Chevrolet Suburban : Heavy Duty Legend

Chevrolet Suburban : Heavy Duty Legend

80 let historie a 11 generací legendárního obřího SUV. Časy se mění, ale prověřené hodnoty zůstávají. Suburban je jednou z nich…


Dolů

Když se před osmdesáti léty Chevrolet prezentoval s novou typovou řadou a novým názvem, nikdo nemohl tušit, že je „zaděláno“ na legendu, jejíž jméno beze změny vkročí do následujícího tisíciletí. Jeho Suburban (= předměstský) přečkal válku, rozkvěty, krize, pohromy, výčitky kvůli nedostatku i nadbytku, a stal se z pouhého dříče kultem. Podívejme se na jeho genezi, modelové řady i ta nejzajímavější provedení těchto nesmrtelných amerických gigantů.

Osmdesát let výroby, vyjádřených jedním srovnávacím snímkem

Pracant z předměstí

Chevrolet zdaleka není jediný, který pro svou užitkovou řadu použil termín „Suburban“. Vlastně se dá říci, že jej možná ani použít nesměl, tehdy... Tohle jméno bylo totiž pod ochrannou známkou firmy US Body and Forging Co., která vyráběla dodávkové karosérie pro několik amerických značek. Kdoví, jak to tehdy vlastně bylo. 

Prvním Suburbanům se nedá upřít elegance předválečného pojetí

Ale jakkoli se v roce 1935 objevil vcelku nenápadný přepravník osob, aby poněkud „zanikl“ v lesku nejluxusnějších mnohaválců, vyhmátl přesně tu dobu, jež po podobném univerzálu volala. A nikdo z těch, kteří se jej snažili napodobit, neuspěl, či nedosáhl takového rozmachu. Zní to neuvěřitelně, ale dnes si můžete koupit Suburban v pořadí jedenácté generace, přičemž žádná generační změna se neodbyla pouhým faceliftem. 

Suburban byl prostě odjakživa pracant

V roce 1937 začala Suburban vyrábět i sesterská divize GMC. Uvádíme to jen pro pořádek, tehdy šlo o dvě různé značky, byť s velkou většinou společných komponentů. Konec názvu GMC Suburban přišel až se vstupem do nového milénia. Model Suburban měl ovšem ve výrobním programu také například Nash a Plymouth, druhý jmenovaný až do konce modelového ročníku 1978. Poté se název Suburban používal už jen u GM, od roku 1988 podléhá ochranné známce v držení General Motors.

Tento vývoj okamžitě zarazila válka a s ní spojený vojenský vzhled velkých Chevroletů

Dřevěné začátky

Spojené státy poloviny 30. let žily ve znamení doznívající krize, prozatím nejhorší ze všech, jimiž prošly. Stovky automobilek skončily, mnoho dalších se potácelo v nejistotě, a i ti silní se přetahovali o zdroje profitu. Vcelku úspěšně se rozbíhal obchod s lehkými dodávkami kombinovaného provedení. Vznikaly na chassis pick-upů či masívních osobních vozů, a jejich karosérie měla obvyklou kombinaci oceli a dřeva. 

Přelom 40. a 50. let přinesl boubelatou karoserii s "usměvavou" přídí, kterou možná známe spíš z populárních pickupů. Velký Sub nesl označení 3100 a navazoval na předválečné úspěchy

Velmi brzy se začala specifikovat skupina velkoprostorových osobních přepravníků, zvaných „Depot Hacks“, „Suburbans“ nebo „Carryalls“. Je to logické, velké hotely či cestovní kanceláře si nechaly karosovat drahé luxusně vybavené autokary, běžná dodávková „panelka“ měla jen jednu řadu sedadel – ale co ti, kteří potřebovali nenáročný a pevný vůz pro dělníky na ropných polích, na farmách či stavbách silnic? Tady na komfortu tolik nezáleželo, žádala se výdrž, minimální nároky na údržbu a variabilita. Navíc takový přepravník musel disponovat i dostatečným zavazadelníkem a  motorem, který se nepřehřál ani při tažení přívěsu. Jednoduše „do roztrhání těla“…

