Když zaměstnanci Národního muzea Corvette brzy ráno 12. února 2014 přispěchali do práce vyburcováni alarmem, nesetkali se tam s bandou lapků či nenechavců, kteří by si chtěli přivlastnit některé z nejvzácnějších Corvette na světě. Čekalo je něco snad ještě horšího. Zatímco ukradené auto můžete vždycky najít a získat zpátky, co jednou pohltí země, navrací jen velmi neochotně.
Peklo na zemi. Přesněji v Kentucky. To dole, to nejsou angličáky, to jsou skutečná auta.
Právě země, tedy přesněji nestabilní podloží pod budovou muzea, umístěného nedaleko výrobního závodu Corvette ve městě Bowling Green ve státě Kentucky. To způsobilo propad půdy přímo pod budovou „Nebeského dómu“ (Skydome) – budovy, která hostila některé z nejcennějších vozů ve sbírce National Corvette Museum. Jak ukazují záběry z bezpečnostní kamery, země se najednou prohýbat, prosedat a nakonec se pod podlahou objevila díra, která začala pohlcovat cenné sportovní vozy.
Na dně obří díry se jich nakonec ocitlo osm. Byla mezi nimi například miliontá vyrobená Corvette, jedenapůlmiliontá vyrobená Corvette, prototyp slavné Corvette ZR1 z roku 2009, zvaný „Blue Devil“, koncept ZR-1 Spyder z roku 1993 nebo Corvette PPG Pace Cat z roku 1984 a Corvette postavená ke 40. výročí modelu v roce 1993. Doslova v propadlišti dějin zmizela i upravené Corvette Mallett Hammer Z06 z roku 2001, kterou muzeu darovali manželé Helmintollerovi z Floridy, a černá Corvette z roku 1962.
To uprostřed, to je díra. A v ní osm Corvett.
Jak se dnes dá očekávat při události tak podivné, jako že se v největším muzeu vozů Corvette v zemi propadne zem a pohltí osm aut, z celé věci se rychle stala senzace a virální hit. Oči milovníků Corvette po celém světě se upřely k tomu, jestli se podaří zachránit ostatní auta v Nebeském dómu, jako například poslední existující Corvette modelového ročníku 1983 (toho roku bylo vyrobeno jen 44 předsériových Corvette C4), než se snad otvor v zemi otevře ještě více.
Nakonec všechno dobře dopadlo a začalo se tudíž uvažovat o tom, co dalšího s dějištěm prazvláštní události udělat. Uvažovalo se i o možnosti, že by propadlina zůstala v muzeu jako turistická atrakce. Nakonec však řešením bylo díru zasypat, podlahu opravit a auta se pokusit zrenovovat.
Wau. To bolí...
Z osmi poškozených kusů se nakonec podařilo zachránit tři. Dvojice exemplářů byla darována přímo General Motors – šlo o slavný koncept Blue Devil a o miliontou vyrobenou Corvette, které se GM také rozhodlo zrenovovat ve svých dílnách. Třetí zachráněné auto byl nejstarší z propadlých exemplářů, Corvette z roku 1962. Zbylé exempláře se nakonec staly trvalou součástí expozice, spolu s celou sekcí věnovanou propadu země.
Dnes už je všechno ostatní opraveno a National Corvette Museum vypadá jako předtím. Ve výsledku tak tato instituce z neobvyklé příběhy ještě vytěžila – nakrátko se stala středem zájmu veřejnosti, což se příznivě odrazilo na návštěvnosti muzea.
A takhle vypadá miliontá Corvette po svém znovuzrovení v dílnách GM
A co že to vlastně National Corvette Museum je a proč byste ho měli navštívit?
Postaveno bylo v roce 1994 nedaleko továrny v Bowling Green, ze které vyjíždějí všechny vyrobené Corvette již od roku 1981. Je výsledkem snahy Národní společnosti renovátorů Corvette (NCRS – National Corvette Restorers Society) vytvořit jedinečné místo, které by pečovalo o historii tohoto výjimečného amerického sportovního vozu. Plány na jeho postavení se rodily celou dekádu, již od první poloviny 80. let, a se zřízením nakonec významným pomohla i automobilka Chevrolet.
To se to aranžujou takovýhle fotky, když máte plnej depozitář bílejch Korvet...
Dnes v muzeu najdete kromě devíti již zmíněných vozů také celou řadu dalších vzácných a výjimečných Corvette z celého více než půl století výroby. Součástí expozice jsou vzácné exempláře včetně jedinečných prototypů (najdete tu i pokusnou Corvette s motorem uprostřed) nebo těch nejvzácnějších produkčních modelů.
ZR-1 Spyder z roku 1993 zůstal v té podobě, v jaké ho vytáhli z díry
Kromě aut zde ale nalezete i mnoho dalšího. Národní muzeum Corvette je například domovem Síně slávy Corvette, do které jsou uváděni ti, kteří se nejzásadněji zasloužili o vývoj a historii slavného vozu – včetně jeho otců, jako byl Zora Arkus-Duntov nebo designéři Earl Harley a Bill Mitchell. Knihovna Corvette je zase plná dobových materiálů o oblíbeném voze a nabízí nejen možnost pátrat v důležitých informacích, ale také nechat si znovu vyrobit výrobní list nebo tzv. „window sticker“ (seznam výbavy a parametrů, lepený u dealerů na okno) svého vozu, pokud byl vyroben v Bowling Green.
Koncept car Corvette Blue Devil zrenovovala do původní podoby přímo společnost General Motors
Blízkost výrobnímu závodu umožňuje také poslední specialitu muzea. Pokud si objednáte novou Corvette, můžete si zvolit dodání právě v muzeu Corvette, včetně komentované prohlídky muzea i továrny. A pokud si objednáte model Z06, můžete dokonce sami přiložit ruku k dílu a účastnit se ruční montáže motoru LT4 pod kapotou vaší nové bestie.
V nedávné době byl k muzeu přistavěn také závodní okruh, na kterém mohou majitelé prohnat svého oře nebo se nechat povozit od profesionálů.
Zlý sen každého "korveťáka"
Chcete zjistit víc? Podívejte se na www.corvettemuseum.org nebo se sami vydejte do Bowling Green ve státě Kentucky. Neminete to, stačí hledat budovu s vysokou červenou špicí u výjezdu 28 na dálnici Interstate 65.