RAM 1500 – farmář ve smokingu

RAM 1500 – farmář ve smokingu

Dříč s interiérem limuzíny, i tak by se dalo tohle auto ve zkratce popsat. Pojďme ho ale vočíhnout blíž, protože má sakra co nabídnout.


Dolů

RAM 1500 ve výbavě Limited rozhodně není jen pouhým pracovním nástrojem. Stále toho zvládne spoustu odmakat, ale když si vedle něj stoupnete v mokasínách, tak nebudete vypadat jako blbec.

Exteriér

Zapůjčená RAMka byla v barvě Granite Crystal spolu s paketem Night Editon, takže kompletní dechrom, jak je to dnes v módě. V téhle kombinaci je vůz takovým šedým démonem, který vlastně i přes svou velikost nebudí moc pozornosti. Zrovna k výbavě Limited se to ale hodí, protože barva dolaďuje vozem poskytovaný luxus uvnitř.

Jinak je ale design vozu naprosto typický, pořádně naštvaný. Nádechy a obří označení motoru na kapotě, velké nápisy RAM… No, zkrátka typická „dodgí“ okázalost, která budí respekt. Mně se auto celkově líbí, hezky kloubí agresivitu s praktičností, stejně jako modernost s odkazem starších generací. Podrobnější hodnocení vzhledu už ale nechám na vás, podle vkusu každého soudruha.

Pokud tohle uvidíte ve zpětném zrcátku, měli byste se klidit z cesty. LED denní svícení agresivitě jen přidává!

Světla jsou takovou třešničkou na vzhledu auta a jsou samozřejmě kompletně LED. Co se týče jejich užívání, otočný volič režimu světel budete používat minimálně. V zimě se stmívá brzy a automatika hlídá okolní světlo výborně. Spousta aut kolem stále jezdila na denní svícení, Dodge už ale kontroval potkávacími světly, chválím! Dálková světla musíte povolit páčkou pod volantem, jinak svítit nezačnou. Protijedoucí hlídá Dodge svědomitě a dálky vypíná, v osvětlené zástavbě je ale mnohem neochotnější a i v samém centru města dálky klidně zapne. Nezbývá tedy, než na to dohlížet a páčkou světla vypínat. Tady by to chtělo ještě trošku doladit.

Je to kus auta, na korbu se nějaká ta eurovka vejde.

Pod kapotou

Truck je poháněn 5,7 litrovým HEMI osmiválcem seřazeným do V, který vlastně netřeba představovat. Motor je spojen s 8-stupňovou automatickou převodovkou ZF od BMW, která světlo světa spatřila už taky hezkých pár let zpět. To ale není nutně na škodu. Převodovka totiž funguje tak, jak by člověk v RAMu potřeboval.

Označení motoru na kapotě nelze přehlédnout.

Řadí jemně a předvídatelně, opravdu si díky ní přijdete jako v limuzíně. Kde ale ztrácí, je sportovnější jízda, tam vám převodovka dá najevo, že se z vás rozhodně nezblázní. Při předjíždění nebo na začátku hezké okresky jí tak musíte dát chvíli čas na podřazení. Poté se hlasitě ozve všech 390 koní, které vás natisknou do sedačky. V dnešní době to sice nejsou kdovíjak vysoké hodnoty na takto velký truck, ale výkon rozhodně postrádat nebudete, ani když pojedete naložení nebo si za sebe něco přivěsíte.

Sedačky vás v zatáčkách moc nepodrží, ale jinak se v nich sedí příjemně.

Zvuk je přeci jen trochu slabší, pro tak typické volnoběžné bublání by to chtělo zainvestovat do nějakého aftermarket výfuku. Kdo má ale rád na cestách klid, ten sériový stav ocení. Do cca 3 000 otáček slyšíte jen v pozadí si pobrukující motor. Když pak pedálem zavelíte na zteč a motor vytočíte, ozve se lahodný hřmot V8 a váš tep okamžitě zrychlí z přívalu adrenalinu. Tohle prostě není žádnej turbem vyhoněnej diesel, ale starej dobrej osmivál, kterej vám svůj výkon vydá v plen prakticky okamžitě. Opravdu opojný pocit, jenž dnes už zase v tolika autech nezažijete.

Takové výfuky Borla prý RAMce pasujou jak prdel na hrnec, ale i s originálními o sobě umí dát vědět.

