Ford Super Duty 2017: Luxusní náklaďák

Ford Super Duty 2017: Luxusní náklaďák

Hliníková konstrukce, kamery všemi směry, radarový tempomat, masážní sedačky nebo panoramatická střecha. Nejnovější Cadillac nebo Lincoln? Ne. Takhle dnes vypadá náklaďák.

Dolů

Americké pickupy si většina Evropanů představuje jako humpolácké pracovní nástroje nebo dopravní prostředky nemytých rednecků. Zmiňte se u piva o tom, že byste takovou věc chtěli, a uslyšíte nejspíš spoustu vtipů o nutnosti pořídit si ropný vrt, neschopnost projet zatáčku nebo o primitivní technice z minulého století.

Jenomže doby, kdy jste uvnitř pickupu našli jen spartánskou kabinu s třímístnou lavicí a bez jakéhokoliv luxusu, už jsou dávno pryč. I kupci pickupů si dnes chtějí užívat pohodlí a moderních technologií. A nejde už zdaleka jen o ty, kteří svoji "půltunu" používají spíše jako náhražku za sedan. Vysoké nároky už se kladou i na pracanty. 

Podívejme se třeba na novou generaci řady Super Duty, kterou Ford nedávno představil. Pod označením Super Duty se skrývají všechny "dospělé" varianty řady F-series - tedy cokoliv většího než F-150. Ta nová dorazí na trh jako modelový ročník 2017 a její technika bude vycházet z nejnovější F-150, která se už nějakou dobu prodává a která způsobila revoluci mimo jiné svou hliníkovou karoserií.

Právě hliník je i u Super Duty asi tou největší novinkou. Nepřinesl tu ale takové úspory hmotnosti jako u "menšího brášky" - nějakých 170 kilogramů oproti 320 u menšího modelu. Ne snad že by se konstruktéři Super Duty méně snažili. Jen bylo proritou něco jiného. Tam, kde u F-150 zvolili odlehčení a s ním spojené zlepšení výkonů a snížení spotřeby, se u Super Duty rozhodli zapracovat spíše na odolnosti. Jednoduše řečeno, část ušetřené hmotnosti využili na to, aby tam toho hliníku mohli nacpat o něco víc.

Výsledkem by tak měla být větší pevnost a vyšší užitečné zatížení i maximální povolená hmotnost přívěsu či návěsu (velké pickupy bývá možno objednat i s točnou na korbu). Poslední Ram 3500 překonal s maximální hmotností návěsu 14 157 kg hodnotu Fordu F-450 o ohromujících 5 kg (slovy pět kilogramů), takže můžeme očekávat, že si to Ford nenechá líbit a nová Super Duty bude schopná odtáhnout ještě víc. Přesná čísla ale zatím neznáme.

Co však víme s jistotou je, že pokud nebudete škrtit na výbavě, budete si moci i při převážení bagru, hromady kamení či vaší patnáctimetrové plachetnice užívat skoro stejného luxusu jako váš soused v nejnovější Audině či Cadillaku.

Nejde jen o to, že si můžete objednat kožený interiér, který bude přinejmenším u verze King Ranch nepochybně vyroben z těch největších krav celého Texasu. A dokonce ani o to, že interiér bude nejen kožený, ale také kvalitní.

Mnohem zajímavější je množství technologií, kterými svůj pickup můžete napěchovat. Začíná to drobnostmi jako je LED osvětlení korby a pokračuje to třeba sadou až 7 kamer, z nichž část slouží k přehledu v okruhu 360 stupňů kolem celého auta, a další se starají například o automatické přepínání dálkových a potkávacích světel. Dostanete dokonce kameru s dálkovým připojením, kterou budete moci připevnit na konec přívěsu, abyste při couvání viděli za něj.

V dnešní době už se také nemůžete vyhnout tomu, aby se auto snažilo alespoň částečně dělat práci za řidiče. Velký Ford tak bude umět udržovat rychlost podle auta před vámi díky adaptivnímu tempomatu a varuje vás, když omylem vyjedete z jízdního pruhu. Nejde přitom jen o výmysly líných Američanů - při dlouhých pracovních cestách by vám tyto systémy měly ušetřit spoustu únavy a učinit vás efektivnějšími.

Čistě o pohodlí a příjemném pocitu už však jsou další prvky luxusní výbavy, od vyhřívaných, odvětrávaných a masážních sedaček až po panoramatickou střechu nebo špičkové audio. Nakonec tak budete mít něco jako luxusní limuzínu s korbou. 

Máte pocit, že už se i z velkých pickupů stala auta pro slečinky a svět se v něco nepěkného obrací? Potom vám určitě zlepší náladu to, co se vůbec nezměnilo. Pod kapotou Super Duty totiž nenajdete hybridní pohonné ústrojí a dokonce ani žádný šestiválec s turbem. A jediný turbodiesel v nabídce má osm válců a 6,7 litru. Doplňují ho dva benzínové motory - vé osmička o 6,2 litrech a desetiválec o sympatických 6,8 litrech.

Takže je všechno při starém a americký pickup je pořád poctivý pracovní nástroj. Jenom teď dokáže sloužit i jako Lincoln nebo Cadillac...

Vojta Dobeš

Vojta Dobeš

Automobilový novinář, který o amerických autech nejen píše, ale také s nimi jezdí. S oblibou provokuje svými názory nejen na auta.

All articles of the author

1958 Chevrolet Apache: Pracovitý Indián

1958 Chevrolet Apache: Pracovitý Indián

Vojta Dobeš , Dnešní pickupy už jsou často spíše luxusními limuzínami s korbou. Před půl stoletím ale šlo o praktické a účelné nástroje bez zbytečných vychytávek. Jaký je takový truck z pohledu dnešního řidiče?

Pickupy v Americe: 90 let rodinné historie

Pickupy v Americe: 90 let rodinné historie

Vojta Dobeš , Za posledních 90 let se pickup stal symbolem Ameriky. Jak se za tu dobu změnil a jak se změnilo jeho využití? Pojďme si to ilustrovat na příběhu jedné fiktivní rodinky Jonesů.

Žralok s hlasem godzilly: Test nového Mustangu GT 2015 s V8 pod kapotou

Žralok s hlasem godzilly: Test nového Mustangu GT 2015 s V8 pod kapotou

Marek Doubrava , Bacha přijíždí ON. A všechno změní. I vás.