Války muscle cars jsou zpět. Kdo je právě na špici a kdo nakonec vyhraje?

Války muscle cars jsou zpět. Kdo je právě na špici a kdo nakonec vyhraje?

Na konci šedesátých let se americké automobilky předháněly, která postaví nejvýkonnější a nešílenější muscle car. A ta doba je zpátky.


Dolů

Jen málo fenoménů v historii automobilismu za sebou zanechalo tak hlubokou stopu jako éra amerických muscle cars na konci šedesátých a začátku sedmdesátých let. A je snadné pochopit, proč nás tahle auta fascinují i po půl století. Byla to kombinace mladistvé energie, kterou vyzařovala, na tu dobu nevídaných výkonů a působivého designu, který jen minimálně podléhal takovým „zbytečnostem“ jako byla aerodynamika, spotřeba paliva, bezpečnost nebo třeba praktičnost. 

Muscle cars nikdy nebyly o sofistikovanosti a racionalitě, ale o to víc s nimi byla zábava

Možná ze všeho nejdůležitější ale bylo to, že klasické muscle cars představovaly typický příklad „zlaté éry“, následované propadem. Když jste v si ke konci sedmdesátých let chtěli koupit opravdu rychlé auto, byl desetiletý Dodge Charger lepší volbou než cokoliv nového – a než se začala na trhu běžně objevovat auta výkonnější než legendy ze zlatých časů, mělo to trvat až do začátku nového století. Tato éra tak zůstane nesmazatelně zapsána do historie automobilismu i do srdcí fanoušků. A nejklasičtější vozy té doby se asi už navždy budou prodávat za nekřesťanské sumy.

Stará a nová doba aneb připomínka slavné filmové minulosti Mustangu

Nic z toho ale nemusí znamenat, že se taková doba nemůže opakovat. Je sice pravda, že už jen těžko někdo vyrobí auto, které by nemuselo podřídit svůj vzhled nudně praktickým nárokům aerodynamiky a bezpečnosti, ani se pravděpodobně nevrátíme do doby, kdy by si osmnáctiletí kluci běžně kupovali osmiválcová kupé. Ale zlatá éra muscle cars se může vrátit. 

Ani ta nejrychlejší auta šedesátých let nedokázala v sériové podobě odlepit přední kola od země

Tedy, abychom byli přesnější, už se vrátila. Když se v roce 2004 chystal na trh Ford Mustang ve své první retro podobě, asi nikdo si nedokázal představit, že jeho příchod způsobí návrat závodů ve zbrojení podobných těm, které na přelomu šedesátých a sedmdesátých let daly vzniknout těm nejšílenějším bigblockům.

Zatímco GT500 sází na pruhy a křídla, Bullitt se drží střídmosti a uhlazené elegance

Na tomto místě jsem původně chtěl mluvit o nejnovějším a nejžhavějším bojovníkovi této války, jehož představení se očekávalo na letošním autosalonu NAIAS v Detroitu. Ford se však rozhodl nechat si svoji trumfovou kartu na jindy a v hlavním městě amerického automobilového průmyslu představil auto, které odkazuje na slavná léta trochu jiným způsobem. Namísto nové a ještě rychlejší generace Mustangu Shelby GT500 jsme se tak dočkali již třetí připomínky hlavního hrdiny asi nejlepší filmové honičky všech dob. 

Logo na volantu, pořadové číslo na palubce a řadící páka s koulí_ - typické rysy edice Bullitt

Mustang Bullitt pro modelový rok 2018 je, stejně jako filmový originál i předchozí speciální edice z let 2001 a 2008, na první pohled rozpoznatelný především podle tmavě zeleného laku Highland Green. Kromě něj dostane i speciálně naladěné výfuky, které by měly opět co nejvíce připomínat zvuk filmového Mustangu, výkon zvýšený na „přinejmenším“ 475 koní, sportovní sedačky Recaro a digitální palubní desku s úvodní obrazovkou upomínající na slavný film. Tentokrát navíc Ford předvedl opravdový mistrovský kousek a k představení nového modelu dokázal sehnat originální exemplář – léta ztracený fastback z roku 1968, který ve filmu řídil přímo božský Steve McQueen (který se ho také mnohokrát neúspěšně snažil koupit). Ale o tom zase až někdy příště.

Interiér nejrychlejšího Challengeru je až démonicky očesaný...

Než Ford představí svou nejvýkonnější novinku, zůstávají tak na špici jeho největší konkurenti. Zatímco Ford od konce výroby minulé generace Shelby GT500 o výkonu 670 koní nemůže nabídnout nic, co by hrálo v nejvyšších úrovních závodů ve zbrojení, Chevrolet i Dodge mají pořádně žhavá želízka v ohni. 

