Na začátku století (tohoto) lidé věřili, že western je mrtvý žánr a jeho vymírajícím fanouškům budou muset stačit klasické kousky s Johnem Waynem a Clintem Eastwoodem. Pak ale zasáhla vyšší moc v podobě hypoteční krize a amíci se začali vracet nejenom k hodnotám pionýrských dob osidlování středozápadu, ale i ke kovbojkám. Pomalu a nenápadně se začalo rodit něco, co by se s trochou nadsázky dalo nazvat westernová renesance. Patnáctý a šestnáctý rok nového milénia přinesl několik zajímavých premiér, které sice v českých kinech až na výjimky neproběhly, ale díky vynálezu jménem internet si můžete nejen přečíst tento skvělý článek, ale i zhlédnout většinu zmiňovaných titulů. Pojďme se podívat na nejzajímavější nové kousky. Věřte, je na co se koukat!
Sedm statečných (2016)
Původní verzi netřeba jistě představovat. Film narvaný hvězdami, klasickými hláškami a permanentní akcí je jedním z nejlepších westernů vůbec. Na legendu teď navazuje remake v režii Antoine Fuqua (Training day, Odstřelovač). A protože je dvacáté první století a žijeme v éře politické korektnosti, tak černý je nejenom režisér, ale i hlavní pistolník (Denzel Washington). Tvůrcům je asi jasné, že původní verzi nepřekonají a proto nám naservírovali divokou akční jízdu plnou honiček, výbuchů a všech možných zbraní té doby včetně tomahawků, luků a Gatlingova kulometu. Pokud k němu budete přistupovat jako k akčnímu filmu v kulisách divokého západu, bez zbytečného srovnávání se Sturgesovou klasikou, jistě si ho náležitě užijete.
The Magnificent Seven, 2016, režie Antoine Fuqua
Diablo (2015)
Návrat další legendy, alespoň podle jména. Scott Eastwood je synem božského Clinta a i film Diablo vypadá jako pokus o fúzi Psance Josey Walese a Nesmiřitelných. Když ze srubu vyleze Danny Glover, chybí už jen hláška ,,znal jsem tvého otce´´. Potěší účast nejlepšího redneck hajzla současnosti Waltona Gogginse (Justified, Django, Osm hrozných) a pár indošů. Od podobných spektáklů ho odlišuje překvapivá pointa (žádný strach, víc neprozradím), taky pochopíte pojem mexican stand-off, doceníte krásnou přírodu kanadské Alberty v kombinaci s dostupností filmařských dronů a Scott je vážně celej fotr. Film měl premiéru už vloni, takže už se dá najít vítekde a shlédnout.
Diablo, 2015, režie Lawrence Roeck
Kosti a skalp (2015)
Tohle už je taky loňský sníh, ale neměl by prošumět bez povšimnutí a to z několika důvodů. Zaprvé Kurt Russell. Ten chlap zraje jako víno a pro western je jako stvořený, což dokázal v Tombstone a potvrdil v Osmi hrozných. Zadruhé žánr. Není to čistý western, ale jakýsi kříženec s hororem. Milou hlavního hrdiny (Patrick Wilson) tentokrát neunesou Mexikáni, ale kmen kanibalů z doby kamenné, ze kterých mají vítr i místní Apačové. A ti se s nikým nepářou, takže se dostávám k bodu číslo tři. Zatřetí poslední půlhodina. A ta je brutální!
Bone Tomahawk, 2015, režie S. Craig Zahler
Kill or Be Killed (2015)
Tohle vypadá trochu nízkorozpočtově, ale to vůbec nemusí vadit, protože když spojíte nápad a zápal, vyjde vám, ano západ! Takže zajímavý film se dá natočit i na mobilní telefon, jenom je otázka, zda se vám podaří dostat ho do distribuce. Koleje a vlasatý-vousatý jezdec na začátku traileru trochu připomenou Hell on Wheels, ale pak se rozjede klasická střílečka psanci versus šerif a jeho hoši. To že jsme to už viděli stokrát, vůbec nevadí, vždyť ty kombojky jsou i o nostalgii, ne?
