Soumrak V8 aneb proč úsporné osmiválce ustupují malým turbomotorům?

Soumrak V8 aneb proč úsporné osmiválce ustupují malým turbomotorům?

Osmiválce po dekády neodmyslitelně patřily k americkým vozům. Dnes ale rychle ubývají a oturbené šestiválce je dokonce nahrazují i ve velkých pickupech. Proč se to děje? Je to jen ekologií, nebo to dává i jiný smysl?

Dolů

Nedávno jsme psali o tom, že tradiční americké osmiválcové motory dokáží být nečekaně úsporné. Pokud ale sledujete aktuální nabídku amerických automobilek, nemohli jste si nevšimnout toho, že mohutné „véosmičky“ z katalogů pomalu ale jistě mizí. Chcete osmiválcový sedan? Amerika vám může nabídnout jen Chrysler 300 a jeho sesterský model Dodge Charger. Ostatní fullsize sedany nabízejí volbu mezi čtyřválci a šestiválci. Prodává se sice i sportovní Chevrolet SS, ale to je vlastně přeznačený australský Holden. Ostrý Cadillac CTS-V si zatím nekoupíte a navíc v jeho třídě nejsou osmiválcové motory nic neobvyklého a najdete je i u německých či japonských konkurentů.

Cadillac CTS-V

Pryč jsou dokonce i doby, kdy byl osmiválec základní motorizací pro velké pick-upy a SUV. Dodge má italský Ecodiesel, Ford zase dvakrát přeplňovaný šestiválec Ecoboost a na něčem podobném určitě pracuje i General Motors. Největší Lincoln, masivní SUV Navigator, si už dokonce s osmiválcem ani nemůžete objednat.

Pro mnohé fanoušky „klasických amerik“ je to znamení zkázy, konce a naprostého úpadku. Amerika se šestiválcem je jen „poloviční amerika“ a se čtyřválcem? Škoda mluvit. Většina viní ekologii a s ní spojené předpisy a omezení, případně snahu automobilek donutit zákazníka navštívit o něco dříve servis, případně rovnou vyměnit auto.

Lincoln Navigator

A ekologie, ať už jde o emise skleníkových plynů nebo o „klasické“ emise jedovatých plynů regulované běžnými emisními předpisy, má samozřejmě svůj vliv. Malý turbomotor má nižší emise jedovatých plynů a samozřejmě také nižší spotřebu (byť tato výhoda je o něco patrnější v tabulkách než v reálu) a tím i emise CO2. To ale není jediný důvod – a tím dalším rozhodně není to, že by automobilky plánovaly nějaké „spiknutí“ a chtěly nám odepřít trvanlivá auta.

Hlavní důvod současného „úpadku osmiválců“ je ale mnohem prostší. Jednoduše už nejsou potřeba.

VÝKONNÍ TRPASLÍCI

Podívejte se třeba na nový Mustang. Jeho příchod do oficiální české distribuce vyvolal mezi nadšenci do amerických aut spoustu debat, z nichž mnoho se točí kolem toho, který Mustang je ten pravý. Nadšenci v naprosté většina zavrhují čtyřválcovou „dvatrojku“ Ecoboost s turbem a volí osmiválec ve verzi GT. Což je pochopitelné. O něco překvapivější je ale hlavní důvod, který udávají. Ne, není to výkon. Jen málokdo je schopen s vážnou tváří tvrdit, že 315 koní je pro auto, používané na veřejné silnici, málo. Další stovka navíc už slouží jen k tomu, abyste se dostali do problémů o něco rychleji.

Ford Mustang 2.3 Ecoboost

Hlavním důvodem pro nadšence je samozřejmě zvuk. A důvodem druhým je image. Osmiválec je symbolem ameriky a odpovědí, kterou kamarádi, kolegové i náhodná setkání na benzínce očekávají na dotaz „co máte pod kapotou?“ Teprve kdesi v pozadí se krčí reálné jízdní výkony.

Jenomže u Mustangu, který je autem pro radost a jako takový nebývá zrovna objektem racionální volby, platí trochu jiná pravidla. Koupit si osmiválec kvůli zvuku, image a stovce koní, které dělají z rychlého auta šílený projektil, dává smysl, pokud si kupujete hračku a plníte si sen.

Chevrolet Impala

Běžný kupec Chevroletu Impala, Fordu Taurus nebo velkého rodinného SUV však obvykle racionálně uvažuje. Výkon je fajn – umožňuje vám snadno předjet, snadno se zařadit na dálnici, vejít se do menší mezery když dáváte přednost. Byly doby, a není to tak dlouho, kdy rozdíl mezi motorem V6 a V8 znamenal rozdíl mezi „přijatelným“ a „komfortním“ zrychlením. V osmdesátých letech (nebo kdykoliv předtím), znamenal osmiválec „dostačující“ zrychlení, zatímco šestka byla v lepším případě „snesitelná“ a u téměř jakéhokoliv amerického čtyřválce bylo lepší přenechat měření rychlosti geologům.

Dnes mají běžné atmosférické šestiválce ve zmiňované Impale nebo typickém SUV či crossoveru výkon kolem tří set koní – což byla hranice ještě na začátku minulé dekády těžko překonatelná i pro leckterý osmiválec. Stejné úrovně přitom dosahují i „oturbené“ čtyřválce, zatímco přeplňované šestiválce dosahují ještě výše. Říct dnes s vážnou tváří, že potřebujete osmiválec, jednoduše není možné. Samozřejmě s výjimkou situace, kdy máte v úmyslu jezdit plně naloženým fullsize pickupem nebo za oním pickupem tahat několikatunový vlek.

