Louis Curdes – stíhací eso, které sestřelilo americký letoun i s budoucí manželkou na palubě

Louis Curdes – stíhací eso, které sestřelilo americký letoun i s budoucí manželkou na palubě

Kromě Němců, Italů a Japonců si na svůj Mustang namaloval i americkou vlaječku za sestřelenou Dakotu. A ještě ho za to vyznamenali...

Dolů

Louis E.Curdes před svým Lightingem v Alžírsku roku 1943

Válka přináší spoustu opravdu bizarních situací, jak už jsme si v několika předešlých článcích ukázali. Příběh amerického stíhače Louise Edwarda Curdese je dalším takovým příběhem, jaký dokáže napsat jen sám válečný život. Vždyť kdo může říct, že sestřelil letadlo s vlastní přítelkyní na palubě a ještě za to byl vyznamenán? 

Vítězství ve Středomoří

Louis Curdes se narodil ve Fort Wayne v Indianě. Vychodil univerzitu a 12. března 1942 se připojil k armádním zálohám. Táhlo ho to k letectví, takže ještě v tom samém roce ukončil letecký výcvik a stal se stíhacím pilotem. Ve svých 22 letech byl poslán do Středomoří, aby se zapojil do bojů druhé světové války v řadách 95. stíhací perutě 82. stíhací skupiny vybavené stíhacími letouny P-38 Lightning.

95th Fighter Squadron existuje dodnes a její žokejové dnes sedlají nejmodernější stíhačky F-22 Raptor

Jeho první mise se odehrála 13. května 1943 (některé zdroje ale uvádějí 29. duben) nad Tuniským zálivem. Sám narazil na pět německých stíhaček Messerschmitt  Bf-109. Tři poslal k zemi a další poškodil. Byl to impozantní začátek kariéry. O týden později přidal další dva Messerschmitty nad Sardinií a 24. června poslal k zemi i italský M.C. 202 Folgore

Italský stíhač Macchi M.C. 202 Folgore zachycený na některém z libyjských letišť

Karta se obrací

Znak 95.stíhací perutě

V srpnu už měl Curdes za sebou 44 bojových misí, strávil ve vzduchu 200 hodin a měl díky svým sestřelům status stíhacího esa. Jenže 27. srpna se od něj štěstí odvrátilo.  Letěl jako doprovod skupiny středních bombardérů B-25 Mitchell při náletu na italské Benavento. Curdes zachytil radiovou zprávu z jednoho Lightningu, že svádí boj s nepřátelskými stíhači a potřebuje pomoc. Curdes neváhal a zapojil se do boje. Podařilo se mu sestřelit další dva Messerschmitty, ale pak ho další Messerschmitt několikrát zasáhl do motoru a Curdes musel nouzově přistát na italském pobřeží. 

Nejčastějším Curdesovým soupeřem byly německé Meserschmitty Bf 109. Na snímku stroje stíhací skupiny JG 53 "Pik As" na jednom z jihoitalských letišť v roce 1943

Za nepřátelskými liniemi

Italové Curdese zajali a poslali ho do jednoho kláštera poblíž Říma, který sloužil jako zajatecký tábor. S několika dalšími zajatci se pokusil utéct, ale byl chycen. Krátce na to se ale Itálie vzdala spojencům a Curdes využil příležitost a uprchl znovu. Stihl to dříve, než tábor obsadili Němci, kteří převzali kontrolu nad většinou Itálie. Curdes tak byl sice volný, ale stále za nepřátelskými liniemi a daleko od vlastních jednotek.

Příslušníci německé Luftwaffe a P-38 Lightning sestřelený nad Tuniskem na počátku roku 1943

Do Fort Waynu mezitím už dorazila zpráva, že Curdes je mnoho dní pohřešován. Současně začaly jeho rodičům  chodit dopisy od Curdesových přátel, kde jim vyjadřovali soustrast a vzpomínali na to, jaký úžasný člověk Curdes byl. Rodiče ale stále doufali, že je jejich syn naživu, ostatně letectvo jej prohlásilo jen za pohřešovaného. 