Suburban Carryall ročníku 1954 má chassis standartní délky. Rozdíl mezi modely 3106 a 31116 spočívá v zadních dveřích, dělených buď horizontálně nebo klasických typu Cargo

Všechna odvětví, která využívala služeb Suburbanů, brzy odhalila několik základních konstrukčních nedostatků. Tím prvním byla kombinovaná stavba, protože při velké torzní zátěži karosérie praskaly, často nevydržely jízdy mimo upravené vozovky, a to jsme se ještě ani nezmínili o armádních složkách, které by Suba braly ihned. Dřevo je mnohem náročnější na údržbu, je nutné jej pravidelně impregnovat, což je neslučitelné s požadavkem na „bezúdržbový“ automobil. Od Suburbanu se navíc čekalo, že bude garážovat „pod širákem“, takže není divu, že dřevěné části brzy zchátraly. 

První markantnější hrany, generace Task Force a neměnné označení 3100 - to vše přinesl rok 1955

Ocel a šest válců v řadě

Následkem reklamací a nespokojenosti zákazníků bylo představení Suburbanu s celokovovou konstrukcí, označeného Suburban Carryall (někdy také Carryall Suburban). Kombinované karosérie vycházely ze standardních Delivery Vanů, Sedanů Delivery či Panel Trucků, experimenty s celokovovými nástavbami probíhaly již v první polovině 30. let.

Všimněte si, jak elegantně dovedl Chevy 1960 bavázat na neopakovatelný design přídě osobních modelů své doby. Na snímku je Suburban Carryall Apache 10 ve slušivém dvoubarevném provedení.

Po náročných testech se ukázalo, že pouze ocel je tím pravým materiálem. Celá karosérie byla nejen pevnější a odolnější, ale po kalkulaci nákladů se ukázala i nižší výrobní cena. Motorizaci v té době snad nemohl představovat jiný agregát než řadový šestiválec Stovebolt. Jeho základní verze dávala šedesát koní, ale to se brzy ukázalo jako nedostatečné. Plně obsazený Suburban byl zkrátka podmotorovaný. 

Suburban ´63 na propagační fotografii jako rychlý a všestranný doplněk populární Dakoty. Chevy Carryall je ovšem pořád jen dvoudvéřový.

Řešení se našlo ve zvýšeném kompresním poměru a upravené karburaci; výkon šestky pak vzrostl na 79 koní. Výhodou byl točivý moment, dosahující maxima už v 1.200 otáčkách, takže plné auto lidí + přívěs s bagáží a nářadím nebyl žádný problém. 

Když potřebujete odtáhnout svůj Mobilhome, není nic praktičtějšího než Suburban, v tomto případě ročníku 1967. Už samotné připojení karavanu vykouzlí na vaší tváři úsměv.

První Suburbany disponovaly pouze přední dvojicí dveří, i to bylo dědictví po „panelkách“. Na druhou a třetí sedadlovou lavici se nastupovalo přes sklopené opěradlo pravého předního sedadla. Stížnosti od chlapsky rostlých pasažérů se množily, ale GM zatím váhal. Mnoho výbavových prvků, standardních v osobní produkci, se u Suburbanu musela připlatit: rádio, hodiny na přístrojovce, topení a dva stěrače.

Berou? Jak vidno, zřejmě jen kachny. Ale to vůbec nevadí, za zády máte Suburban a Sportvan s celkovou kapacitou 21 cestujících, takže si klidně můžete rezervovat několik stolů ve vyhlášené rybí restauraci.

Čtyřkolky a osmiválce

Z předchozích řádků jasně vyplývá, že se funkce Suba během desítek let úplně změnila. Tehdy to nebylo auto pro rodinu jako dnes, o kategorii SUV nemluvě. Ale přesto je s ním spojený kus americké historie a to nejen té automobilové.