Ekologie dorazila i do Dodge, vůz tedy umí vypínat až polovinu svých válců, což vám oznámí kontrolkou Eco na palubce a změnou zvuku. Spotřeba samozřejmě klesá, spolu s ní ovšem i kultivovanost projevu motoru a dynamika. Opětovné aktivování zbytku válců je ale rychlé a prakticky neznatelné, žádné cukání a tak podobně se nekoná. Je to prostě domestikovaný beran. Rád se mazlí a poslušně vás vozí, kam je libo. Abyste jej naštvali, musíte se trochu posnažit a pořádně ho poškádlit, pak vám ukáže i svou zlou tvář.

I na výlet vás odveze, pozná někdo, jaké město jsem navštívil?

Motor můžete nastartovat na dálku klíčkem, což je příjemné, když chcete interiér dopředu vyklimatizovat. A taky je to zajímavá machrovinka a to k Dočce patří, no ne? Dalším zajímavým detailem je třeba regulace otevření mřížky masky vozu, která zajišťuje optimální přísun vzduchu k motoru i ve vyšších rychlostech.

Milovníci klasických amerických pickupů si v našem vidláckém eshopu DixieGear.cz určitě něco vyberou...

Jízda

Vzduchový podvozek, to je blaho, ale má to i svá úskalí. Vzduch ve spojení s  nezatíženým vozem vás dokáže pěkně pohoupat, na velkých nerovnostech pocítíte, že RAMa na cestě trochu honíte. Ale stačí na korbu hodit dva pytle cementu a už je to zase o něčem jiném. I malé zatížení je opravdu znát a poté podvozek působí jako mazlení se s plyšovým medvídkem.

Na velkých dírách sice musíte Berana volantem dozorovat, ale jinak nerovnosti krásně žehlí i ve spojení s 22“ koly, kterými byl testovaný vůz osazen. Na silnicích III. třídy auto jen tak něco nerozhodí, takové ty typické silniční ďoury nebo záplaty jsou pro vzduchový podvozek jako bonbonek. Jestli toužíte po americkém luxusu a charisma na cestách, RAM vám jej dopřeje plnými doušky.

Komfort i s ozdobami zajištěn.

Troufnu si říct, že tohle auto si nekoupí kdekdo, většinou si jej vyhlédnou lidé, kteří ocení právě jeho motor, podvozek a baví je řídit. Ač jde o na evropské poměry velký truck, tak hezká široká okreska vás může lehce svést k troše zlobení. A klidně se nechte, je potřeba občas ty pavučiny z výfuku vymést. RAM ovšem jede jako lokomotiva, taky to není žádná Twiggy. Díky své hmotnosti a rozvoru drží jako na kolejích a měnit směr autu chvíli trvá. Přičteme-li k tomu absenci většiny zpětné vazby od podvozku směrem k řidiči a rozvážnou převodovku, zjistíte, že tohle už je trochu nad síly tohohle auta. Dočka je sice autem mnoha tváří, ale lovení okresek? To už byste toho po ní chtěli moc.

Na širokých cestách nebo farmě se auto cítí jako ryba ve vodě.

No a kdo jezdí rychle nebo pořádně nafedrovanej, potřebuje taky kloudné brzdy. Ty dostanete kotoučové o velikosti 14,9 palců, největší ve své třídě! A brzdí velmi dobře, jak co se účinnosti, tak dávkovatelnosti týče.

Truck je samozřejmě nachystán vydat se i mimo silnice a polňačky. Na výběr máte mezi pohonem zadních a elektronicky řízeným pohonem všech kol BorgWagner. Sebevědomí v terénu vám navíc dodají uzávěrka diferenciálu a redukce. Na žádné velké blátění to ale není, rozměry auta – hlavně délka, vás budou limitovat. Ale dojet si do lesa, na chatu nebo doprostřed rozblácené stavby bude malina a co by víc majitel sériového RAMu mohl potřebovat? Na pořádné offroad radovánky by to chtělo přizvednout a přezout, no a nebo pořídit TRX.

Cesta mimo silnice? Jedem! Ale kdo to má pořád mejt?

Interiér

Nebudu vás napínat. Nejsem sice tak důkladný, jako kontrola z berňáku, ale já uvnitř vozu nic k haně nenašel. Procházel jsem i švy na kůži a všechno to hezky sedělo. Kde je sakra ta pověstná americká ledabylost v interiérovém slícování? Až jsem se šel několikrát podívat dopředu, jestli mi v Tucaru fakt půjčili Dodge.

