Justified aneb Strážce pořádku: Zločin, uhlí a rapující banja v TV seriálu z amerického Vidlákova

Justified aneb Strážce pořádku: Zločin, uhlí a rapující banja v TV seriálu z amerického Vidlákova

Seriál Justified se stal kultem. Drsná detektivka s drsnou muzikou v kulisách ještě drsnějšího amerického venkova. Vítejte v Kentucky.

Dolů

Přiznám se bez mučení, televizní detektivní seriály mě moc neberou. Nepoznám rozdíl mezi kriminálkami Miami, New York a Anděl, o Zákonu a pořádku vím akorát, že tam hraje Ice-T a Sběratele kostí si pletu s Vraždami na pitevně. Tohle vše píšu, abyste si nemysleli, že chci představit další z detektivek, kterou „dávaj vodpoledne“.

Vítejte ve třetím světě

Tohle je totiž Kentucky! Konkrétně Harlan County. Chudá hornická oblast na jihovýchodě státu. Všude kopce, lesy, karavany, co na opuštěných místech skrývají palírny moonshine whisky nebo varny metamfetaminu, vytěžené šachty, kam se vejde spousta těl, která nemá nikdo najít a tzv. holows - širokých úvozů kolem řeky Cumberland, jež se staly domovem těm, kdož se zákonem zrovna nevycházejí. Místní byli vždycky nedůvěřiví k cizincům, zato měli pochopení pro nejrůznější potulné kazatele nabízející spásu skrze pána Ježíše. Finanční krize posledních let zde dopadla obzvlášť tvrdě, jako všude, kde jsou příjmy obyvatelstva navázány na jedno odvětví, v tomto případě těžbu uhlí. Masivní nezaměstnanost generující prudký nárůst kriminality. Třetí svět uprostřed Spojených států.


Návrat do drsné domoviny

A právě do těchto neutěšených podmínek přichází náš hrdina. Tedy spíše se vrací. Raylan Givens je totiž místní. Jako US Marshal, (agent úřadu pro stíhání uprchlých vězňů a hledání pohřešovaných delikventů s federální působností) sice trávil většinu profesního života mimo Kentucky, ale po zabití člena drogového kartelu v Miami („Tasil první!“) byl z přímořského letoviska převelen zpátky na rodnou hroudu. Zde potkává nejrůznější známé z mládí počínaje „šéfem snů“ Artem Mullenem, bývalou manželkou Winnonou, starým kriminálníkem a svým otcem Arlem a bývalou „spolužačkou“ Avou Crowderovou a hlavně jejím švagrem Boydem Crowderem, korunním princem místního kriminálního imperia jeho otce Bowa Crowdera, konče. V Boydovi získává Raylan nepřítele č. 1, ale i příležitostného spojence.

Hlavní náplní práce marshala je hledání zločinců, na něž byl vydán zatykač a transport těch, které se už podařilo chytit. Rayland má tak o zábavu v každém díle postaráno. Epizodní děj je většinou ke konci každé série vystřídán dějem lineárním, který se vine celou řadou a vlastně i celým seriálem.

První série popisuje Raylanovo sžívání se se starým domovem a hlavně boj proti neonacistické bojůvce Boyda Crowdera a gangu jeho otce. Druhá série se točí kolem povedené rodinky Bennetových, místních monopolních producentů marihuany a zájmů těžařské firmy Black Pike. Ve třetí sérii přituhne a z Detroitu přichází na pomoc Dixie mafii známé jako Hoši z Frankfortu superzáporák Robert Quarles a čtvrtá série je o hledání záhadné postavy Drewa Thompsona, po které najednou pase podezřele moc lidí. V páté sérii Boyd povýší na hlavního prodejce heroinu v Kentucky a kromě potíží s hledáním dodavatele nejprve v Kanadě a poté v Mexiku si musí poradit s nemilou konkurencí v podobě floridských příbuzných Deweyho Crowa. Lesní vidláci versus vidláci z bažin.


Hlavní padouch Boyd Crowder je záporák jak řemen. Místy mu dokonce fandíte...

Šestá série uzavírá osudy všech hlavních postav, ale nudit se rozhodně nebudete. Raylan je státním návladním pověřen, aby konečně dostal Boyda za mříže, ideálně navždy a do toho je ve hře ještě boj o pozemky v Harlanu kvůli chystané legalizaci konopí v Kentucky. Gangster Avery Markham nasadí na místní farmáře svoje najaté pistolníky a tím se samozřejmě dostane do hledáčku Raylanovi. Každá série je o poznání temnější a drsnější než ta předchozí, takže konce té šesté se spousta hlavních postav nedožije.      

Skvělé příběhy i výborní herci

Nejsou to ale jenom skvěle napsané zápletky jednotlivých sérií, které činí seriál prudce návykový. Jsou to hlavně výborné výkony představitelů hlavních rolí. Timothy Olyphant (Hitman, Pavučina snů) jako Raylan předvádí moderní variaci na westernové téma, a ačkoliv na začátku může působit jako mladší reinkarnace Walkera Texas Rangera (US Marshalové i texasští rangeři mají navíc téměř identické placky), svým přidrzlým úsměvem a stylovými hláškami rychle nechává Chucka Norrise spát na smetišti televizních dějin.


Raylan Givens v podání Timothy Olyphanta je přesně akorát. Phil Marlowe v hillbilly stylu?

Snad ještě lepší je Boyd v podání Waltona Gogginse (Nespoutaný Django, Shield). Už jen ten jeho redneck ksicht si říká o ránu, ale to byste museli být hodně dobří bijci, abyste se mu dostali na kobylku. Inteligence spolu s vojenským výcvikem pyrotechnika a vlastním morálním kodexem, který mu velí chránit blízké a zároveň mu nebrání likvidovat nepohodlné a bez mrknutí oka vypovídat předchozí účelová spojenectví, z něj dělají opravdu nebezpečného soupeře. Jejich vzájemné poštuchování (fyzické i verbální) patří k nejlepším momentům celého seriálu.