"Wow, Dad! My jsme si nevšimli, že táhneš ten velký Airstream!" No samozřejmě, model ročníku 1976 měl síly na rozdávání a převodovka se začala bát, že si ani nezařadí, protože Sub zvládal kopcovitou krajinu stejně lehnce jako roviny velkoměstských bulvárů.

Druhý světový válečný konflikt znamenal na jedné straně lidskou a hospodářskou katastrofu, na straně druhé ale významně urychlil technický rozvoj. Pomoc, kterou USA poskytovaly světu, a jejich vlastní účast v bojích byly definitivní tečkou za následky hospodářské krize. Po podepsání mírových dohod se americká ekonomika rozjela strmou výkonovou křivkou vpřed. Infrastrukturu bylo pouze nutné přizpůsobit civilní produkci, takže už rok po kapitulaci nepřátel jela autovýroba na plné obrátky. 

Kdysi superluxusní a neobvyklé technické prvky se dostávaly do všech kategorií aut, příkladem může bát slavný Hydra-Matic, před válkou nabízený především do „top“ modelů. V roce 1954 si jej už mohli objednat i zájemci o Suburban. Dalším přelomovým bodem je bezesporu véosmička, nabízená od ročníku ´55, a plněpohonná zvýšená verze, v prodeji od roku 1957. 

Přísně symetrická příď osmé generace a karosérie, stále nesoucí znatelné markanty předcházející modelové řady. Suburban 1500 nemusel zastavit na prašném parkovišti, s pohonem 4x4 a redukcí mohl opustit civilizaci...

Ta přilákala divizi mnoho dalších kupců, protože v druhé polovině 50. let byla „čtyřkolka“ ještě poměrně vzácná, pokud zrovna nemáme na mysli těžkou techniku. Suburban s konfigurací 4x4 vyvíjel Chevrolet už od počátku války, jednalo se o speciální edici NAPCO, dnes velmi raritní. Není divu, v bojích se na životnost stroje ohledy neberou.

Řešení pro velkou rodinu

Deset let po válce bylo všechno jinak. Ulice oživovaly pastelové odstíny, u každého domku garáž či dvě, každý člen rodiny chtěl být mobilní. Nastal čas „druhých“ aut! Rok 1955 přinesl nejen nový styling, ale třeba i elektroinstalaci 12V. Vzhled Suburbanů se začal přibližovat vizáži rodinných sedanů, více chromu vně a větší pohodlí uvnitř – to, co dnes lidi přitahuje na SUVéčkách, začalo před šedesáti roky daleko za mořem. Suby se čím dál častěji objevovaly na příjezdovkách domů nebo vozily početnou rodinu, bagáž a přívěs s lodí na dovolenou. Ale pořád tu bylo dvoudvéřové  dědictví z počátků legendy, změna přišla až s ročníkem 1967.

Tohle sice není tak úplně sériový Suburban, ale když budete chtít, můžete si z elegána amerického venkova udělat bestii, pokořující i filmového Kamenožrouta!

Další vývoj Suburbanu už nabral jiný směr. Z obyčejného a levného přepravníku osob se stal luxusní, vysokovýkonný terénní (většinou) SUV. V této formě přečkal nejen drastický vzestup cen pohonných hmot, ale i emisní limity, kritiku kvůli „neúměrné“ velikosti, a v době, kdy velikost normálního amerického auta klesala na rozměry dřívějších kompaktů, se spolu s light trucky a panel vany stal symbolem tradičních amerických hodnot. 

Dokud jste neusedli do Suburbanu deváte generace, určitě jste ani netušili, kolik komfortu a luxusu může nabídnout "obyčejný" přepravník osob. A když nebyl v dohledu County Sheriff, dovedl to váš Sub natřít všem před sebou.

SUV, které zvládne (téměř) cokoliv

Odsud už není daleko do 90. let, které znamenaly celosvětový boom SUV. A svět objevil dávno objevené: pohon všech kol, dostatečné rozměry a silný motor. Tedy vše, co Sub nabízel už desítky let před tímhle „novým“ zjištěním. Když  opakovaná snižování emisí učinila z někdejších křižníků bezmála hračky, Američané jezdili svými terénními obry. A je jedno, jestli na rodinný výlet do Yellowstone či na week-endový nákup do předměstského supermarketu.