Jedno vytknout musím, ovládání rádia umístěné zezadu volantu. Tlačítka jsou z nějakýho levnýho plastu a i tak dost „levně“ cvakaj. Je to jako když se v divadle pokydáte chlebíčkem, furt jste perfektně vyfiklý, ale ti všímavější se vám stejně pousmějou.

V autě najdete víc odkládacích prostor, než možná máte doma. Přihrádky v loketce a středovém panelu jsou navíc polstrované. Do loketní opěrky schováte snad i nákup na týden. Míst pro odložení pití je tu snad osm… Sedáky zadních sedadel lze sklopit a díky okům můžete náklad přikurtovat. V podlaze jsou ještě dva další hluboké odkládací prostory, ať už na Colt nebo nářadí.

Přihrádka je uzavíratelná a pěkně schovaná koberečkem.

Zásuvky. No, počítat umím do vysokých čísel, stejně jsem se ale nedopočítal. K dispozici máte USB-C, USB-A, zapalovače a vzadu i klasickou domácí zásuvku. Další zdířky jsou pak ještě poschovávané v různých přihrádkách, až se mi z toho i zpětně trochu točí hlava. Jo a bezdrátová mobilní nabíječka je tu taky. Uf, a už dost nabíjení.

Vzadu pohodlí jako v limuzíně, proč pořád jezdit nějakym Merglem?

Interiér je opravdu velmi prostorný, kvalitně slícovaný a až na pár míst kolem infotainmentu kompletně pošitý kůží. I pro ty vyšší z vás mám dobrou zprávu, šéfredaktor Marty si zvládl sám za sebe pohodlně sednout i při svých 202cm a to ještě s rezervou. Výbavový stupeň Limited vám nabídne i velmi kvalitní ozvučení od společnosti Harman Kardon. Co se týče hlasitosti, neodvážil jsem se výš než na 23 z cca 40, to auto ozvučí klidně celou stavbu. Zvuk je po čertech dobrej a i při basech v autě nic nevibrovalo a nerezonovalo, každá cesta byla soukromým koncertem. Ve výbavě Limited vám RAM dává najevo, že vás bude hýčkat po všech směrech.

Vzadu je místa až až a komfortu taktéž. Okénko uprostřed zadního okna je elektricky otevíratelné.

Sedadla jsou vpředu i vzadu chlazená a vyhřívaná. Přední si můžete nastavit ve všech směrech, včetně přifukování bederní části, boční vedení tady prakticky neexistuje, ale i tak jsou sedadla pohodlná, jen v zatáčce se budete muset trochu zapřít.

Panoramatická střecha tu je taky, na hvězdy s buchtou díky tomu můžete v zimě koukat z vyhřátých sedaček a v létě hezky z korby.

Infotainment též pochválím. Je prakticky rozdělen do 2, respektive 3 částí. Najednou tak můžete zobrazit Spotify, hovory a navigaci. Žádné záseky nečekejte, celý systém funguje svižně a Android Auto nebo CarPlay připojíte bezdrátově. Co mě trochu štvalo je bezpečnostní výmysl, kdy vás systém například při procházení Spotify playlistu po pár dotycích přeruší a musíte počkat, než uběhne přednastavený čas (pár vteřin), abyste mohli pokračovat a takhle pořád dokola. Na displeji také uvidíte náhled 360° kamer, které výrazně ulehčují parkování, přeci jen, na evropská parkovací místa je RAM kolos. A kdo si nevěří, může nechat Dočku zaparkovat samotnou.

Hezká grafika, svižné fungování a vkusně vsazený do interiéru. Žádnej trčící tablet.

V 12“ displeji si samozřejmě volíte i prvky tepelného komfortu, nastavení klimatizace je dublované tlačítky kolem a to jak pro řidiče, tak spolujezdce, což je ideální řešení. Chybí ale tlačítka k ovládání výhřevu volantu a bohužel i sedadel. Jelikož sedadla i na první stupeň po chvíli topí, až se potí záda, a na třetí stupeň už začínáte vonět, tak jsem je často po chvíli vypínal a musel jsem dotykově. A displej vám musí patlat i spolujezdec a vysvětlujte každému, koho vezete, kde výhřev vypne. Inu, škoda, tlačítka na sedadla by se určitě někam vešla. A ten první stupeň bych trochu zmírnil, v zimě mám vyhřívání opravdu rád, ale tady se to dá fakt jen chvíli.

19 repráků od Harmana? To je snad lepší požitek, než kdyby vám Johnny Cash zpíval rovnou do ouška.

