Auta, která změnila americký, ehmm, způsob rozmnožování

Auta, která změnila americký, ehmm, způsob rozmnožování

Říká se, že velká část dnešních Američanů byla počata na zadním sedadle auta. A nejspíš je to pravda. Automobil totiž ovlivnil veškerý život Ameriky, ten intimní nevyjímaje.

Dolů

Osobní automobil v průběhu dvacátého století změnil celou americkou společnost. Změnil americká města, americký způsob života, americkou kulturu a samozřejmě také, ehm, americký způsob rozmnožování.

Ford Model T

Slavné „Téčko“ změnilo všechno. Jeho masový útok na americký trh postavil Ameriku na kola a z osobního automobilu učinil běžnou záležitost. Před první světovou válkou bylo auto stále luxusním statkem, který byste našli jen ve 4 procentech amerických domácností. V roce 1927 už to bylo jedno auto na pět lidí – tedy skoro jedno na průměrnou americkou domácnost.

Skoro každý teenager a mladý muž tak měl alespoň k nějakému vehiklu přístup. Předcházející generaci se ještě na konci devatenáctého století musely spokojit s nesmělými schůzkami pod přísným dohledem rodičů nebo v nejlepším případě s tancovačkami a plesy, které neskýtaly mnoho útočišť pro dovádění. Najednou měli mladí k dispozici útulný malý pokojíček s polstrovanými křesílky, který se dal umístit na nějaké romantické místo. Nebo aspoň někam, kam nebylo moc vidět. Destrukce tradičních hodnot mohla začít. Fordky se kymácely v temných zákoutích a pobožné babičky se křižovaly.

Mercury '49 Custom

Ve dvacátých a třicátých letech byla auta prostředkem, jak se přepravit za zábavou – ať už na nějaké „pěší“ místo nebo třeba do autokina. Po válce se ale cesta sama o sobě stala cílem. Vznikaly první hotrody a customy a jejich majitelé se v páteční nebo sobotní večer vydávali na „cruising“ po svém městě aby předvedli své stroje. K zemi posazená auta se seříznutou střechou, nablýskaným lakem a zahlazenými detaily se líně sunula po hlavní ulici a soupeřila o pozornost okolí. Což, přinejmenším v myslích jejich majitelů, znamenalo především dívky. Vlastně to bylo podobné jako barevné peří u tokajících ptáků. A když se lov podařil, byl připraven kůží kompletně přečalouněný interiér...

'58 Chevy Bel Air

Postavit pořádný „rod“ nebo říznout střechu u starého Mercury bylo sice hodně cool, ale znamenalo to strávit spoustu času v dílně a ušpinit si ruce, nebo zaplatit velké peníze někomu, kdo to uměl. A pořád jste měli staré, často nespolehlivé auto. S hospodářským boomem po druhé světové válce si automobilky začaly naplno uvědomovat, že na ně v ulicích čekají miliony mladých a nadšených zákazníků. Na trhu se objevila spousta stylových kupé, kterými se jejich majitel mohl blýsknout při večerním korzování městě nebo postávání u místního rychlého občerstvení, tak jak to známe třeba z filmu American Graffiti. A nechyběly jim samozřejmě rozměrné gauče vpředu i vzadu, které usnadňovaly různé alternativní využití.

Volkswagen Typ 2

Ze stylových kupé s ploutvemi se vyvinuly řvoucí muscle cars, se kterými se mladí a alespoň trochu úspěšní předváděli na benzínkách, parkovištích před „dinery“ a na hlavních třídách. Ale čím dál větší část americký mládeže měla o životě jiné představy než hnát se za penězi, nablýskanějším autem a co největším domkem na předměstí. Vyměnili špičkové produkty amerického kapitalismu za skromnější stroje, které o čtvrt století dříve vznikly s úkolem motorizovat nacistické Německo a za vrčení plochých čtyřválců se vydávali pryč od zavedených hodnot.

A protože k oněm zavedeným hodnotám patřil i poněkud obehraný zvyk souložit jen s jednou (a navíc stále stejnou) osobou, přišlo velmi vhod, že velmi vážní a seriózní inženýři postavili na základě slavného Kraft durch Freude Wagenu také mikrobus s neobyčejně kreativním jménem „Lidový vůz Typ 2“. Dnes ho známe jako „hipícký mikrobus“, protože díky ekonomickým následkům druhé světové války stál tak málo peněz, že si ho mohla dovolit i partička vyznavačů východních filosofií.

Asi nikdy se však nedozvíme, kolik dnešních pánů a dam středního věku nezná své otce právě proto, že jejich matky před necelým půl stoletím nastoupily do kytičkované dodávky a ponořily se do mlh drogového opojení a volné lásky...

