Ploutve, křídla a chrom: 10 nejkrásnějších amerických aut z padesátých let

Ploutve, křídla a chrom: 10 nejkrásnějších amerických aut z padesátých let

Křídlaté americké koráby 50. let patří mezi k tomu nejikoničtějšímu, co kdy z Detroitu vyjelo. Některé se pohybovaly na hranici kýče, ale mnoho jich bylo prostě krásných. Podívejme se na desítku těch nejhezčích

Dolů

Vybrat to nejkrásnější z amerických aut 50. a začátku 60. let je jako vybírat nejlepší rock 'n' rollový song. Vlastně horší, protože u rock 'n' rollu se můžete spoléhat na to, že autoři mnoha žebříčků i nahrávky kupující publikum, které tvořilo hitparády, to poněkud protřídili před vámi. U aut se ale žebříčky příliš nevedly a o prodejnosti rozhodovaly občas i jiné věci než jen vzhled - přestože se dá s vysokou mírou jistoty předpokládat, že právě vzhled patřil v té době k nejdůležitějším rozhodovacím faktorům.

Pokusili jsme se tedy udělat vlastní žebříček a vybrat desítku aut, která se v té době americkým designérům povedla nejvíc.

10. DeSoto Firesweep (1959)

Když Virgil Exner, šéfdesignér koncernu Chrysler, přišel s koncepcí "Forward Look" (Pohled do budoucnosti), způsobil svým kolegům u GM pořádné bolení hlavy. Dosavadní, poněkud barokní tvary najednou nahradily dynamické křivky jako ze sci-fi. A DeSoto Firesweep z roku 1959 patřilo mezi nejkrásnější příklady tohoto stylu.

9. Cadillac Eldorado (1962)

Jeden z posledních mohykánů křídlaté éry, v době, kdy se konkurenční Lincoln již vytasil s hranatým Continentalem, zatímco u Imperialu brali halucinogenní drogy. Vrchol éry ploutví, osekaný o zbytečnosti a destilovaný do ladných, uhlazených tvarů.

8. Ford Crown Victoria (1956)

Běžné sedany od Fordu z poloviny 50. let patří obecně mezi neprávem opomíjená auta. A Crown Victoria s prosklenou střechou mezi nimi zvláště vyčnívá. S masivním obloukem oddělujícím přední a zadní část kabiny a se sklem místo předního dílu střechy vypadá tahle věc tak trochu jako vojenský bombardér.

7. Chevrolet Impala (1959)

Chevrolety byly asi nejstřízlivějšími a nejelegantnějšími produkty GM modelového ročníku 1959, ale ladné, téměř sportovní tvary nejsou tím hlavním důvodem, proč patří na tento seznam. Hlavní jsou kočičí oči - tedy zadní světla, která oči domácí šelmy připomínají. A navíc ty vodorovné ploutve! Ach!

6. Packard Caribbean (1956)

Pozůstatek starých, dobrých časů - to byl Packard v polovině padesátých let. Příliš se nehodil do moderního světa ovládaného obřími koncerny s propracovaným žebříčkem značek a jeho design nezapadal do moderního trendu agresivních křivek a cingrlátek. Byl důstojný a elegantní jako všechny Packardy před ním a dával jasně najevo, že není jen tak pro každého.

5. Buick Riviera (1956)

Bezsloupkový hardtop u Buicku vynalezli a také ho potom dovedli téměř k dokonalosti. Riviera poloviny padesátých let byla správnou měrou štíhlá a elegantní, i okázalá a opulentní. A málokterému jinému autu tolik slušelo dvoutónové lakování.

4. Plymouth Fury (1958)

Další z příkladů Exnerova "Forward Look". A další příklad, že i modely "nejnižších" značek v daném koncernu bývaly v 50. letech vážně působivé. Ploutve u '58 Fury vypadaly spíše jako směrovky tryskové stíhačky než co jiného. Ani nemusela být v červené barvě z filmu Christine, aby vypadala skvěle.

3. Ford Thunderbird (1956)

Dvoumístný roadster ještě nemusí znamenat sportovní auto. Thunderbird byl, narozdíl od Corvette, spíše uhlazeným cruiserem pro široké bulváry a dlouhé dálnice. Snažil se vypadat "evropsky", ve skutečnosti byl ale dokonalým zástupcem amerického designu, s perfektními proporcemi a krásnými detaily.

2. Chevrolet Bel Air (1957)

Auto nemusí být drahé, aby mohlo být krásné. Perfektně vyvážené, sladěné tvary Bel Airu z roku 1957 byly typickým příkladem "demokratičnosti" amerického automobilu. V té době jste nemuseli být bohatí a úspěšní, abyste mohli mít krásné auto. Na Chevy jste si mohli vydělat i u pásu, jako pumpař nebo třeba obracením hamburgerů. A i tak byl ohromující!

1. Cadillac Eldorado Brougham (1957)

Aby auto bylo krásné, nemusí být drahé - ale rozhodně to není na škodu. Eldorado Brougham představovalo opačný konec nabídky koncernu GM v roce 1957. Zatímco Chevy byl vstupenkou do světa automobilů, Cadillac byl znamením toho, že už jste dosáhli všeho, co jste chtěli - zvláště pokud šlo o ultra drahé, ultra luxusní a naprosto výjimečné Eldorado Brougham s perfektními proporcemi, bezešvou karoserií a obrovskou spoustou neuvěřitelných detailů.

Čestná zmínka:

1959 Cadillac

Cadillaky modelového ročníku 1959 byly možná spíš kýče než krásná auta, a Harley Earl v posledních letech své kariéry zašel s ploutvemi poněkud daleko. Ale staly se symbolem doby a za to jim patří místo v tomto seznamu.

Vojta Dobeš

Vojta Dobeš

Automobilový novinář, který o amerických autech nejen píše, ale také s nimi jezdí. S oblibou provokuje svými názory nejen na auta.

Všechny články autora

Bulleit: tradice amerického pohraničí našla cestu do Čech

Bulleit: tradice amerického pohraničí našla cestu do Čech

Ivo Strejček Jr. , Úspěšný právník a veterán z Vietnamu Tom Bulleit pověsil práva na hřebík a začal doma v Kentucky pálit whiskey podle skoro zapomenutého receptu. A jde mu to sakra dobře.

Corvette pod rebelskou vlajkou

Corvette pod rebelskou vlajkou

Vojta Dobeš , General Lee nebyl jediným slavným autem s konfederační vlajkou. Celé roky předtím, než se Dukes of Hazzard objevili na obrazovkách, závodila na těch nejvýznamnějších amerických okruzích jedna nenápadná Corvette...

Rebel Flag jako symbol „jiné“ Ameriky aneb 7 důvodů, proč v ČR nosit triko s jižanskou vlajkou

Rebel Flag jako symbol „jiné“ Ameriky aneb 7 důvodů, proč v ČR nosit triko s jižanskou vlajkou

Martin Pešek , V našem eshopu DixieGear.cz je největší zájem jednoznačně o trička s motivem konfederační vlajky. Nejžádanější motivy jsme právě opět dotiskli a to je i důvod zkusit zjistit, proč jde rebel flag tak na dračku.