Ford F-series Harley Davidson: Trucky s duší chopperu

Ford F-series Harley Davidson: Trucky s duší chopperu

Nic není pro americké silnice tak typické jako pickupy a choppery. Dejte je dohromady, a vznikne esence Ameriky. Třeba jako pickupy Ford Harley Davidson.

Dolů

Speciální edice nejsou ve světě pickupů ničím zvláštním. Většina dnešních modelů nabízí více výbav, než si dokážete zapamatovat, a snad polovina z nich má nejrůznější bombasticky znějící jména jako Laramie, King Ranch nebo nebo Denali. A k nim se průběžně přidávají  zvláštní edice, jako třeba na nedávném autosalonu v Chicagu představená Midnight Edition pro Chevrolet Silverado.

Málokdy se ale stane, že by se takový paket stal něčím víc než jen marketingovým nástrojem a získal si kultovní postavení nebo i jen vydržel na trhu po nějakou signifikantní dobu. Když nepočítáme speciální modely odlišné i mechanicky, jako je například Ford Raptor, ztrácí se většina speciálních pickupů v proudu času.

Jedou z nejnápadnějších výjimek byly od přelomu století trucky Ford F-series ze edice Harley Davidson. Poprvé se toto označení objevilo na Fordu F-150 v roce 2000. Speciál zvenčí připomínal v téže době oživenou sportovní verzi SVT Lightning, jen místo kompresorového osmiválce měl standardní atmosférický (pouze s vylepšeným, dravěji znějícím výfukem) a jako bonus dostal pětipaprsková kola o průměru 20“ - vůbec první na sériovém modelu Ford. Motoristický tisk tehdy vůz označoval za „ nejlépe ovladatelný fullsize truck v nabídce Fordu“.

Harleyářská edice měla úspěch a Ford se jí pro příští rok, 2001, rozhodl udělat přitažlivější pro  prakticky založeného zákazníka. Místo stylové, ale nepraktické konfigurace s krátkou korbou a kabinou Super Cab s malými protisměrnými dveřmi vzadu po straně se rozhodl nabídnout edici HD s plnohodnotnou čtyřdveřovou kabinou. Uvnitř zůstala luxusní kombinace černé kůže, chromu a čtyř samostatných křesel.

V modelovém roce 2002 se edice Harley-Davidson stala z čistě stylové záležitosti skutečným muscle carem mezi trucky. Pod kapotu se dostal kompresorem přeplňovaný osmiválec Triton o objemu 5,4 litru. Měl 340 koní a točivý moment 578 Nm – dostupný již v 3 200 ot./min. Nabídka barev se kromě tradiční černé rozšířila i na tmavě šedou.

Sté výročí obou značek v roce 2003 oslavila edice Harley-Davidson dvoutónovým lakem, na sériových autech čím dál vzácnějším, a řadou dalších doplňků. Na trucku už bylo snad více znáčků H-D než Fordu.

Pro modelový rok 2004 udělala edice H-D krok zcela jiným směrem. S novou generací F-series přišlo i nové zaměření a namísto l ehkonohého sportovního trucku se Harley-Davidson stal těžkotonážním mastodontem. Nabízel se výhradně pro těžší modely F-250 a F-350 s kabinou SuperbCab a více než 90 procent zákazníků si ho objednalo s naftovým šestilitrem PowerStroke o výkonu 325 koní a točivém momentu 760 Nm, k terý trhal asfalt už v 1 600 otáčkách. Přibyla navíc další barevná kombinace – tradiční „harleyářská“ černá s oranžovou.

Asi poslední, co by typického Evropana napadlo při pohledu na truck o výše zmíněných parametrech, je to, že by snad potřeboval pár válců navíc. Ale přesně  to pro modelový rok 2005 F-series Harley-Davidson dostala v podobě benzínového motoru V10 Triton o objemu 6,8 litru. Pokud jde o styl, přibyla nerezová maska a plameny na karoserii, které se tímto poprvé dostaly ze sféry street-rodů do světa sériových trucků.

V následujícím roce, 2006, se edice H-D přesunula zpět na platformu F-150 a návrat „domů“ oslavila ještě většími koly než dosud. Kované dvaadvacítky byly opět největšími koly, které Ford kdy na sériové auto namontoval. Poprvé bylo také možné objednat verzi Harley-Davidson s pohonem všech kol.

 

I na pickupech edice Harley-Davidson se musely nutně projevit nově vzplanuvší závody ve zbrojení pod kapotou. Pro rok 2007 se proto vrátil kompresor, tentokráte dodávaný firmou Saleen, díky kterému výkon dosáhl 450 koní a točivý moment překročil 800 Nm.

Rok 2008 byl prvním, kdy si zájemci o motorkářský truck mohli vybírat ze dvou různých velikostí -  s novým dvoutónovým lakem vyjížděly z výrobní linky jak F-150 s pohonem jedné i obou náprav, tak masivní trucky Super-Duty. U nich byl standardní osmiválec (stále na přání dostupný s kompresorem) nahrazen dieselem PowerStroke 6.4.

Jako by však ani to nestačilo, rozšířila se nabídka modelového roku 2009 o skutečné monstrum. Poprvé jste si mohli objednat edici Harley-Davidson i pro nejtěžší pickup v nabídce Fordu, gigantickou F-450 Super Duty. Stroj, který by byl v Evropě považován za plnohodnotné nákladní auto, byl kromě tradiční kombinace černé kůže, černého laku a chromu ozdoben i modrými plameny na karoserii.

Se zcela novou generací F-150 přišla v roce 2010 i nová Harley-Davidson, poprvé se šestistupňovou převodovkou, ale stále se „skromným“ osmiválcem o 5.4 litrech.

Toto zásadní opomenutí bylo napraveno až u následujícího ročníku. Model 2011 dostal stejný osmiválec o 6.2 litrech, jaký známe z legendárního pickupu SVT Raptor. Do nabídky barev přibyla netradiční stříbrná.

Posledním rokem pro edici Harley-Davidson byl model 2012. Rostoucí počet dalších speciálních verzí přiměl Ford soustředit se na vlastní řady, jako již zmiňovaný Raptor nebo luxusní Limited a Platinum. Motorkářský pickup se rozloučil bílým lakem Platinum Tri-Coar a detaily z „hadí kůže“.

 

Vojta Dobeš

Vojta Dobeš

Automobilový novinář, který o amerických autech nejen píše, ale také s nimi jezdí. S oblibou provokuje svými názory nejen na auta.

All articles of the author