Nejdůležitější ze všeho je pro Demon monstrózní motor s kompresorem a výkonem přes 800 koní

Dodge na to jde v duchu svých tradic brutální silou. Poté, co všechny ohromil bestiální dvojkou Challenger Hellcat a Charger Hellcat, se rozhodl posunout hru muscle cars na ještě vyšší úroveň. Minulý rok na jaře se totiž představil Dodge Challenger SRT Demon, který zbavil Hellcat všech nudných kompromisů a udělal z něj čistokrevný nástroj na to, kvůli čemu muscle cars vznikly původně. Tedy na sprinty. 

Jeho revírem není dálnice, ale dráha na čtvrtmílový sprint

Motor má sice stále objem 6,2 litru a přeplňování kompresorem, ale jeho výkon se zvýšil na 820 koní – nebo 852 koní, pokud mu dáte napít benzínu o alespoň sto oktanech. Komfort? Na to nehrajeme, v základu nedostanete ani sedačku spolujezdce (o zadních sedadlech nemluvě), protože hmotnost je důležitější než převážení lidí. 

S úzkými předními koly Demon na silnici moc nefunguje, ale na dragstripu vám ušetří pár desetinek

A o jaké rychlosti se bavíme? Na pneumatikách Nitto NT05R o rozměru 315/40 R18, které pod plným plynem namísto zběsilého protočení zkrátka zvednou předek auta do vzduchu, se Demon rozjede na stovku za 2,3 sekundy a dosáhne přetížení 1,8 g. To z něj dělá nejlépe zrychlující sériový vůz na světě. A čas 11,2 sekundy na čtvrt míle, s maximální rychlostí 200 km/h v cíli, z něj zase dělá už v sériové podobě nesmírně efektivní nástroj na sprinty. A nebo si za příplatek jednoho dolaru za kus můžete přiobjednat sedadla nebo dokonce audio Harman Kardon a střešní okno, a z Demonu se může stát zatraceně rychlé silniční auto. 

Muscle car na slavném Nürburgringu_ Ještě nedávno k smíchu. Dnes už se v Itálii nesmějí.

Jestliže hledáte klasický muscle car, který bude velký, zlý a bude dominovat drag stripům, pouličním závodům nebo čemukoliv jinému, co se jezdí rovně, je Demon asi jasná volba. Ale dnes už i v Americe leckdo chce auta, která dokáží také zatáčet. Co když je vaše představa o muscle caru trochu jiná? Třeba chcete auto, které sice má pod dlouhou kapotou kompresorem přeplňovaný osmiválec o objemu 6,2 litru, ale není tak velké, nevypadá tak retro a hlavně – umí být rychlé i jinak než rovně?

Křídla a spoilery sice vytvářejí spoustu přítlaku, ale ani to nestačí k tomu, aby Camaro nevzlétlo

Potom je vaše volba jednoduchá. To, po čem toužíte, je Chevrolet Camaro ve verzi označené nepříliš libozvučnou kombinací číslic a písmen – ZL1 1LE. Zatímco ZL1 je tradiční označení té absolutně nejvýkonnější verze Camara, která nabízí monstrózní výkon 650 koní. To je mnohem méně než u Demonu, ale u Chevroletu zaměřili svou pozornost i jiným směrem. Už standardní ZL1 je docela schopné na okruhu, ale s paketem 1LE přibude ještě celá řada dalších vylepšení. 

Kvůli aerodynamickým prvkům na předním nárazníku se ZL1 1LE nemůže oficiálně prodávat v Evropě

Asi nejnápadnější změnou je obrovské křídlo na zádi, doplněné o masivní přední nárazník se spoilerem. Široké kované disky obouvají pneumatiky Goodyear Eagle Supercar 3R o rozměru 305/30ZR19 vpředu a 325/30R19 vzadu. Jsou tu i speciální hliníkové tlumiče pérování nebo nastavitelný odklon kol, abyste mohli svůj vůz přizpůsobit pohybu po závodním okruhu. Víceprvková zadní náprava má hliníkové uložení namísto silentbloků a uzamykatelný stabilizátor.

