Ronnie Dunn: Rebel se zlatým hrdlem

Ronnie Dunn: Rebel se zlatým hrdlem

V mládí vyměnil kazatelnu za honkytonk putyku, stal se slavnou country hvězdou a teď na stará kolena začal dokonce nosit kovbojský klobouk. 

Dolů

O Ronniem Dunnovi se říká, že je jedním z nejlepších vokalistů napříč všemi žánry. Je to přesně ten chlápek, který může klidně nazpívat telefonní seznam a stejně prodá miliony desek. Spolu s Kixem Brooksem vytvořili legendární duo Brooks & Dunn, které se stalo nejúspěšnějším duem v historii country music, a na předních místech hitparád se dokázali udržet plných 20 let. Posledních 6 let se Dunn věnuje sólové dráze a zrovna tento měsíc vydal už třetí sólovou desku. 


Poslechněte si: Country Servis 4 - Country zprávy listopad 2016 a profil Ronnie Dunna

Ronnie Dunn se narodil v roce 1953 v Texasu. Jeho dětství nebylo příliš ideální, otec byl trestaný násilník a rodina se často stěhovala. Jak Dunn vzpomíná, při jedné z mnohých hádek dal otci pěstí a když se otočil, viděl svého tátu, jak v ruce drží nůž. Silně otřesen tím, že jeho otec vytáhl na své dítě nůž, odešel z domova a několik dalších let se tam neukázal. Později začal studovat teologii na univerzitě a měl se stát kazatelem, avšak vedení školy se nelíbilo, že po nocích hraje v honkytonkových barech. Dunn se tehdy musel rozhodnout a naštěstí si vybral muziku. 


Začátkem 80. let natočil prvních pár singlů, ale ty nebyly příliš úspěšné. V roce 1989 se zůčastnil talentové soutěže pořádané cigaretami Marlboro, kterou vyhrál a s tím i možnost na natáčení ve studiu v Nashvillu. Producent Scott Hendricks Dunna nakonec doporučil šéfovi společnosti Arista, Timovi DuBoisovi, který zrovna hledal zpěváka do nového dua. Tehdejší slavné duo matky a dcery The Judds bylo zrovna nuceno ukončit dráhu, když matka Naomi onemocněla hepatitidou a DuBois věděl, že tím na trhu vznikl volný prostor pro nové duo. Zatím měl chlápka jménem Kix Brooks a hledal k němu parťáka. Oba dva chtěli prorazit sólově a myšlenkou na duo nebyli příliš nadšeni, ale nakonec souhlasili, že společně zkusí napsat pár písní. 


Když si vybírali umělecké jméno, měli několik stran různých jmen jako Oklahoma Show Dogs, Scorpions nebo Coyote Brothers. Nakonec se však rozhodli použít svá vlastní jména a jedním z důvodů bylo i to, že v té době vyletěla na vrchol hvězda Gartha Brookse a pánové proto si vydedukovali, že pod názvem Brooks & Dunn budou jejich cédéčka v regálech hned vedle Brookse a když si fanoušci půjdou koupit jeho desky, uvidí i ty jejich.

V červnu 1991 vydali debutové album Brand New Man, které okamžitě vystřelilo na vrchol hitparády a nakonec z něj vzešly 4 vítězné singly, což bylo teprve podruhé v historii, co se někomu něco takového s debutovou deskou podařilo (úplně první byl o 2 roky dříve Clint Black). Mimořádný úspěch přinesla jejich pecka Boot Scootin‘ Boogie, která po celé Americe vyvolala mánii line dance. Na této vlně se o rok později svezl Billy Ray Cyrus s Achy Breaky Heart a za další rok Alan Jackson s Chatthahooche, ale Brooks & Dunn byli ti, kteří to odstartovali.


V dalších letech byli Brooks & Dunn prakticky všude a jejich hity pravidelně okupovaly první místa hitparád. V roce 1992 byli v anketě CMA vyhlášeni nejlepším duem roku (a tuto trofej nakonec získali celkem 14x). Na deskách měli Brooks i Dunn písně rozdělené vždy přibližně napůl, ale časem se zjistilo, že mnohem úspěšnější jsou ty písně, které zpívá Dunn. Od poloviny 90. let se proto vydávaly jako singly už prakticky jen Dunnovy songy. V roce 1996 zpočátku velmi nejistě nahráli starou skladbu rockera B. W. Stensona My Maria, která se ale stala megahitem a nakonec jim vynesla nejvyšší ocenění v country music: titul umělce roku v anketě CMA. Brooks si tehdy ze svého partnera utahoval, že vysoké party v My Maria může zpívat jen díky tomu, že si obléká příliš těsné kalhoty.