Kill or Be Killed, 2015, režie Duane Graves, Justin Meeks
Forsaken (2015)
Ani si nepamatuji, kdy ti dva stáli na filmovém plátně vedle sebe naposledy. Jestli vůbec. Řeč je o Donaldu a Kieferovi Sutherlandových. Ve filmu Forsaken hrají, to by vás nenapadlo, otce a syna. Námět je v podstatě banální. Do malého městečka se po deseti (při započítání let potřebných k vybojování občanské války vlastně čtrnácti) letech vrací nezdárný syn místního pastora. Nezdárný proto, že na rozdíl od otce se místo farmaření a pravidelného studia Bible věnoval spíše whisky a pravidelné střelbě na živé cíle. Teď se mu ale pistolnická minulost náramně hodí. Městečko terorizuje místní dobytkářský magnát, jeho kovbojové a najatí střelci.
Z banálního, mnohokrát provařeného klišé dokázali tvůrci vytěžit maximum. Žádné křížení žánrů, žádné násilné extrémy a žádný hiphop v soundtracku. Poctivý western klasického střihu a to je v současnosti víc než claim v Černých horách. Film je překvapivě dobře obsazen, kromě ústřední otcovsko-synovské dvojice uvidíme božskou milfu Demi Moore v roli hrdinovy dávné lásky a démonického Michaela Wicotta jako hlavního pistolníka tábora záporáků. Protože film je něco mezi Bledým jezdcem a Shanem, neubrání se Kiefer občasnému srovnání s Clintem Eastwoodem. Těžko říct, jestli to dělá schválně nebo ne, ale občas to vypadá jako trénink do soutěže imitátorů Josey Walese.
Forsaken, 2015, režie Jon Cassar
Jane Got a Gun (2016)
Izraelská herečka Natalie Portman se v posledních letech vyprofilovala na nejuniverzálnější hollywoodskou divu a tak by bylo s podivem, kdyby ji v portfoliu chyběla nějaká ta kombojka. Příležitost se naskytla s historkou o ženě bývalého desperáta (Noah Emmerich), který se obrátil proti vlastnímu gangu a nyní musí společně čelit své minulosti. Vzhledem k manželově indispozici vlivem létajícího olova se musí hlavní hrdinka obrátit s žádostí o pomoc na svého bývalého milého (Joel Edgerton), shodou okolností elitního konfederačního vojáka a od té chvíle se ústřední trojice věnuje zčásti přestavbě srubu na nedobytnou pevnost a zčásti rýpání se v minulosti. Na poměry současného westernu to má překvapivě šťastný konec, ale to už prozrazuji trochu moc.
Jane Got a Gun, 2016, režie Gavin O´Connor
Slow West (2015)
Kdo by si byl kdysi pomyslel, že jeden z nejzajímavějších westernů současnosti natočí Kiwis, tedy Novozélanďané… Přesto je to tak. Kombinace love story, zobrazení drsného života na divokém západě a komedie černé jak ranní kafe na oregonské dobytčí stezce funguje dokonale. Film nezůstává nic dlužen svému názvu a jeho tempo plyne opravdu volně, tu a tam přerušené výbuchy starého dobrého supernásilí. Bizarní dialogy, nehrdinský hrdina a opravdu nečekaný závěr. Poslední dobou to vypadá, že bez nějaké té ceny ze Sundance festivalu ani nemá cenu dávat western do distribuce.
Slow West, 2015, režie John Maclean
Spása (2014)
Další neamerická produkce, která rodné vlasti westernu ukazuje, jak se to má dělat. Tentokrát se rychleji pokusí tasit Dánové. Mads Mikkelsen (Dealer, Valhalla Rising) v hlavní roli muže, který během krátké doby přijde o celou rodinu vinou klanu plukovníka Delarua, drsného uzurpátora městečka Black Creek. Desperáti ovšem netuší, že si podepsali rozsudek smrti. Hlavní hrdina je totiž válečný veterán. Překvapivě ale ne z občanské války, ale z prusko-dánského konfliktu v roce 1864, po jehož prohře přesídlil s bratrem do Ameriky. Banální téma pomsty je zpracováno s tak úpornou uměřeností, bez zbytečných řečí a dostatečnou mírou brutality, že se už od začátku jenom klepete, až to těm parchantům konečně vrátí. Kromě skvělého Mikkelsena, který asi ani neumí být špatný, se tu ještě objeví jako vždy krásná Eva Green (Casino Royale, Království nebeské) a ďábelský Jeffrey Dean Morgan (Watchmen, Jonah Hex). V jedné z menších rolí je k vidění i fotbalová legenda Eric Cantona.
