o objemu 17.426 litru s výkonem 350 koní. 

Neoplan Jumbocruiser z roku 1975 na letošní výstavě Retro&Classic ve Stuttgartu (en.wheelsage.org) 

S velikostí je však problém, protože takový kolos je poněkud neohrabaný. Místo toho, aby se automobily zmenšovaly, konstruktéři je zvětšili natolik, že slouží také jako garáž. Musím ale říct, že Němci jsou v tomto ohledu velmi odvážní a na americký trh vstoupila značka Volkner s opravdovým gigantem. Nejen, že překypuje technologiemi a luxusem, ale pokud máte sportovní vůz, můžete si jej vzít s sebou. 

Volkner Performance je největším modelem z nabídky a funguje také jako garáž pro sportovní vůz (www.volkner-mobil.de)

Samotnou kapitolou je další expandující výrobce z Německa a tím je Marchi Mobile. Zatímco spodní část připomíná klasický americký truck, vrch je hodně futuristický a zaručeně nic takového na silnici běžně nepotkáte.

Marchi Mobile patří mezi nejfuturističtější obytné vozy na světovém trhu (marchi-mobile.com)

Ale vraťme se zpět tam, kde celý americký přívěsový příběh začal. K Wally Byamovi a značce Airstream. Klasické, stříbřitě lesklé přívěsy charakteristického doutníkového tvaru vyrábějí dodnes. Ovšem z pohledu benzínem načichlého amerického patriota jsou v pořádku pouze ty přívěsy. Obytné automobily Airstream jsou všechny postaveny na modelech značky Mercedes-Benz. Grrr. 

Taky se vám při pohledu na fungl nový obytňák od Airstreamu na bázi velkého Mercedesu zasteskne po starých dobrých časech? (airstream.com)

Nebojte, povídání o amerických obytných vozech a přívěsech nezakončíme lkaním nad německou invazi, ale něčím, co bych si ze všech obytných vozů a přívěsů vybral já sám. Když si koupíte cokoliv z výše uvedených příbytků na kolech, jste odkázáni na upravené asfaltové cesty, což mírně kazí celou ideu (občasného) návratu do lůna přírody. Naštěstí je tu společnost Earth Roamer, která transformuje Fordy Crew Cab F-550 na opravdové dobrodruhy. Plnokrevný off-roadový pick up dostal obytnou nástavku překypující luxusem a k tomu sadu praktických vychytávek, jako například extra odolné armádní gumy, ochranný rám, naviják, masivní externí zámek dveří a palivové nádrže na 333 litrů paliva na zhruba 1600 kilometrů. Takže se nemusíte obávat, že by motoru 6,7 litru s výkonem 330 koní s točivým momentem 982 Nm došel dech.   

Model XV-HD v plné výzbroji (earthroamer.com)

Zdroje: 
http://www.reserveamerica.com/outdoors/a-short-history-of-camping.htm
http://www.wbcci-denco.org/wally/wally.html
http://edu.rvmenu.com/a/history-of-the-rv/
http://www.dodgetravcos.com/index.php?p=1_8_motorhome-history
http://blog.rvshare.com/rv-history/
http://www.rvhotlinecanada.com/history/1941-1950/


Mario Rychtera

Mario Rychtera

Nepíšu pro slávu, ale pro zábavu. Jen tak člověk pozná čistý charakter vozu, bez předsudků a dokáže jej náležitě ocenit.

All articles of the author

1965 Ford Mustang Shelby GT350H: Víkendový závodník

1965 Ford Mustang Shelby GT350H: Víkendový závodník

Vojta Dobeš , Skočili jsme v L.A. k Hertzovi a půjčili si na víkend něco pro radost. Na Mullholand Drive možná potkáme Steve McQueena…

Tam, kde se zastavil čas: Prokletá města duchů

Tam, kde se zastavil čas: Prokletá města duchů

Ivo Strejček Jr. , Hornická sídla i hlavní města zničená přírodními živly. V Americe narazíme na desetitisíce míst, kde to lidi radši zabalili a šli jinam.

Zázraky buranského inženýrství aneb Co staví rednecks místo zahradních traktůrků

Zázraky buranského inženýrství aneb Co staví rednecks místo zahradních traktůrků

Vojta Dobeš , Když český vidlák dostane záchvat inženýrské kreativity, udělá ze staré škodovky zahradní traktůrek. Jižanský redneck obvykle postaví něco o dost zajímavějšího...