Co se týče přístrojové desky, někoho nadchne, někoho urazí, je totiž lehce staromilská a to dnes už nemusí každému vyhovovat. Již při prvním pohledu jasně víte, kde co najdete a políčka v rozích palubního počítače si můžete nastavit dle svého. Například čtení značek nebo pokyny z navigace tu ovšem budete hledat marně. Je tu ale skvělý head-up displej, neruší a přitom na něj krásně vidíte. A dokonce vám přečte i značky a navigační pokyny. Suma sumárum, v interiéru se mi fungovalo příjemně a zařadím se rozhodně blíže těm nadšeným.

Čitelnost, přehlednost, možnost individuálního nastavení, vše v pořádku!

Ještě jeden znak staromilství tu je, žádné jízdní režimy. Comfort nebo Sport? Pff, tady se takový blbosti neřeší. Tady se prostě naloží korba a jede se! A chybí jízdní režimy někomu? Za testovací týden jsem si na ně ani nevzpomněl. V rychlosti se ještě zmíním o adaptivním tempomatu, který evidentně ladil někdo se zálibou v rychlosti. Ve 40 km/h jsem si nastavil 53 a čekal pozvolné zrychlení na požadovanou rychlost. Jakým překvapením bylo podřazení na čtyřku a výstřel kupředu, po němž následovalo dobržďování a řazení až na šestý rychlostní stupeň. Trocha klidu by neuškodila…

Závěrečné hodnocení

RAM se v těch správných ohledech zasekl pár let zpět, ať už přístrojovou deskou nebo motorem. Na těch užitečných místech ale nezapomněl jít s dobou, takže nechybí kamery, asistenti a všechen ten luxus a pohodlí vzduchového podvozku. Z toho všeho vychází boží kombinace! Když přesednete z 20 let starýho trucku, budete i v tomhle autě hned vědět co a jak. HEMI má pořád svoje charisma, které vás bude těšit při práci i cestování.

RAM vás bude bavit a zastane úkoly pracovního i rodinného auta, co víc si přát? A kdo je movitým fajnšmekrem, nezapomeňte, že tu je ještě TRX s 6,2 V8 pod kapotou.

Pokud vás tohle auto zaujalo, nebo cokoli jiného z americké produkce, neváhejte do Tucaru hodit voko. S nákupem i servisem vám pomůžou od A do Z a auta drží i skladem, novým Ramem tak můžete odjet třeba hned.

Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Tucar (https://www.tucar.cz/).

Chcete-li sledovat zákulisní informace a první dojmy z testování vozů, sledujte buď můj Instagram(instagram.com/scielce/), nebo ten RadiaDixie (instagram.com/radiodixiecz/).

Cena testovaného vozu: 2 468 400,- Kč
Výkon: 295 kW, 556 Nm
Spotřeba na konci testu: 12,1 l/100km
Tažné zařízení: 3 500 kg
Objem nádrže: 98 l
D x Š x V: 5916 x 2084 x 1971 [mm]
Rozvor: 3672 mm
Pohotovostní hmotnost: 2 479 kg
Max. užitné zatížení: 850 kg

Nastupování usnadní automaticky vyjížděcí nášlapy, praktická věc, která spoustu lidí nadchne.

LEDka nad korbou je samozřejmostí, makat se občas musí i v noci.


Lukáš Kudrna

Lukáš Kudrna

Fotograf a milovník všeho pojízdného železa.

Všechny články autora

Ford Explorer – vlajková loď s jaderným pohonem

Ford Explorer – vlajková loď s jaderným pohonem

Lukáš Kudrna , Na Ford Explorer jsme v Evropě čekali dlouho, nakonec se vyplnilo, že kdo si počká, ten se dočká. Jaká je vlajková loď evropského Fordu? Čtěte dál, nebudete litovat…

Jungle Pam – když osobnost zastíní celý sport

Jungle Pam – když osobnost zastíní celý sport

Lukáš Kudrna , Závody dragsterů, to prostě musí být show. Dvojice Jungle Jim a Jungle Pam to v sedmdesátých letech pochopila dokonale.

Mám prachy a nechci jezdit ve vysavači

Mám prachy a nechci jezdit ve vysavači

Lukáš Kudrna , Není nač čekat, jde se pro novou káru. Funglovku. Americkou. S benzínovou V8 nebo přinejhorším s V6. Pickup, SUV, MPV, sedan, to je fuk. Dá se něco takovýho ještě dneska v ČR koupit?