The Salvation, 2014, režie Kristian Levring
Psanci a andělé (2016)
Nezávislí filmaři se zřejmě rozhodli western spasit, nebo možná zprasit. Vždyť i ten již zmiňovaný Sundance festival se vlastně jmenuje po westernové postavě. Tento pokus o převedení Takových normálních zabijáků do devatenáctého století předvádí násilný život psanců z prérie bez jakéhokoliv zjemňování. Naplno se tu také projevuje velká výhoda žánru, který nevyžaduje velkou nákladnou produkci, ale při komornějším pojetí si vystačí s pár koňmi, pár bouchačkami a nějakým tím narychlo zbastleným srubem, aniž by se to negativně odrazilo na výsledku.
Outlaws and Angels, 2016, režie J.T. Mollner
Brimstone (2016)
Tenhle kříženec westernu a psychologického thrilleru o moci a nadvládě předchází skvělá pověst a taky radost fanynek z účasti Kita Haringtona (Hra o trůny). Vpravdě goticky stylizovaný film o příchodu nového reverenda hraného Guyem Pearcem (Proposition, Země bez zákona), jehož metody péče o ovečky si nezadají s praktikami inkvizice, do města jménem Brimstone. Zvláště spadeno má na mladou prostitutku (Dakota Fenning). Této svitne naděje příjezdem pistolníka (Harington). Tohle jsem zatím neviděl, ale moc se těším v předtuše jednoho z těch milých filmů, ve kterých nejsou žádné kladné postavy.
Brimstone, 2016, režie Martin Koolhoven
In a Valley of Violence (2016)
Ethan Hawke navazuje tam, kde skončil-zemřel v nových Sedmi statečných. Traumatizovaný veterán se dostane do křížku se synem místního marshalla a tak poklidnou díru jménem Danton v podstatě čekají poslední dny její existence. Když sleduji všechny ty traumatizované veterány, tak nechápu, jak mohla Konfederace tu válku prohrát, když každý z těch vojáků dokáže sám vystřílet celé město. Kromě Hawkeho se mezi svištícími projektily ukáže v roli již zmiňovaného marshalla John Travolta. Ano ten Travolta. Ve westernu. Tak to tu ještě nebylo!
In a Valley of Violence, 2016, režie Ti West
The Duel (2016)
Americko-mexická hranice byla vždycky hodně žhavá. Když Rio Grande vyplaví tělo synovce mexického generála Calderona, rozhodne se texaský guvernér v zájmu zachování křehkého příměří s jižním sousedem vyslat kapitána texaských rangerů Davida Kingstona (Liam Hemsworth) do města Mouth Hermon, kde si Abraham Brant řečený Kazatel (Woody Harrelson) vybudoval moc zajímavou náboženskou komunitu. Film už od začátku zaujme hutnou atmosférou všudypřítomného nebezpečí a tajemství, které musí Kingston rozlousknout. Vizuálně to taky nevypadá špatně, všechno je řádně ušmudlané, spousta bahna a propocených košil. Postavu kazatele Abrahama jakoby scénárista vykradl z McCarthyho Krvavého poledníku a Harrelson ho zahrál vpravdě ďábelsky. Násilím se tu celkem šetří, autoři pochopili, že western není o střílení, ale o atmosféře.
The Duel, 2016, režie Kieran Darcy-Smith
Traded (2016)
Na závěr ještě jedno Béčko. Dodge City 1883. Do města přijel chlápek, který hledá svou dceru. Ta se ale mezitím stala obětí obchodníků s bílým masem a tím fakt nemyslím drůbežáře. Takže se bude střílet, ale zase western bez střelby by asi nikoho nezajímal, že? Film vypadá jako přehlídka frontier ksichtů. Posuďte sami. Michael Paré (Rytíři z Houstonu, Měsíc 44), Tom Sizemore (Nelítostný souboj, Wyatt Earp) a hlavně Kris Kristofferson (Konvoj, Dostavník). Mimo obligátních přestřelek v baru a pěstních soubojů v ohradách pro dobytek dojde i na divokou jízdu vlakem a to bývá zárukou kvalitní podívané.
Traded, 2016, režie Timothy Woodward Jr.
Tak co? Neprošvihli jste v poslední době nějaký zajímavý film? Anebo já? Pokud se domníváte, že jsem nějaký důležitý titul z posledních dvou let vynechal, neváhejte se ozvat v diskuzi. Přeji vám pokud možno kvalitní divácký zážitek a věřte: Western se vrací v plné síle!
A úplně nakonec jedna technická – prakticky všechny zmiňované filmy jsou i s českými titulky dostupné na internetu na „obvyklých“ místech. Kdo hledá, zpravidla najde…