Bemanova Noční můra 16: Ženský hlas v temnotách II

Bemanova Noční můra 16: Ženský hlas v temnotách II

Gillian Welch, Kasey Chambers a Laura Marling – tři zajímavé písničkářky představí tři způsoby jak se vyrovnat s vlastními démony.

Dolů

Po zuřivém kazateli Edwardsovi a ponurém zaříkávači Munlym tentokrát opustíme Colorado a vrátíme se k typicky letnímu tématu a tím jsou samozřejmě ženy! Tři zajímavé písničkářky představí tři způsoby jak se vyrovnat s vlastními démony. 

A protože to bude tentokrát poměrně jemné (na poměry Noční můry), Dupárna náležitě přitvrdí. První ze samplerů volné internetové platformy Death Roots Syndicate představil spoustu zajímavých jmen, z nichž některá se již stačila proslavit. Muleskinner Jones představí hororovou verzi již tak strašlivé červené karkulky, JB Nelson si nabrousí zuby a v případě setkání s Bohem svou oběť použije jako živý štít a OldBoy způsobí, že vás do budoucna bude děsit i voda v řece.

Poslouchejte: Dupárna 13 – Děs a hrůza z Death Roots Syndicate

Ženský pohled na věci, které vám mohou způsobit noční můry, bývá sice méně efektní než ten chlapský, ale díky intimnějšímu přístupu vlastně efektivnější. Každá z dam dnešní noční můry volí vlastní přístup.

Poslouchejte: Bemanova Noční můra 16 - Ženský hlas v temnotách II

Gillian Welch - krev, pot a slzy bluegrassové písničkářky

Gillian Welch se narodila roku 1967 v New Yorku. Welchovi nejsou její praví rodiče a dospívající Gillian často přemýšlela o tom, zda její praví rodiče nebyli muzikanti, což se jí v dospělosti potvrdilo, když zjistila, že její otec je bubeník. Gillian absolvovala studium fotografie na univerzitě v Santa Cruz a právě na škole se zformovalo její budoucí hudební směřování. Do osudné události hrála v několika studentských kapelách na basu a žánrově se pohybovala mezi gotickým rockem a surfbilly, její spolubydlící byla členkou bluegrassové skupiny a jejím prostřednictvím Gillian poprvé slyšela The Stanley Brothers. Později tento zážitek popsala jako ,,vlečný paprsek“, který ji k bluegrassu přitáhl navždy.

Ze Santa Cruz zamířila na bakalářské studium na legendární Berklee College of Music v Bostonu, obor psaní písní. A v Bostonu došlo k druhému osudovému setkání. Jedinou country kapelou na Berklee vedl David Rawlings, s nímž tvoří nerozlučnou dvojici dodnes. Jejich vzájemná spolupráce se zhmotnila v roce 1996 do podoby první desky Revival nahrané v Nashvillu pod producentskou taktovkou T-Bona Burnetta. Deska jasně definovala styl, kterého se Gillian drží celou svoji kariéru. Jednoduché aranže, dvouhlasné vokály vycházející z tradic appalačské horalské muziky a texty plné nelehkých osudů silných ženských osobností. Posmutnělá nálada jejich skladeb a neokázalý hudební projev slavili zasloužený úspěch a debut byl nominován na Grammy za nejlepší folkové album. Nominaci sice nepromněnilo (vyhrál Bruce Springsteen), ale na úspěch bylo řádně zaděláno.

Druhá deska Hell Among The Yearlings pokračovala v rozvoji temných rustikálních témat. Důlní neštěstí, morfin, znásilnění a vraždění z pomsty a jako bonus vyzrálejší a uvěřitelnější projev zpěvačky, které kritici na debutu vyčítali jistou interpretační nezkušenost.

V roce 2000 se Gillian podílela jako koproducent na soundtracku k filmu Bratříčku kde jsi? Film se stal symbolem návratu bluegrassu jako hudebního žánru na výsluní. Gillian zpívá s Alison Krauss v I´l Fly Away a doplněny ještě o Emmylou Harris v Didn´t Leave Nobody But The Baby, ke které napsala i text a navrch se ještě v miniaturní roličce mihla i ve filmu samém.