Custom Van

Vezměte typický „hipícký mikrobus“ a jeho posádku. Zahoďte východní filosofii a všechny hlubší myšlenky o svobodě, novém světě a jiné, lepší společnosti. Ponechte myšlenku na prostorné auto, ve kterém se dá dobře cestovat, nouzově bydlet či pohodlně souložit, a samozřejmě také nějaké ty drogy. Přidejte spoustu rámusu, chromu, lesku a kýče, aby se to celé líbilo i milovníkům hotrodů a muscle cars. Celé to důkladně zamíchejte. Gratulujeme! Právě jste vytvořili typický custom van ze 70. let.

Zatímco všechna předchozí stále prezentovala jako svůj hlavní účel přepravu (jakkoliv u kytičkovaného „busíku“ to mohlo být poněkud pochybné), custom dodávka mohla jen těžko zakrýt, že většina jejího vnitřního prostoru je dedikována zcela jiné činnosti. Lze důvodně předpokládat, že přijet k rodičům své dívky dodávkou, jejíž celou zadní část tvořila postel z červeného plyše, mohlo vynést nepříliš nadšené reakce. Zvláště pak pokud její dveře zdobily některé z tehdy tak populárních samolepek:

GAS, GRASS OR ASS – NOBODY RIDES FOR FREE!
(Benzín, tráva nebo zadek - nikdo nejezdí zadarmo!)

IF THIS VAN'S A ROCKIN', DON'T BOTHER A KNOCKIN'
(Když dodávka se hejbe, na dveře neklepejte)

Populárním sloganem z nárazníků vanů jsme se nechali inspirovat i při tvorbě dalšího z našich triček DixieGear - Gas and Grass.

Lincoln Town Car Stretch Limo

V osmdesátých letech začala ekonomika zase naplno fungovat a selhání utrpěl jen vkus a móda. Mladá generace byla spíš než volnou láskou inspirována Gordonem Gekkem z filmu Wall Street a jeho heslem „hrabivost je dobrá“. A ve světě automobilů začala éra prodloužených limuzín. Ať už jste byli rocková hvězda, osvěžující se bílým práškem cestou na koncert, mladý a úspěšný burzián či rozdováděná mládež mířící na maturitní ples, nemohli jste se obejít bez sedmimetrové obludy s barem, televizí a přepážkou oddělující řidiče. Zejména kombinace alkoholu a téměr dokonalého soukromí způsobila, že kdyby tahle auta mohla vyprávět, nesměla by to dělat před desátou večer...

Hot Shots! Part Deux - The Limo Driver from Tony Edwards on Vimeo.

Pontiac Aztek

S devadesátými léty a přelomem století přišla posedlost outdoorovými aktivitami, volnou přírodou a zdravým trávením volného času. Akčně se tvářící SUV nahradila „nudné“ kombíky a minivany, zatímco jejich řidiči si při každém přejíždění kanáldeklu nebo náročném stoupání do příjezdové cesty užívali představy, že se dobrodružně prodírají napříč Amazonií.

Občas se ale mezi pseudoterénními auty našlo i něco užitečného. Třeba zoufale ošklivý, ale přitom geniální Pontiac Aztek. Pokud jste chtěli strávit romantický víkend v divočině, Aztek originálním způsobem řešil staré dilema, jestli bude pohodlnější strávit noc v autě, nebo si raději postavit opodál stan, se vším z toho plynoucím nepohodlím a riziky. Stan jste totiž mohli postavit přímo na autě a vytvořit tak perfektní prostor pro nejrůznější odpočinkové aktivity.

Spojení automobilů a rozmnožování pěkně ilustruje dvojice novinek v nabídce naší značky DixieGear. Southern Belle i Southern Gentleman se můžou po sešlápnutí plynu až na podlahu změnit v někoho úplně jiného. Podstatně divočejšího...

Vojta Dobeš

Vojta Dobeš

Automobilový novinář, který o amerických autech nejen píše, ale také s nimi jezdí. S oblibou provokuje svými názory nejen na auta.

All articles of the author

Bluegrassoví spiklenci aneb Jak dopadne medvěd po sežrání 40 kil koksu

Bluegrassoví spiklenci aneb Jak dopadne medvěd po sežrání 40 kil koksu

Tomáš Chalupa , Neuvěřitelný příběh gangstera Andrewa Thorntona II a EscoBeara, nejzfetovanějšího tvora na planetě.

Holky v NASCAR: Od ozdob depa k úspěšným závodnicím

Holky v NASCAR: Od ozdob depa k úspěšným závodnicím

Vojta Dobeš , V 60. letech byly spoře oděné dívky nedílnou součástí závodů stock cars. Dnes je najdete spíše v závodní kombinéze.

Holky, bahno a vostrá muzika aneb Co vás čeká na DixieOnTheRoad na Konopáči

Holky, bahno a vostrá muzika aneb Co vás čeká na DixieOnTheRoad na Konopáči

Martin Pešek , První ochutnávka z programu redneck mejdanu, který vypukne poslední květnový víkend 2019 na Konopáči.