Na začátku minulého století, kdy začala sériová výroba prvních automobilů a motocyklů, se objevila myšlenka, že by této převratné techniky šlo využít jak v boji proti zločinnosti, tak i v ozbrojených silách. Armáda využívala především nákladních automobilů, které byly schopny utáhnout podstatně větší náklad než koňské spřežení. Policie dávala přednost motocyklům, především pro jejich rychlost a obratnost. Každopádně v obou případech odpadávaly starosti s ustájením, krmením a další každodenní péči, kterou vyžadovalo využití živé koňské síly.
Válka zabíjí lidi, ale zrychluje vývoj techniky
Zásadním posunem ve vývoji automobilů, motocyklů, letadel a veškeré techniky poháněné spalovacími motory, byla první světová válka. Po jejím konci bylo všem jasné, že koňské síle jako prostředku dopravy definitivně odzvonilo. Strojů vyrobených pro armádní účely zůstaly po válce plné sklady a tak bylo pro začátek hned kam sáhnout.
Výzbroj motocyklových jednotek americké armády za Velké války tvořily motocykly Harley-Davidson vyzbrojené kulomety
Že dodávky pro policii na celém světě jsou jistý kšeft, pochopili i výrobci motocyklů. A to není řeč jen o dodávkách nových strojů, ale i velkém množství náhradních dílů, servisních úkonů apod. A jde také samozřejmě i o prestiž. A tím pádem (pro toho úspěšného) i o reklamu.
Zrod legendy
V roce 1921 byla v italském Mandelu založena přáteli Carlo Guzzim, Giovanni Ravellim a Giorgio Parodim motocyklová značka Moto Guzzi. Tedy přesněji pouze Guzzim a Parodim, protože Ravelli zahynul v posledních dnech války. Ale protože se registrace společnosti chystala již ve válečných letech, na počest padlého přítele letce byl do loga značky vložen orel – znak letců.
Moto Guzzi Normale - jeden z prvních motocyklů značky z počátku 20.let. Výkon 8,5 koňských sil, maximální rychlost přes 80 km/h.
Motocykly této značky byly od počátku průkopníky pokrokových technických řešení a tento náskok dokázala značka Moto Guzzi zúročit i na sportovním poli. A když k tomu přidáme i značnou spolehlivost, není se co divit, že motocykly Guzzi začaly velmi brzo používat mnohé složky italské policie. Včetně vatikánské gardy.
Začalo to jednoválcem
Doménou a páteří značky až do 70. let minulého století byly motocykly s motorem s jedním dopředu umístěným válcem. Tyto stroje s názvy Airone s objemem 250ccm, Falcone s 500ccm a Astore s 500ccm, byly postupně inovovány a zdokonalovány a jsou dnes sběratelsky vyhledávanými kousky.
Moto Guzzi vyráběla samozřejmě i motocykly s menšími objemy a dokonce i skútry a mopedy, ale ty, alespoň pokud vím, policie ani armáda nikdy nevyužívala.
Nejsilnější z jednoválců - model Astore 500ccm z roku 1949
V7: Dvouválec do V naštorc a vzadu kardan
Zásadní zlom ve vývoji společnosti Moto Guzzi nastal v roce 1967, kdy do světa vypustila svůj první velkoobjemový motocykl V7 s objemem 700ccm. Možná se dnes může někdo zasmát nad pojmem „velkoobjemový“, když je řeč o objemu 700ccm, ale v těch dobách bylo velkoobjemové vše od pětistovky nahoru. Motocykl byl osazen nově vyvinutým dvouválcovým motorem. Ten má vzduchem chlazené a kolmo ke směru jízdy umístěné válce do V svírající úhel 90st. Pohon zadního kola je řešen kardanovou hřídelí. To jsou znaky, které provázejí značku Moto Guzzi dodnes.
Klasika. První V7 z roku 1967. Takhle má vypadat MOTOCYKL.
V7 byl motocykl, na který italské policie čekala. Výkonný, impozantní a přitom spolehlivý a obratný. A uvezl i značné vybavení, vysílačku, majáky atd. Proto na tento model začala ihned italská policie přezbrojovat z původních jednoválcových modelů. A aby bylo výkonu a krouťáku ještě více, byl postupně zvyšován objem na 750 a následně hned na 850ccm.
Ambassador – první italský vyslanec v USA
Vývoz do USA, a to značně úspěšný, byl započat modelem Ambassador (vyslanec) s motorem o objemu 750 ccm se zvětšenými ventily, čtyřrychlostní převodovkou, plošinovými stupačkami, prodlouženou zadní části rámu a větším množstvím přídavných prvků a chromovaných dílů. Tento model se dovážel do Států v letech 1967-69 a již v této době se dovozci pokoušeli prosadit Moto Guzzi do služeb policie. Což se jim s menším množstvím kusů podařilo.