Obří křídlo a čtyři koncovky výfuku tu nejsou na efekt, ale plní svou funkci

K čemu je to všechno dobré? Pokud milujete sprinty, tak vlastně k ničemu – a majitelé Demonů se budou zrychlení z nuly na stovku za 3,7 sekund budou jen smát. Ale kromě toho, že si můžete užívat výrazně většího komfortu (nejenže dostanete všechna sedadla, ale přední budou standardně vyhřívané, stejně jako volant, se můžete vydat na závodní okruh a zesměšňovat majitele supersportů.

A pak že americká auta neumí zatáčet. S 1LE ujedete i Lamborghini.

Máte protivného souseda s Lamborghini, Ferrari nebo dokonce Zondou? Vezměte ho na výlet na Nürburgring a pokud budete s Camarem umět zacházet stejně jako tovární jezdci Chevroletu, objedete slavný německý okruh za 7 minut a 16 sekund. To je rychleji než kupříkladu Ferrari 488 GTB, Lamborghini Aventador LP700-4 nebo Pagani Zonda F Clubsport.

I kabina Camara už si nezadá s evropskými sportovními vozy. Dominuje Alcantara a karbon

Bylo-li původní myšlenkou muscle caru nabídnout neuvěřitelné výkony a rychlost za cenu „normálních aut“, potom ji Camaro ZL1 1LE dovedlo o kus dál, než si kdokoliv z nás dokázal představit. Ano, cenovka nějakých dva a půl milionu na evropském trhu trochu přesahuje to, jak si obvykle představujeme „normální auto“. Ale ve srovnání s Ferrari či Lamborghini? Amerika opět ukázala, že i supersport se dá udělat „dostupný“…

Měl by se Demon začít bát svého přemožitele?

Otázkou tak zůstává, co s novým kolem „války muscle cars“ udělá Ford. O novém králi Mustangů, tedy Shelby GT500 modelového roku 2019, zatím mnoho nevíme. Ford už stihl prozradit, že pod jeho dlouhou kapotou se bude skrývat o litr menší motor než u konkurentů – tedy 5,2 V8, dopovaná kompresorem. Chybějící objem by ale neměl vadit výkonu a nové Shelby prý bude mít „více než 750 koní“. To bude určitě stačit na ZL1 i Hellcat, byť Demon asi stále zůstane králem výkonu. 

Shelby GT500 vyjde ze zkušeností získaných vývojem supersportovního modelu GT

Zároveň však nejvýkonnější Ford s vysokou pravděpodobností dostane celou sadu úprav podvozku a, soudě podle obrovského křídla na některých špionážních fotkách, i aerodynamiky. Pokud inženýři od Fordu využijí všech svých schopností a všech zkušeností nabytých například na programu Ford GT, možná by se měli italští výrobci supersportů začít bát. Jejich karbonové placky totiž na okruzích dost možná začnou předjíždět „obyčejné“ Fordy.

Jak bude GT500 vypadat můžeme zatím odhadovat jen ze špionážních fotek maskovaných prototypů

Novou GT500 pravděpodobně uvidíme ještě letos – a co nejdříve vám o ní napíšeme. Mezitím budeme čekat, co dalšího vymyslí konkurence. Kde se zastaví nová éra muscle cars? Přijde silniční auto s tisícovkou koní? Muscle car schopný zajet Nürburgring pod 7 minut? Zrychlení na stovku pod 2 sekundy? Nejspíš se ještě máme na co těšit. A až přijde éra elektromobilů, budeme mít stále na výběr ze spousty „nových klasik“.


Vojta Dobeš

Vojta Dobeš

Automobilový novinář, který o amerických autech nejen píše, ale také s nimi jezdí. S oblibou provokuje svými názory nejen na auta.

All articles of the author

9 nejdražších muscle cars

9 nejdražších muscle cars

Vojta Dobeš , Původně to byly levné sporťáky pro mladé a neklidné Američany. Dnes se z nich staly sběratelské kousky, které svou cenou strčí do kapsy i nový Rolls nebo Ferrari. Kolik se dnes platí za nejdražší muscle cars?

Corvette pod rebelskou vlajkou

Corvette pod rebelskou vlajkou

Vojta Dobeš , General Lee nebyl jediným slavným autem s konfederační vlajkou. Celé roky předtím, než se Dukes of Hazzard objevili na obrazovkách, závodila na těch nejvýznamnějších amerických okruzích jedna nenápadná Corvette...

Mario Andretti: Jak chudý přistěhovalec ke štěstí přišel a závodní legendou se stal

Mario Andretti: Jak chudý přistěhovalec ke štěstí přišel a závodní legendou se stal

Vojta Dobeš , Do USA přišel jako nula. Do Evropy se vrátil jako jeden z mála Amíků, kteří dokázali zazářit ve Formuli 1.