Brooks & Dunn se velmi zpřátelili s kolegyní Rebou McEntire, odjeli několik společných šňůr a také nahráli duet If You See Him/If You See Her, po kterém pojmenovali své příští desky: If You See Her (Brooks & Dunn) a If You See Him (Reba). 

Koncem 90. let se však dostavila tvůrčí krize. Brooks i Dunn už nepsali písně společně a každý si našel své parťáky. Nakonec už spolu ani nenahrávali a práce na desce Tight Rope vytvořil každý z nich zvlášť. Začal slábnout i jejich komerční úspěch a velkou fackou bylo předávání cen CMA v roce 2000, kdy jejich dlouhý řetezec vítězství pro nejlepší duo roku najednou vyhráli Montgomery Gentry. Právě tento moment byl pro Brooks & Dunn tou studenou sprchou, kterou oba potřebovali. Řadu věcí si proto vyjasnili a zase začali tvořit dohromady. Naštěstí se jim podařilo opět nalézt dřívější tvůrčí chemii a další deska Steers And Stripes je vynesla opět na vrchol. Patriotická hymna Only In America se rychle stala zlatým hřebem všech jejich koncertů a jak její poselství rezonuje se všemi Američany dokazuje paradox, že tuto píseň v prezidentské kampani v roce 2008 použili republikáni i demokraté.


Vysokou kvalitu muziky se jim podařilo zachovat i na dalších deskách Red Dirt Road a Hillbilly Deluxe. Postupně ale se opět začaly objevovat tvůrčí neshody a při výběru písní na desky a při natáčení ve studiu bylo pro Brookse a Dunna čím dál těžší přistupovat na kompromisy. Když v roce 2007 vydávali album Cowboy Town, zároveň prohlásili, že mají tolik nápadů, že časem chce každý z nich také vydat sólový projekt. Nakonec to však dopadlo jinak, protože jejich hudební cítění se stále víc rozcházelo a v létě 2009 nakonec oznámili ukončení spolupráce. Ronnie Dunn byl připraven spálit mosty a jít svou vlastní cestou, ale nakonec se nechal přemluvit, aby ještě odjeli velké rozlučkové turné. Monumentální Last Rodeo Tour po obřích stadionech se konalo v roce 2010 a bylo zakončeno velkolepým koncertem v Nashvillu.

Po skončení tohoto turné se profesně rozešli, ale zajímavé je, že navzdory fámám z bůlvárů, které stále informovaly o jejich vzájemné nesnášenlivosti, zůstali Dunn i Brooks blízkými přáteli a nadále jezdili se svými rodinami na společné dovolené. Oba také zůstali u společnosti Arista (v té době již pod Sony Music) a pracovali na debutových sólových albech. Dunn svou svobodu oslavil mimo jiné tím, že si na celé předloktí nechal vytetovat obří nápis COWBOY. Na své debutové album Ronnie Dunn na poslední chvíli zařadil píseň Bleed Red, která se od zbytku materiálu dost odlišovala a jak sám říkal, zněla spíš jako U2 než country. I právě proto ji zvolil jako svůj první singl, protože se chtěl co nejvíc odlišit od zvuku Brooks & Dunn, se kterým byl stále spojován.


S odstartováním své sólové dráhy začal být Ronnie Dunn také velmi aktivní na sociálních sítích, kde se velmi otevřeně vyjadřoval skoro ke všemu. Možná až příliš otevřeně, protože jeho prostořekost začala narušovat obchodní plány Sony Music. Když stoupal hitparádou jeho třetí singl Let The Cowboy Rock a Dunn se zeptal fanoušků na Facebooku, jakou píseň by zvolili jako příští singl, ze Sony pak Dunnovi přišel velmi naštavený email, že tento jeho krok prý zabil aktuální singl v rádiích. Když pak Dunn také zveřejnil tento email na Facebooku, přišel ze strany Sony rychlý vyhazov.


Dunn se pak vrhl do zákopové války a tajně plánoval vlastní hudební revoluci. Založil vlastní label, začal pracovat na nezávislé desce a vzbouřil se tradičním pravidlům, mezi která patřilo i neustálé lezení do zadků ředitelů rádií a nekonečné návštěvy živých vysílání a hraní do éteru zadarmo. K propagaci své druhé desky Peace, Love And Country Music zvolil jiné cesty, které někdy hraničily až s guerila marketingem.