Bylo by chybou nezmínit muziku. Dal jsem si tu práci a napočítal přez tři sta skladeb, což nemusí být natolik ohromující, uvážíme-li že je to nějakých padesát songů na jednu ze šesti sezon, z nichž každá má třináct částí. Hudba tu ale hraje téměř nepřetržitě. Na návštěvě u rodiny podezřelého rádio na verandě, v baru jukebox, v drogových doupatech pořádně hlučná sterea a jako třešnička na dortu je tu občas i sousedská sešlost, kde si místní křupáci zabučí ty svoje oblíbené.

Jak bylo řečeno na začátku, jsme v Kentucky, žánrově je to zhruba třetina bluegrassu, (Cumberland River, Cliff Wagner and The Old 7), třetina tradiční country (Beverly Stauton, Lynda Kay) a třetina všehochuť od rocku přes hiphop po alternativní folk, podle toho jakou kulisu vyžaduje momentální prostředí.


Dave Alvin ještě jednou a tentokrát naživo.

Zvláštní kapitolu tvoří hudba v autě. Málokterá postava řídí, aniž by zároveň nehrála muzika. Tvůrci seriálu tuto běžnou skutečnost využívají k dokreslování charakterových vlastností. Něco jiného poslouchá gangster z Detroitu a něco jiného venkovský polda z Harlanu. O někom si tak můžete udělat představu ještě než vůbec vystoupí z auta. O hudbě se tu také mluví. Není divu, má to šest sérií a něco si říkat musí. Speciálním momentem je účast Dave Alvina, hrajícího sama sebe a trochu kostrbatý rozhovor dvou postav ve stylu: ,,Co tady děláme?‘‘ ,,Přijeli jsme si přece poslechnout Dave Alvina‘‘. Pak ale Dave spustí Harlan County Line a vše je odpuštěno. Jestli seriál udělal z někoho hvězdu, tak rozhodně z autorů znělky Gangstagrass.

Spojení bluegrassu a hiphopu se ač na první pohled nemožné, ukázalo překvapivě funkční a kapela se odpíchla ze škatulky ,,lokální kuriozita‘‘ do ranku ,,hráli jsme všude a další dva roky strávíme na turné‘‘. Důležité místo v serialu zaujímá skladba You’ll never leave Harlan alive, která zazní vždy v posledním dílu každé série, hraná pokaždé někým jiným a tvoří příjemný podklad pro nakládání plastových pytlů s těly postav, pro které byla příslušná série poslední.

Český dabing radši vynechat

Po dlouhé řadě superlativů je čas na nějaký ten zápor. Zaprvé překlad. Originální název Justified, tedy něco jako Předurčený, je sice míň šik než Strážce pořádku, ale ten se zase lehce ztrácí v záplavě strážců zákona, galaxie apod. Funkce federálního Marshala je tu zase pravidelně překládána jako zástupce šerifa, což je opravdu něco jiného. Šťoura by nepřesností našel jistě víc, ale tyhle dvě jsou vpravdě do očí (hlavně uší) bijící.


Buranská rodinka Croweových se pohybuje většinou značně za hranou zákona. 

Zadruhé dabing. Nedávná bouře v domácí sklenici dabingových vod správně naznačila, kde nás tlačí bota a Strážce pořádku to výborně dokládá. Hlasy hlavních hrdinů (Lukáš Vaculík jako Givens a Martin Stránský jako Crowder) jsou vynikající, plus pár dalších postav (hlavně Givensův šéf Art v podání Jana Vlasáka) a všechny ostatní postavy obstarává dohromady pět šest herců, což vede ke komickým situacím, kdy si vlivem dějových zákrutů postavy doslova „prohodí“ hlasy. Takový Filip Čapka zvládne v pohodě dvě až tři vedlejší postavy v každé sezóně.

Výběr té nejlepší muziky ze seriálu Justified naleznete v podcastu ze série Bemanova Noční Můra zde

Máme před sebou jednu z nejnedoceňovanějších (super slovo, co?) show televizní obrazovky. Směsice moderního westernu a noiru (autorem předlohy je klasik drsné školy Elmore Leonard) plná rázovitých figurek kentuckého venkova, specifického humoru a skvělé muziky si vaši pozornost jistě zaslouží.

Mr. Beman

Mr. Beman

Jsem fanatickým příznivcem všeho, co se týká Ameriky devatenáctého století. Mám rád parní stroje, perkusní zbraně a hluboké lesy.

Všechny články autora

Deset příšerných příšer z amerických béčkových a céčkových hororů

Deset příšerných příšer z amerických béčkových a céčkových hororů

Ivo Strejček Jr. , Zmutovaní králíci velikosti podsvinčete, žraloci zkřížení s chobotnicí, vraždící strýček Sam, radioaktivní oční bulvy, prostě hrůza a běs. O zubatém dámském intimním orgánu ani nemluvě…

I tohle je Dixie: Deset filmů z amerického jihu

I tohle je Dixie: Deset filmů z amerického jihu

Mr. Beman , Morgan Freeman, Gene Hackman, Tommy Lee Jones, George Clooney a pár filmů, které vás přenesou tam dolů, na jih od Mason-Dixon Line. Některé z nich jste určitě ještě neviděli.

Na železnici, dějou se věci aneb Televizní seriál Hell on Wheels jde do finále

Na železnici, dějou se věci aneb Televizní seriál Hell on Wheels jde do finále

Mr. Beman , Seriál zachycující budování první železnice napříč Amerikou je western jak řemen