Filigránské zadní sloupky tmavé barvy evokují dojem kompletně prosklené zádě. Pokročilé technologie zaručují pevnost i při převrácení, zajímavý optický vjem přináší body navíc.

Chcete mít rodinné auto s big-blockem? Tak si pořiďte Suba! Je dodnes stavěný podle původní směsi šáska lehkého trucku a osobní karosérie. Současná, v pořadí už jedenáctá generace, je pro vás jako stvořená. Můžete parkovat před státní operou či zdolávat terénní neschůdnosti, a všechno tohle  váš velký Chevy hravě zvládne.

Mohutná karosérie s nízko položeným předním spoilerem. Časy se mění, Suburban nám zespolečenštěl na úkor terénního využití.

Časy se mění, ale prověřené hodnoty zůstávají. Suburban je jednou z nich…

A takhle vypadá současnost. Suburban s pozadím mrakodrapů jakoby vzkazoval, že se zaprášenými a otlučenými předky nemá už nic společného. Kdo chce mít terénní speciál, musí se obrátit na specialisty.

Geneze Suburbanu

Různorodost modifikací a téměř neohraničenou nabídku všech možných volitelných kombinací Suburbanu, jeho proměny a zrání, i přelomové body všech generací naznačí následující přehled.

1. generace (1935-1940):

Opatrné pokusy nabídnout vozidlo, pro něž se právě otevřela mezera na americkém trhu, hranatý „kombík“, stavěný na chassis dodávkové „půltuny“. Pod názvem Suburban Carryall setrval v produkci celých pět let, dodává se také v naprosto „holém“ provedení pro americkou Národní gardu. Pod kapotou je klasická řadová šestka z modelu Master. Výroba běží v USA a v Kanadě.

2. generace (1941-1946):

Sub, jehož nejvíce poznamenala válka. Ze slibného rozběhu v roce 1941 pokračoval i v dalším roce, po obnovení civilní produkce ještě v roce 1946. Nabízel dvě verze – vodorovně dělené třetí dveře či tzv. „Cargo Doors“, praktické dvoukřídlé otvírání do stran. Pod kapotou Straight Six 216 cu.i., výrobní závody beze změn. Modelové ročníky ´41 a ´42 převážně pro armádu a Spojence.

3. generace (1947-1955):

Základem je koncernová koncepce „Chevrolet Advance Design“ odpovídající pick-upům. Novinkou je silnější šestiválec „Thriftmaster“ 235 cu.i., dodávaný od roku 1954 a čtyřstupňový Hydra-Matic, nabízený ještě o rok dříve. Montuje se výhradně v kalifornském závodě ve Van Nuys.

4. generace (1955-1959):

Čtvrtá řada byla zavedena už v polovině modelového roku a zachytila končící éru baroka a celý zlatý věk křídel, který se ovšem u velkých přepravníků výrazněji neprojevil. Nový design „Task Force“ přinesl lichoběžníkovou masku a zejména poslední sbohem pozůstatkům předválečných forem – blatníky rozeznáme už jen podle názvu. Vedle šestiválce se poprvé objevuje i V8 265 cu.i., později zvětšený na objem 283 cu.i. Přelomovým počinem Chevroletu je debut koncepce 4x4, vyvinutý společně s firmou NAPCO pod názvem „Power-Pak“.

5. generace (1960-1966):

Příď prvních řad kopíruje extravagantní design full-size Chevy konce 50. let, panoramatické přední okno postupně ustupuje plochému a většímu. V nabídce několik šestiválců a dvě véosmičky včetně výkonného 327 cu.i. (220 koní), převodovky buď mechanické či dvoustupňový automat Powerglide. Příplatkový pohon 4x4.

