Když s napětím sledujeme, co nového bude představeno na dalším velkém americkém autosalonu, obvykle se těšíme na ještě výkonnější muscle cars, obří pickupy nebo alespoň sedany s mocnými osmiválci. Letošní Los Angeles ale nepřineslo vlastně nic takového. Ty „nudné“ novinky – obyčejné sedany a crossovery – jsou ale mnohem zajímavější pro běžného Američana, který si mnohem spíše koupí tahle „obyčejná“ auta. A další představené exponáty ukazují, že i v Americe mohou vznikat nejrůznější podivnosti...
Lincoln MKZ
Nejmenší sedan v nabídce tradiční americké luxusní značky je mnoha fanoušky amerických vozů zavrhován jako pouhé 'Mondeo ve fraku'. A i když je to částečně pravda (MKZ je skutečně postaven na platformě evropského Mondea), skrývá se za MKZ mnohem víc než jen to, zvláště po faceliftu pro modelový rok 2017, který byl právě představen v Los Angeles.
Kompaktní Lincoln se inspiroval konceptem vlajkové lodi Continental a dostal novou masku chladiče, která vzdáleně připomíná Bentley či Jaguar. Oproti původní přídi s dvojitou mřížkou tak působí elegantněji a důstojněji. Ještě důležitější novinky ale najdete pod kapotou – novou vrcholnou motorizací je motor 3.0 Ecoboost se dvěma turbodmychadly, který má ve verzi s pohonem 4x4 výkon 400 koní a využívá navíc vektorování točivého momentu, převzaté ze sportovního Focusu RS. Na luxusní sedan to bude pořádné žihadlo.
Buick LaCrosse
Skoro-luxusní značka Buick se v poslední době snaží setřást svou pověst výrobce vozů pro floridské důchodce a čas od času se nás pokusí ohromit něčím, jako byl koncept Avenir, případně zaujmout sportovním charakterem u sportovního modelu Regal GS, odvozeného od evropské Insignie OPC. Její vlajková loď, velký sedan LaCrosse, se však drží toho, co Buick vždycky uměl nejlépe. A to jsou právě sedany pro usedlé seniory.
Oproti minulé generaci má působivější a dynamičtější design, s výraznými zadními boky, které odkazují na klasické modely šedesátých let, a luxusnější interiér. Pod tím vším se ale pořád skrývá tradiční velký sedan, byť vylepšený o nejmodernější technologie. Šestiválec o objemu 3,6 litru umí uspořit palivo vypnutím válců a jeho výkon přenáší na přední kola osmistupňový automat. Na přání pak můžete mít čtyřkolku s dvouspojkovou převodovkou a aktivní tlumiče CDC s předním zavěšením HiPer Strut a 20“ koly. Karoserie je navíc o nějakých 140 kilogramů lehčí a přitom o 15 % tužší než u odcházejícího modelu.
Ford Escape
Nenápadnou, ale pro našince možná nejvýznamnější novinkou je facelift kompaktního crossoveru Escape, na našem trhu známého jako Kuga. Kromě viditelných změn, jako je výrazná maska z většího modelu Edge (kterého se na našem trhu také dočkáme), dostal obvyklou sadu drobných vylepšení, jako jsou modernější motory 1.5 Ecoboost a 2.0 Ecoboost, vylepšený interér s chytřejším zábavním a navigačním systémem, nebo vylepšený komfort jízdy a úpravy, které mají zajištit nižší hluk na palubě.
Vzhledem k tomu, že i evropská Kuga už stárne a čeká jí v brzké době facelift, můžeme se na podobná vylepšení těšit i na našem trhu. Doufejme, že i naše verze dostane masivní, pickupy inspirovanou masku, která dává kompaktnímu crossoveru vzhled masivního SUV.