P-38L Lightning pojmenovaný "Tail End Charlie" ze stavu 96th FS, 82nd FG

Curdes se mezitím s malou skupinou bývalých zajatců potloukal v horách. Narazili zde na italské partyzány, kteří jim nabídli pomoc a zbraně. Zajatci ale odmítli především zbraně, protože pokud by byli chyceni Němci ozbrojení, neměli by nárok na status válečného zajatce, ale byli by považováni za špiony a zastřeleni. Skupinka přespávala v jeskyních a živila se, jak se dalo. Živoření trvalo bezmála devět měsíců, než 27. května 1944 Curdes zaslechl zvuk boje. Vyrazil tím směrem a brzy narazil na průzkumníky z britské 8. armády. Byl zachráněn. 

Pomoc italských partyzánů američtí piloti v některých případech odmítli

Byly to skvělé prázdniny

9. června poslal rodičům dopis, že je naživu a 15. června se vrátil do Spojených států. Matce poslal pugét růží a když pak zavolal domů a jeho otec se ptal, kde byl posledních devět měsíců, Curdes mu jen odpověděl: „Nemůžu o tom mluvit, ale byly to skvělé prázdniny.“ 16. června dorazil do Fort Wayne a byla z toho samozřejmě ohromná sláva, za přítomnosti reportérů a veřejnosti. Curdese čekalo rybaření na Floridě a poklidný život. Někde tady by většina podobných příběhů skončila. Curdes se ale po čase rozhodl, že se chce vrátit do boje, ostatně válka ještě neskončila.

Curdesův P-38 Lighting byl na přídi vyzdoben působivým nose-artem

Zpět v boji

Rodiče nebyli jeho rozhodnutím nijak nadšeni, což je celkem pochopitelné. Curdes se přesto jako dobrovolník přidal na konci roku 1944 ke 4. stíhací peruti 3rd Air Commando Group létající na moderních stíhačkách P-51 Mustang. Jeho novým působištěm byly Filipíny, kde Američané sváděli tvrdé boje s Japonci generála Jamašity. Curdesovým úkolem bylo přímými útoky ničit japonské síly a materiál a podporovat pozemní jednotky. 

Limitovanou edici originálních triček se slavnou stíhačkou P-51 Mustang najdete v našem eshopu DixieGear hned ve dvou barevných mutacích - pískové a tmavě červené

Bad Angel

7. února 1945 Curdes letěl ve svém Mustangu pojmenovaném Bad Angel poblíž ostrova Tchaj-wan, kde sestřelil japonské průzkumné letadlo Micubiši Ki-46 II. Tento letoun byl v první polovině války natolik rychlý, že létal prakticky nevyzbrojen. Jenže Mustangy byly ještě rychlejší, takže pro Curdese nebyl problém poslat jej k zemi. Díky tomuto sestřelu se stal Curdes jedním ze tří amerických pilotů, kteří za války dokázali sestřelit německé, italské i japonské protivníky.

Průzkumný letoun Mitsubiši Ki-46 II Dinah na obalu plastikové stavebnice firmy Hasegawa

Hlídka nad Batanem

Crudes se vrátil na leteckou základně Mangaldan, kde se náhodou seznámil s pohlednou zdravotní sestrou Svetlanou Valerií  Shostakovitch – Brownellovou. Dali si spolu jedno rande, půvabná žena s ruskými kořeny na něj zapůsobila, jenže válka nečekala. Hned další den, 10. února, čekala na Curdese další bojová mise. Vedl průzkumnou skupinu čtyř Mustangů k jižnímu pobřeží Tchaj-wanu, kde měl pátrat po nepřátelských letištích. Žádné ale nenašli a tak se otočili zpět. Přelétali nad ostrovem Batan (neplést s poloostrovem Bataan, jak se občas mylně uvádí), který se rozhodli prozkoumat. Skupina se rozdělila na dvě dvojice, Curdes a Schmidtke letěli prozkoumat severní část ostrova, zatímco zbylí dva piloti Scalley a La Croix odletěli hledat na jih. 

Dvacet Mustangů ve vzduchu najednou. Wow!

Útok na letiště

Byla to právě jižní dvojice, která našla na pobřeží malé japonské letiště. La Croix poslal rádiem zprávu Curdesovi, ať se k nim připojí a zahájil útok na letiště. Podle některých zdrojů dokonce došlo k souboji s japonskými stíhačkami ve vzduchu, které Američané sestřelili. Při náletu na letiště byl ovšem sestřelen protiletadlovou palbou La Croix a musel na padáku vyskočit ze svého Mustangu. 