Třetí deska Time (The Revelator) se nesla v duchu rockovějšího zvuku, kdy duo rozšířilo sestavu o bicí a elektrickou basu a kytaru. V textech defilují Elvis, John Henry, potápějící se Titanic a atentátovaný Abraham Lincoln. Grammy za nejlepší folkové album, na kterou byla deska opět nominována, jí tentokrát vyfoukl Bob Dylan. Inu zkušenosti jsou zkušenosti.

V roce 2003 vychází Soul Journey, nečekaně odlehčené album, náladou zcela odlišné od třech předchozích, Gillian se vyjádřila ve smyslu, že chtěli po třech ponurých deskách natočit muziku, která by se dala poslouchat při jízdě po dálnici za jasného, slunečného dne. Sázka na částečnou změnu stylu se vyplatila a v žebříčcích prodeje se deska vyšplhala až na třetí místo indies chart.

Gillian Welch se svým dlouholetým přítelem Davem Rawlingsem

V rámci reciprocity přišla po třech řadových albech vydaných pod jménem Gillian Welch řada i na Davea Rawlingse. V sestavě jeho skupiny Dave Rawlings Machine původně figurovali tři členové Old Crow Medicine Show, kteří mimochodem duo Welch-Rawlings považují za svoje hlavní hudební mentory. Dobře našláplá vlastní dráha jim ale zabránila z důvodů časové vytíženosti v dalším pokračování pod hlavičkou Dave Rawlings Machine. Nová sestava dala dohromady desku, která vyšla v roce 2009 pod názvem A Friend Of A Friend. Gillian se autorsky podílela na pěti skladbách a desce samozřejmě zpívá a hraje na kytaru a banjo. Zvuk alba je velmi podobný deskám, které vyšly pod Gillianiným jménem, ačkoliv v popředí je spíše Daveův vokál a hlavně se tu uplatňuje ,,mužský pohled“ na věc.

Dvouleté turné dvouprojektu uteklo jako voda a v roce 2011 vychází velmi očekávaná deska The Harrow and The Harvest. Gillian se vrátila k temnému soundu i k neveselým tématům, což ještě posílil fakt, že deska vznikala za obrovských tvůrčích potíží. Krev, pot a slzy vložené do desky se ale odrazily v úspěchu, který sklidila. Kritika i fanoušci s povděkem kvitovali návrat ,,staré, dobré Gillian“ a úspěšná byla i následující deska Dave Rawlings Machine jménem Nashville Obsolete.

Gillian je kromě úspěšné solové dráhy i autorka skladeb pro jiné interprety. Svými pracemi přispěla mimo jiné Jimmy Buffettovi, Trishe Yearwood, Joan Baez nebo ZZ Top.

Kasey Chambers – osudová odbočka country-popové hvězdy

Kasey Chambers je australská country zpěvačka. Na nejmenším kontinentu je druhou komerčně nejúspěšnější zpěvačkou hned po své veleúspěšné kolegyni Kylie Minogue. Kasey se narodila do hudební rodiny. Její otec je zpěvák Bill Chambers a její bratr Nash je muzikant a producent. Tvorba Kasey Chambers se nesla, jak už je pro komerčně úspěšné umělce typické, v country-popovém duchu až do chvíle, kdy potkala Shane Nicholsona. Jejich spolupráce na albech Rattlin´ Bones a Wreck and Ruin má onen správný osudový říz. Titulní skladba Rattlin´ Bones se dostala jako tzv. zavírák do seriálu Hell on Wheels, The Captain zase zazněl v seriálu HBO The Sopranos.

Shane Nicholson a Kasey Chambers

Kasey a Shane spojily svoje životy nejen po stránce pracovní, ale i osobní. Vzali se v roce 2005 a mají spolu dvě děti. Jejich manželství se rozpadlo v roce 2013. Kasey je velmi činná v charitě. Podílela se například na projektech Wave Aid na pomoc obětem tsunami, nebo koncertu Červeného kříže pro postižené požárem v australské Victorii.