GMC Canyon Denali
Toužíte po poctivém americkém pickupu, ale z nějakého nechcete nebo nemůžete sáhnout po gigantických fullsize strojích, jako je Dodge Ram nebo Chevrolet Silverado? Koncern General Motors vyslyšel vaše přání a připravil dvojici kompaktních pickupů, Chevrolet Colorado a GMC Canyon. Slovo 'kompaktní' však musíte brát s rezervou – pořád jsou větší než Toyota Hilux či Nissan Navara a svou velikostí vlastně docela odpovídají fullsize modelům z doby před nějakými 30 lety.
A GMC Canyon nyní přichází na trh i v legendární výbavě Denali. Dostanete vylepšený vzhled s chromovanou maskou, luxusní černou kůži, vyhřívané a odvětrávané sedačky a spoustu dalšího. K tomu si můžete objednat benzínový šestiválec o objemu 3,6 litru nebo naftový motor o 2,8 litrech. Samozřejmostí jsou obří kola a spousta ozdob a znáčků. Klasický americký pickup v evropských rozměrech.
Cadillac XT5
Některým fanouškům značky se to nemusí líbit, ale legendární luxusní značka Cadillac je dnes především výrobcem SUV a crossoverů. Je pravděpodobné, že se znovu objeví skutečně přepychové sedany se štítem s labutěmi ve znaku, ale většina zákazníků dnes chce hledět na svět z výšky. Majoritu prodejů tak tvoří vlajková loď Escalade a řada crossoverů, kterou nyní doplňuje novinka jménem XT5.
V rámci nového systému značení (sedany se označují CT a číslo, crossovery/SUV pak XT a číslo, číslo udává velikost) leží někde uprostřed nabídky a je v podstatě nástupcem dnešního SRX. Právě na něm tak bude ležet tíha budoucího komerčního úspěchu značky. Pomoci by mu měl působivý design a osvědčený šestiválec o objemu 3,6 litru (ano, stejný jako v Canyonu a LaCrosse), spolu s nejmodernějšími technologiemi na palubě.
Ford GT
Příběh o tom, jak se Henry Ford II naštval na Enza Ferrariho a nechal postavit závodní speciál GT40, aby mu rozbil hračky a porazil ho na vlastním pískovišti, už asi znáte. Stejně tak jste už nejspíš slyšeli o tom, že Ford chystá druhou generaci modelu GT, který vychází z legendární GT40 a retro supersportu GT, ale volí cestu supermoderního high-tech designu.
A na autosalonu v Los Angeles se poprvé naživo představila závodní verze, která se ve třídě GTE Pro postaví tvrdé konkurenci vozů jako Aston Martin Vantage GTE, Porsche 911 RSR nebo Chevrolet Corvette C7.R. Vrátí se dokonce i jeho Nemesis, značka Ferrari s modelem 488 GTB. Vypadá to, že tohle bude hodně zajímavá podívaná!
Elio P5
Amerika není jen zemí obřích pickupů a silných osmiválců. I za oceánem se najde mnoho lidí, pro které je modlou minimální spotřeba, nízké emise a co možná nejnižší cena. Ať už je jejich motivací přesvědčení, spořivost nebo prostý fakt, že dojíždějí do práce daleko a nemají mnoho peněz, snaží se najít maximálně úsporný vůz. A začínající automobilka Elio jim chce jejich sen splnit.
Jejich cestou k vznešenému cíli je skromná tříkolka, jejíž přední kola pohání tříválec o objemu 0,9 litru, založený na agregátu ze starého kompaktu Geo Metro. Nový vůz má stát kolem 7 tisíc dolarů a spotřeba by se měla vejít do 3 l/100km. Řidič a spolujezdec sedí za sebou jako v letadle. Rodící se automobilka (tedy spíše výrobce motocyklů, P5 je registrována jako motocykl) tvrdí, že už má na svůj „americký Velorex“ tisíce rezervací. Jestli to skončí obřím krachem nebo úspěšným strojem, to je však ve hvězdách...