6. generace (1967-1972):

Šestá generace přinesla novinku v podobě dvojice dveří na pravé straně. Koncepce pohonu beze změn, novinkou ročníku 1971 jsou kotouče vpředu, motorizace buď řadovými šestkami 250 a 292 cu.i. nebo V8 283, 307, 327, 350 a nebo big-blockem 396 cu.i. Převodovky mechanické tří a čtyřstupňové, příp. automatiky Powerglide či Turbo Hydra.Matic.

7. generace (1973-1991):

U nás patrně nejznámější „tvář“ Suburbanu, jejíž markanty můžeme nalézt ještě dlouho po ukončení výroby. Velký Chevy se dodával dlouhých 18 let. Za dobu existence prošel celou řadou faceliftů, ale základní design se nezměnil. Nabízel klasickou čtyřdveřovou karosérii, v zádi pak vodorovně dělené dveře nebo „Cargo Door“. Základní motorizací se stává V8 305 cu.i., poprvé se objevuje i obří 454 cu.i. (7,5 litr), za zmínku stojí jistě i debut vznětového Suburbanu. Ten lze vybavit i agregátem Detroit Diesel V8. Převodovky manuální nebo Turbo Hydra-Matic 350 a 400, od roku ´81 také THM 700. Rok 1987 přináší elektronické vstřikování paliva. Interiér nabízený buď v základním provedení Scottsdale nebo komfortním Silverado. Za zmínku jistě stojí, že sedmá generace byla největším Suburbanem všech dob.

8. generace (1992-1999):

Osmá generace přinesla větší karosářské změny: celkové zaoblení hran a „uhlazení“ exteriéru. Koncepce pohonu nezměněné, motorizace benzínovými V8 305 a 454 cu.i. nebo naftovým V8 395 cu.i. Od poloviny produkční doby dodávané agregáty V8 Vortec, airbag řidiče a elektronické připojování předního pohonu.

9. generace (2000-2006):

Nástup předchůdce dnešního Subu s charakteristickým masívním grillem. Debut roku 2000, výroba následujících šest let, mimo motorů předchozí řady navíc nové V8 Vortec 325 a 364 cu.i. Charakteristickým rysem této řady je rychlá obměna pohonných jednotek, již v roce 2001 debutuje 364 cu.i. s hliníkovými hlavami a také supermotor Vortec 496 cu.i (8,1 litru). Chevy evidentně míní jít do boje s novým obřím Fordem Excursion. Inovace probíhají několikrát ročně, týkají se nejen mechanických částí, ale i elektronických a navigačních systémů a asistentů.

10. generace (2007-2014):

Design karosérie orientovaný na aerodynamiku, interiér se dodává v několika cenově odstupňovaných provedeních pro šest až devět pasažérů. Z čistě pracovního vozu se stal luxusní SUV, dodávaný se špičkovou technikou a ušlechtilými materiály. Během výrobního cyklu používá Chevy osvědčené agregáty 325 a 364 cu.i., a automatické převodovky se čtyřmi a později šesti stupni.

11. generace (2014-?):

Představená 12. září 2013, v prodeji prakticky dodnes. Aktuální modely jsou vybavené nejnovějšími V8 s úpravou FlexFuel, s použitím špičkových materiálů, snižujícími hmotnost a samozřejmě i asistenty podle dobových trendů (nabízí se ale otázka, nakolik je to ještě pravý Sub). Velký Chevy se v základním provedení stává spíše silničním vozidlem, jehož terénní schopnosti jsou limitovány nízkou světlou výškou.

Ve zvláštních službách

Dočetli jste opravdu telegrafické zpracování dějin osmi desítek let existence jednoho z nejlepších amerických vozů všech dob. Zbývá zmínit se ve stručnosti o Suburbanech ve „zvláštních službách“. Ambulančních a funerálních vozů se dotkneme jen letmo, zajímavější jsou policejní verze. Až na výjimky se neúčastnily policejních honiček, i když novější modely z konce minulého století měly velmi slušnou akceleraci. Policejní sbory je používaly jako transportéry mužstva, stejně si počínaly federální a státní věznice. 