Když třeba fanoušci vycházeli v červnu 2013 z Bridgestone arény v Nashvillu po skončení CMT Music Awards, překvapil je Dunn neohlášeným venkovním mini-koncertem na střeše jedné z budov na hlavní třídě a zároveň nechal své vystoupení promítat přes několik velkých budov přímo uprostřed města. Tisíce překvapených diváků pak sledovaly, jak na hlavní třídu naběhlo 200 tanečníků line dance a jak Dunn po představení svých 4 nových písní začal do davu střílet trička. I ve svých 60 letech měl stále odvahu vzepřít se zavedenému systému a zkoušet něco nového. Dnes je v módě každého označovat za rebela nebo psance, ale za posledních 30 let byla tato osobní vzpoura Ronnieho Dunna tím nějvětším, o co se někdo pokusil.


Nutno však říct, že svou válku s hudebním průmyslem po pár letech přece jen vzdal a nakonec podepsal exklusivní nahrávací smlouvu s Nash Icon, novou divizí Big Machine, která se zaměřuje na starší umělce, kteří ještě mají co nabídnou. Tento nový label už předtím také ulovil Hanka Williamse Jr. a Rebu McEntire, která byla nejspíš také tou, která Dunna ukecala, aby na tuto nabídku kývnul. Svou třetí sólovou desku tak Ronnie Dunn začal opět připravovat na velkém labelu. Mezitím se Reba McEntire, Ronnie Dunn a Kix Brooks také domluvili na společném účinkování v Caesarově paláci v Las Vegas. Připravili společnou show pouze pro město hříchu a počet původně plánovaných 12 koncertů už byl kvůli obrovskému zájmu několikrát navýšen a v současné době se koncerty plánují minimálně do května 2017. 


Kromě návratu na koncertní podia se po 7 letech Brooks & Dunn také poprvé sešli ve studiu, když si Dunn pozval Kixe Brookse jako hosta na své nové album. Dunn se však zároveň velmi snažil vyjasnit, aby si fanoušci nedělali naděje na comeback Brooks & Dunn, protože kromě hostování v Las Vegas další společné plány nemají. Své třetí sólové album s názvem Tattooed Heart vydal 11. listopadu 2016 a zároveň s ním představil svou novou image, kdy po 35 letech kariéry začal na stará kolena nosit kovbojský klobouk.


Ronnie Dunn je dnes žijící legendou a v country muzice po sobě zanechal nesmazatelnou stopu. Turné Brooks & Dunn vždy patřila k těm největším show, co bylo možné vidět a spousta dnešních hvězd jako jsou Toby Keith, Kenny Chesney, Keith Urban, Rascal Flatts nebo Taylor Swift vděčí za rozjezd své dráhy právě Brooks & Dunn, kteří je v době jejich začátků vzali jako předskokany na své turné a nechali je představit velkým masám fanoušků. 


V textu byly použity informace z rozhovoru, který s Brooks & Dunn pořídil autor článku v roce 2010:  
http://countryzone.net/cz/rozhovory/73-brooks-&-dunn-seznamte-se-s-coyote-brothers

Petr Mečíř

Petr Mečíř

Nejsem hudební kritik, ale hudební chválič, protože píšu jen o tom, co se mi líbí. Za dobrou muzikou pojedu kamkoliv.

Všechny články autora

CMA Awards již popadesáté, Grand Ole Opry v New Yorku a Gretchen Wilson na tahu

CMA Awards již popadesáté, Grand Ole Opry v New Yorku a Gretchen Wilson na tahu

Petr Mečíř , Další díl Country Servisu Petra Mečíře přináší nejčerstvější aktuality z první ligy nashvillské country music a profil rebela se zlatým hrdlem Ronnie Dunna.

Honkytonk Jukebox 7: Ďábel přešel z blackmetalu na country

Honkytonk Jukebox 7: Ďábel přešel z blackmetalu na country

Martin Pešek , Nové desky (nejen) pro posluchače Rádia Dixie. Seveřanský redneck Aaron Lewis, alkoholický gospelgrass The Devil Makes Three a americký tulák Matt Woods. Slavné americké vlaky v country i rockových písních.

Skutečné americké vlaky, které inspirovaly slavné písně (1.díl)

Skutečné americké vlaky, které inspirovaly slavné písně (1.díl)

Richard Spitzer , Kudy jezdil Oranžový expres? A jak to bylo s havárií staré Sedmadevadesátky? Slavné vlaky, které se staly inspirací pro textaře a skladatele neméně slavných písní.