A když osmiválec nepotřebujete, ale chcete víc než dostatečný výkon pro předjíždění nebo snadnou akceleraci s vaším těžkým luxusním SUV nebo pickupem? Tady přichází ke slovu přeplňování. Právě ty vlastnosti, kterých jsme si vždy na osmiválcích cenili nejvíc – totiž hladký přísun výkonu a točivého momentu už od nízkých otáček, díky kterému máme ten typický, úžasný pocit „jízdy na vlně síly“ totiž dnes řidičům mnohem spíše nabídne přeplňovaný motor. Srovnejte si graf výkonu a točivého momentu u motoru 3.5 V6 Ecoboost v současném Lincolnu Navigator a u atmosférického osmiválce, který mu předcházel. Zjistíte, že onen šestiválec průběhem výkonu i točivého momentu připomíná spíše starý big block a moderní V8 je proti němu „točivá“.

OSMIVÁLCE PRO ZÁVODNÍKY

Osmiválcové motory jsou tak čím dál víc omezeny na sportovní auta, která vyžadují gigantické výkony, na silnici často jen těžko využitelné – za volantem nové Corvette, Mustangu Shelby GT500 nebo třeba Challengeru Hellcat brzy zjistíte, že už jen najít místo, kde by bylo možné bez rizika sešlápnout plyn až na podlahu je dosti náročné – a na pracovní pickupy, převážející nebo tahající velké náklady. Přeci jen, dlouhá a náročná služba „tažného soumara“ je zatím pořád něco, na co se lépe hodí „poctivé železo“ než moderní V6 se dvěma turbodmychadly.

Chrylser 300

Čímž se dostáváme ke klasickým argumentům odpůrců tohoto směru vývoje. Bude malý přeplňovaný motor fungovat stejně spolehlivě jako ten velký nepřeplňovaný? Vydrží podobně dlouho? A co spotřeba? Není to všechno jen kouzlení s tabulkovými údajii?

Na část odpovědí je samozřejmě zatím brzo – nikdo neví, jak spolehlivé budou dnešní turbomotory po dvaceti letech provozu, protože zatím žádný z nich dvacet let v provozu nebyl. Agregáty jako Ecoboost od Fordu jsou však už na trhu dost dlouho na to, aby se projevily případné zásadní problémy a zdá se, že „dětské nemoci“ přeplňování by nemusely být nijak horší než „dětské nemoci“ elektronického vstřikování paliva, které bylo před 20 či 30 lety taktéž považováno za „zkázku automobilismu“ a mluvilo se o tom, že auta bez karburátoru už nikdy nepůjdou opravit v domácích podmínkách. Často opomíjeným faktem je navíc to, že třista koní z dvoulitrového čtyřválce může znít děsivě, ale ve skutečností takový motor po 95% času používá nepatrný zlomek svého výkonu, což celou záležitost s nadměrným namáháním dělá podstatně méně zásadní.

OTÁZKA TRVANLIVOSTI

A s tím souvisí i ona spotřeba, která už je, na rozdíl od trvanlivosti, ověřená provozem. Realita sice není tak růžová jako výsledky laboratorních testů podnikaných v ospalém tempu, ale faktem zůstává, že při klidném tempu a lehké zátěži, což je režim, ve kterém stráví většina aut většinu času, jsou malé přeplňované motory opravdu podstatně úspornější než jejich velcí kolegové.

Dodge Challenger Hellcat

Znamená to všechno, že se máme s osmiválci pomalu rozloučit? Nejspíš ještě zdaleka ne. I přes všechny racionální argumenty pro chytré malé motůrky stále existuje signifikantní okruh automobilistů, kteří touží po pořádném, chlapáckém Panu Motorovi pod kapotou. A automobilky jsou očividně víc než ochotny pro ně vyrábět stále silnější a šílenější monstra. Žijeme totiž možná v době plné ekologie a hybridních Toyot a čtyřválců s turbodmychadly, ale také si pořád můžeme koupit pětilitrového Mustanga, víc než šestilitrový Dodge s kompresorem a výkonem přes 700 koní a spoustu dalších bestií, které dohromady představují „další zlatou éru muscle cars“. Takže V8 s námi nejspíš ještě nějakou dobu vydrží – jen už je nebudeme tak často potkávat v běžných autech.

Vojta Dobeš

Vojta Dobeš

Automobilový novinář, který o amerických autech nejen píše, ale také s nimi jezdí. S oblibou provokuje svými názory nejen na auta.

Všechny články autora

Ford Torino GT: Zapomenutý hrdina

Ford Torino GT: Zapomenutý hrdina

Vojta Dobeš , Muscle cars jsou elitářský klub. Existuje pár modelů, které si nárokují většinu slávy a znovu a znovu se objevují ve filmech, videoklipech a tím i ve snech nadšenců. Spousta zajímavých aut tak zůstává na okraji zájmu.

Jak se jezdí s klasickým Mustangem?

Jak se jezdí s klasickým Mustangem?

Vojta Dobeš , Původní Ford Mustang je typickou „vstupní amerikou“. Autem, které si zamilujete prostřednictvím filmu či televize a které vás k americkým vozům přiveze. Jak se s ním ale jezdí v opravdovém světě?

Zero na mušce Coltu: Jak sestřelit stíhačku pistolí ráže .45

Zero na mušce Coltu: Jak sestřelit stíhačku pistolí ráže .45

Jan Korbel , Opravdu se v roce 1943 povedlo americkému pilotovi sestřelit japonské Zero Coltem 1911 nebo je to jen vymyšlená bláznivá historka? A šturmovik trefený kanonem tanku Tiger?