Chevy ´65 C14 Ambulance s nizozemskou nástavbou, jak jezdila až do poloviny 70. let.

Šestá generace Suburbanů byla natolik prostorná a komfortní, že po jejím komerčním chassic sáhlo i několik renomovaných karosáren v Americe i v zahraničí.

Suby se už od 50. let staly oblíbeným vozem hasičských velitelů nebo mužstev a tento trend pokračuje dodnes. Exotickou modifikací jsou černé pancéřované Suby, zajišťující doprovod amerického prezidentského konvoje. Vzhledově podobné modely používá i tajná služba a FBI. Nezávislé karosárny, známé ze seriálu o „First Call Vehicles“, upravují velké Suby na ohromné „jezevčíky“, osazení až deseti dveřmi, převážně pro potřebu cestovních kanceláří a leteckých společností.

"Suburban: Dvakrát zdatnější, než vypadá."- zdůrazňuje tovární prospekt ročníku 1971, připravený speciálně pro policii.

Schoolbus nemusí být jen dlouhý Wayne či IHC, Chevrolet Suburban Apache 1959-1960 jezdil tam, kde bylo víc důchodců než dětí.

Subíky v cizině

Suburban se uplatnil mimo americkou sféru zájmů jen v určitých oblastech. Nejméně dva sloužily u moskevské milice (ovšem nedá se jednoznačně určit, zda šlo o Chevy nebo GMC – vozy už neexistují). Tradiční odbytiště našly v zemích Beneluxu a také ve Skandinávii, kam se dodávala jen komerční šáska pro individuální karosování. Velké počty Subů odebíraly arabské země (Katar, Emiráty, Kuvajt), buď jako přepychově vybavené doprovodné vozy či jako pracovní stroje v oblasti ropných nalezišť. Jen v samotné Libyi jich jezdily stovky. A poslední exotika závěrem: v 70. letech si Suburban koupil i kubánský vůdce Fidel Castro, zřejmě aby zasel sémě revolučního nadšení i do těch nejnepřístupnějších lokalit.

Fire Chief v akci. Požární velitelský Sub deváté generace měl dostaek výkonu i prostoru na požární výbavu.

Patřičně upravené Suburbany doprovázejí prezidentské kolony v USA i jinde ve světě.

Úžasné stretch provedení, v němž Chevy vypadá ještě lépe než slavný Aerobus od Checkeru. Osmidvéřový "jezevčík" postavila karosárna Armbuster na bázi běžné verze páté generace.

Text: J.F.K.
Foto: J.F.K., GM Media, archiv redakce časopisu Chrom a plameny

CHP 2017 610x150-3

Tento článek byl otištěn v 56. čísle časopisu Chrom a plameny a je publikován se souhlasem redakce i jeho autora, kterýmžto tímto vřele děkujeme.

Chrom a plameny

Chrom a plameny

Redakce nejčtenějšího českého časopisu o amerických autech.

All articles of the author

Zombielac: Přízrak zapomenutých vedlejších cest

Zombielac: Přízrak zapomenutých vedlejších cest

Vojta Dobeš , Tenhle strašidelný Cadillac jezdí nejradši v noci nebo za úsvitu. Za popraskaným volantem možná sedí podivínský redneck a poslouchá Hanka Williamse.

Lakáč poprvé pod Pálavou: Na vlastní kůži i žaludek

Lakáč poprvé pod Pálavou: Na vlastní kůži i žaludek

Radek Beneš , Prospěl největšímu srazu amerik v ČR přesun do větších prostor? A jaké následky měla autorova účast v zápolení chilli maniaků?

Tyto bydlíky vás dostanou. Nejdivnější a nejúžasnější americká obytná auta!

Tyto bydlíky vás dostanou. Nejdivnější a nejúžasnější americká obytná auta!

Vojta Dobeš , Rozlehlé pláně a nekonečné silnice Ameriky přímo lákají k „životu na cestě“. Pořídit si karavan a procestovat s ním celou zemi je důchodovým snem mnoha Američanů.