Policista William T.Fitch, California Highway Patrol, oblast centrálního L.A., rok 1975
Eldorado dobylo Kalifornii
Zlom přišel v letech 1969/70, kdy na trh vstoupil model Eldorado. Ten vznikl úpravou modelu Ambassador zvětšením vrtání válce na 78 mm, čímž se zvětšil objem na 850ccm. A to spolu se zvýšením kompresního poměru vedlo ke zvýšení výkonu na 65 PS z původních 60PS . Zásadní změnou bylo také zvýšení počtu převodových stupňů ze čtyř na pět. Zvětšen byl i objem palivové nádrže.
Moto Guzzi Eldorado 850ccm
A to byla ta správná „poslední kapka“, která odstartovala nákup značného množství motocyklů pro policii měst Los Angeles (LAPD) a San Francisco (SFPD) a Kalifornskou dálniční policií. Pro potřeby policie musely být motocykly ovšem mírně upraveny.
Byly opatřeny rozměrným plexi štítem, ubyl otáčkoměr a zůstal jen tachometr. Motocykl byl vybaven dodatečně odpruženým jednosedlem. Přibyly též padací rámy, držáky na přídavná světla a majáky. Siréna byla zprvu rotační, byla uchycena na rámu a spouštěla se přitlačením na zadní pneu. Později ji nahradily sirény elektrické.
Nádherný kousek z muzea Simeone Foundation v Philadelphii, PA, USA. Model Ambassador z roku 1970 ve stavu, jak jezdil v barvách Los Angeles Police Department
Mašina pro Dirty Harryho i Jamese Bonda
Agent 007 v sedle Moto Guzzi 750 Ambassador
Motocykly Moto Guzzi Eldorado byly v této podobě značně oblíbené. A to nejen policisty samotnými, ale i filmaři. Takže se v sedle těchto policejním modelů na plátnech kin objevil nejen Drsný Harry (Clint Eastwood ve filmu Magnum Force z roku 1973) ale i James Bond (Sean Connery v roce 1971 ve snímku Diamonds Are Forever).
Takto se tady model Eldorado dodával americký trh až do roku 1974, kdy byl stroj vybaven zcela novým Tontiho rámem, který i přes svou snadnější a tím i levnější výrobu vykazoval vyšší pevnost a tím i stabilitu při vyšších rychlostech. Druhou podstatnou změnou bylo i použití přední jednokotoučové brzdy místo předchozí oboustranné bubnové. Pro civilní sektor byl tento model pojmenován California a v letech následujících mu přibyl na přední kolo i druhý kotouč.
Proti Reaganovým dovozním kvótám neměla Guzzi šanci
S dalšími vylepšeními na motoru (zvýšení objemu na 1000ccm) a drobnými úpravami používala policii guzziny ve vší spokojenosti, což se změnilo ve chvíli, kdy byl do prezidentského úřadu zvolen Ronald Reagan. Tento filmový kovboj se rozhodl radikálně rozhýbat již dlouho stagnující americkou ekonomiku. V rámci svobody trhu, které mediálně hlásal před svým zvolením, bylo na mnohé dovážené výrobky uvaleno vyšší clo a na některé i dovozní kvóty.
Tuhle dvojici jste na kalifornských dálnicích mohli spatřit naposled v osmdesátých letech.
Zcela zásadně byly ve státních úřadech upřednostňovány americké produkty proti dováženým. Tak byly motocykly Moto Guzzi z vyšší moci vyměněny za americké stroje Harley Davidson a to i přes to, že se v mnoha kritériích se motocyklům Moto Guzzi nemohly v té době rovnat. Harleyi to samozřejmě značně pomohlo a Guzzi uškodilo.
Nová California 1400 – nový začátek?
Obě tyto tradiční značky naštěstí přežily do dnešních dnů a Moto Guzzi v současnosti produkuje několik modelů, kterých využívá nejen italská policie, ale i policejní složky několika dalších evropských zemí.
Současné Moto Guzzi California Vintage ve službách italské policie
Novými modely California 1400, které se do USA dováží „nazdobené“ jako nové Eldorado, se Guzzi snaží navázat na předchozí tradici a vydobýt si na trhu znovu místo, které ji patří. A v kuloárech se hovoří i o tom, že o tyto stroje již údajně projevily opětovně zájem i složky US policie.
Moto Guzzi Eldorado 1400 začíná znovu dobývat Ameriku
A tak si počkejme, co nového nám příští dny přinesou a zda nad americkými zločinci opět zakrouží italský orel.