Laura Marling - samotářský folk a terapie zároveň

Hudební směřování britské písničkářky Laury Marling určil její otec, Sir Charles William Somerset Marling, který ji už od dětství vedl k lidové hudbě, což Laura označuje za ,,trochu požehnání, trochu prokletí“. Dívka, narozená roku 1990, se pomocí hudby celý život vyrovnává s obavami z cizích lidí a strachu ze smrti. První hudební úspěchy zaznamenala již v šestnácti letech s indiefolkovou skupinou Hoah and the Whale a poté, co ji opustila, přispěla po jedné skladbě na alba skupin The Rakes a Mystery Jets. To však bylo pouze předehra k její solové kariéře.

První album Alas, I Cannot Swim vyšlo roku 2008 u Virgin Record. Zvuk desky by se dal charakterizovat jako moderní, nezávislý folk s prvky jazzu a kabaretu. Texty se točí kolem vztahů, ale originální náhled dává tradičnímu tématu zajímavé kontexty. Nejspíš k tomu přispívá i ne zcela ideální duševní rozpoložení autorky, která sama sebe charakterizuje jako samotáře. Toto je zřejmě poněkud zjemnělá diagnóza, protože během turné k druhé desce I Speak Because I Can několikrát vážně uvažovala o konci veřejného vystupování, což by bylo opravdu škoda.

Po dnešní, jemnější můře vás příště čeká řádně nabroušený říjnový díl. Dá se říci, že do toho řádně říznem. Do té doby přeji klidné sny.

Playlist Dupárna 13
Joel Kaiser - Better Than Debt
The Sad Bastard Book Club - The Choir of Knives Must Sing For Its Supper
B-Toon - Empty Grave
Bishop and Ateist - Party Girl
Craigh Huges - Old Witch Cast a Spell
JB Nelson - Skull Collector
Jim Strange with The Proud and The Dammed - Bad Deeds
Old Boy - Still Watter
T. Junior - Let Me Be
Muleskinner Jones - Little Dead Riddin Hood
Whitfield Fahrenheit - This Old House
Diana Jones - All My Money On You
Kari Kimmel – Black

Playlist Noční můra 16
Gillian Welch - Annabelle
Gillian Welch - My First Lover
Gillian Welch - The Devil Had A Hold Of Me
Gillian Welch - Caleb Meyer
Gillian Welch - Scarlet Town
Kasey Chambers - I Still Pray
Kasey Chambers - Rattlin´ Bones
Kasey Chambers - Monkey On A Wire
Kasey Chambers - Adam And Eve
Kasey Chambers - Can´t Get You Outta My Heart
Laura Marling - Devils Spoke
Laura Marling - Hope In The Air
Laura Marling - Reast In The Bed
Laura Marling - The Muse

Mr. Beman

Mr. Beman

Jsem fanatickým příznivcem všeho, co se týká Ameriky devatenáctého století. Mám rád parní stroje, perkusní zbraně a hluboké lesy.

All articles of the author

Bemanova Noční můra 15: V ulicích Denveru II

Bemanova Noční můra 15: V ulicích Denveru II

Mr. Beman , Minule jsme Coloradskou metropoli opustili s hlasem Davida Eugena Edwardse a jeho Wovenhand v uších. Dnes se zaměříme tři personálně srostlé projekty kolem pánů Slima Cessny a Jaye Munlyho.

Honkytonk Jukebox 4: Grizzly po vidlácku, methadonové psycho a převtělení southern-rockových  indiánů

Honkytonk Jukebox 4: Grizzly po vidlácku, methadonové psycho a převtělení southern-rockových indiánů

Martin Pešek , Výběr z nejlepších nových desek mezi country a beatem za víc než rok, kdy na Jukebox prostě nezbyl čas. Opět na scéně a v plné síle.

Chris Stapleton: Country superhvězda se zjevila zdánlivě odnikud

Chris Stapleton: Country superhvězda se zjevila zdánlivě odnikud

Petr Mečíř , Kde se tenhle chlápek sakra vzal? Před rokem jezdil otřískaným džípem, nikdo ho neznal a dneska je z něj megastar sbírající ceny, zlaté desky a první místa v hitparádách.