Vybrat to nejkrásnější z amerických aut 50. a začátku 60. let je jako vybírat nejlepší rock 'n' rollový song. Vlastně horší, protože u rock 'n' rollu se můžete spoléhat na to, že autoři mnoha žebříčků i nahrávky kupující publikum, které tvořilo hitparády, to poněkud protřídili před vámi. U aut se ale žebříčky příliš nevedly a o prodejnosti rozhodovaly občas i jiné věci než jen vzhled - přestože se dá s vysokou mírou jistoty předpokládat, že právě vzhled patřil v té době k nejdůležitějším rozhodovacím faktorům.
Pokusili jsme se tedy udělat vlastní žebříček a vybrat desítku aut, která se v té době americkým designérům povedla nejvíc.
10. DeSoto Firesweep (1959)
Když Virgil Exner, šéfdesignér koncernu Chrysler, přišel s koncepcí "Forward Look" (Pohled do budoucnosti), způsobil svým kolegům u GM pořádné bolení hlavy. Dosavadní, poněkud barokní tvary najednou nahradily dynamické křivky jako ze sci-fi. A DeSoto Firesweep z roku 1959 patřilo mezi nejkrásnější příklady tohoto stylu.
9. Cadillac Eldorado (1962)
Jeden z posledních mohykánů křídlaté éry, v době, kdy se konkurenční Lincoln již vytasil s hranatým Continentalem, zatímco u Imperialu brali halucinogenní drogy. Vrchol éry ploutví, osekaný o zbytečnosti a destilovaný do ladných, uhlazených tvarů.
8. Ford Crown Victoria (1956)
Běžné sedany od Fordu z poloviny 50. let patří obecně mezi neprávem opomíjená auta. A Crown Victoria s prosklenou střechou mezi nimi zvláště vyčnívá. S masivním obloukem oddělujícím přední a zadní část kabiny a se sklem místo předního dílu střechy vypadá tahle věc tak trochu jako vojenský bombardér.
7. Chevrolet Impala (1959)
Chevrolety byly asi nejstřízlivějšími a nejelegantnějšími produkty GM modelového ročníku 1959, ale ladné, téměř sportovní tvary nejsou tím hlavním důvodem, proč patří na tento seznam. Hlavní jsou kočičí oči - tedy zadní světla, která oči domácí šelmy připomínají. A navíc ty vodorovné ploutve! Ach!
6. Packard Caribbean (1956)
Pozůstatek starých, dobrých časů - to byl Packard v polovině padesátých let. Příliš se nehodil do moderního světa ovládaného obřími koncerny s propracovaným žebříčkem značek a jeho design nezapadal do moderního trendu agresivních křivek a cingrlátek. Byl důstojný a elegantní jako všechny Packardy před ním a dával jasně najevo, že není jen tak pro každého.
5. Buick Riviera (1956)
Bezsloupkový hardtop u Buicku vynalezli a také ho potom dovedli téměř k dokonalosti. Riviera poloviny padesátých let byla správnou měrou štíhlá a elegantní, i okázalá a opulentní. A málokterému jinému autu tolik slušelo dvoutónové lakování.
4. Plymouth Fury (1958)
Další z příkladů Exnerova "Forward Look". A další příklad, že i modely "nejnižších" značek v daném koncernu bývaly v 50. letech vážně působivé. Ploutve u '58 Fury vypadaly spíše jako směrovky tryskové stíhačky než co jiného. Ani nemusela být v červené barvě z filmu Christine, aby vypadala skvěle.
3. Ford Thunderbird (1956)
Dvoumístný roadster ještě nemusí znamenat sportovní auto. Thunderbird byl, narozdíl od Corvette, spíše uhlazeným cruiserem pro široké bulváry a dlouhé dálnice. Snažil se vypadat "evropsky", ve skutečnosti byl ale dokonalým zástupcem amerického designu, s perfektními proporcemi a krásnými detaily.
2. Chevrolet Bel Air (1957)
Auto nemusí být drahé, aby mohlo být krásné. Perfektně vyvážené, sladěné tvary Bel Airu z roku 1957 byly typickým příkladem "demokratičnosti" amerického automobilu. V té době jste nemuseli být bohatí a úspěšní, abyste mohli mít krásné auto. Na Chevy jste si mohli vydělat i u pásu, jako pumpař nebo třeba obracením hamburgerů. A i tak byl ohromující!
1. Cadillac Eldorado Brougham (1957)
Aby auto bylo krásné, nemusí být drahé - ale rozhodně to není na škodu. Eldorado Brougham představovalo opačný konec nabídky koncernu GM v roce 1957. Zatímco Chevy byl vstupenkou do světa automobilů, Cadillac byl znamením toho, že už jste dosáhli všeho, co jste chtěli - zvláště pokud šlo o ultra drahé, ultra luxusní a naprosto výjimečné Eldorado Brougham s perfektními proporcemi, bezešvou karoserií a obrovskou spoustou neuvěřitelných detailů.
Čestná zmínka:
1959 Cadillac
Cadillaky modelového ročníku 1959 byly možná spíš kýče než krásná auta, a Harley Earl v posledních letech své kariéry zašel s ploutvemi poněkud daleko. Ale staly se symbolem doby a za to jim patří místo v tomto seznamu.