Takováhle sestava symbolů sestřelů nemá na světě obdoby

Dopadl do moře, kde se mu podařilo nafouknout záchranný člun. To už byl na scéně i Curdes a Schmidtke. Ten nařídil Scalleymu, aby se ihned vrátil na Mangaldan a zkusil sehnat nějakou volnou Catalinu, která by mohla vyzvednout La Croixe. Sám zatím pokračoval v útocích na letiště a současně hlídal, jestli se Japonci nepokusí k pilotovi ve vodě poslat vlastní člun.

Sestřel amerického letadla

V tu chvíli se ve vzduchu objevil další letoun, šlo o dvoumotorový dopravní Douglas C-47 Skytrain (známější pod původně britským bojovým jménem Dakota) s americkými výsostnými znaky. Curdes si ale s překvapením uvědomil, že stroj se chystá přistát na japonském letišti. Ihned se jej pokusil kontaktovat rádiem a upozornit pilota, že chce přistát na špatném místě. Nedostal ale žádnou odpověď a tak několikrát přelétl před přídí stroje, aby pilota varoval. Ani to se ale nesetkalo s žádnou odezvou a Jungle Skipper vytrvale mířil k letišti a klesal. 

Tažný kůň amerického transportního letectva - C-47 Skytrain ze sestavy 317th Troop Carrier Group přezdívané Jungle Skippers. Snímek pochází z roku 1945, lokace pravděpodobně letiště Manila na Filipínách 

Curdes zvažoval všechny možnosti včetně té, že jde o kořistní letoun, který padl do rukou Japoncům a ti s ním teď chtějí přistát. Nebo mohlo jít o americký stroj v nesnázích, kterému dochází palivo. Pokud by to byla tato varianta, pak by rozzuření Japonci nepochybně celou posádku zabili. Curdes se tedy rozhodl, že letoun nesmí nechat přistát. Zařadil se za jeho záď a krátkými dávkami kulometů zapálil oba jeho motory. Douglas ihned ztratil výšku a plácl sebou na vodní hladinu. Curdes viděl, jak z letounu vylezlo několik lidí včetně dvou žen a podařilo se jim dostat do záchranného člunu. Byli to nepochybně Američané.

Detailní pohled na příď Curdesova slavného Mustangu

Proboha, držte se dál od pobřeží

I s LaCroixem bylo nyní celkem ve vodě třináct lidí. Curdes jim ještě shodil vzkaz, na kterém bylo napsáno: Proboha držte se dál od pobřeží, jsou tam Japonci. Kroužil nad čluny do té doby, dokud mu nezačalo docházet palivo a pak se musel vrátit na Mangaldan. Byl už večer a trosečníci tak museli strávit noc na člunech.

C-47 Jungle Skippers od třistasedmnácté dopravní skupiny v péči mechaniků

Hned ráno ale i se Schmidtkem přiletěli zpět na místo a s úlevou zjistili, že čluny jsou stále na hladině. Kroužili na místě do té doby, dokud se konečně neobjevila záchranná Catalina, která celou skupinu vyzvedla. Na základně se vše mělo vysvětlit. Vysvětlení bylo nakonec poměrně prosté. Pilot Jungle Skippera se ztratil, začalo mu docházet palivo, navíc netušil, že letiště na Batanu je japonské. Jediné co chtěl, bylo rychle přistát. Curdes mu tak, a vlastně všem na palubě, zachránil život, protože Japonci by se za rozstřílené letiště nepochybně krutě pomstili. 

Curdesův Bad Angel v počítačové rekonstrukci

Největší překvapení ale pro Curdese bylo, když zjistil, že na palubě byly převáženy dvě zdravotní sestry a jedna z nich byla jeho nová známost Svetlana Valerie. Curdes se tak stal jediným americkým pilotem, který za války úmyslně sestřelil vlastní letadlo, navíc s přítelkyní na palubě. Z té se navíc později stala jeho žena. 

Jediný americký pilot, který kromě Němců, Italů a Japonců sestřelil i vlastní, americký letoun

Sporné vyznamenání

Louis E.Curdes spojil i svůj poválečný život s americkým letectvem

Curdes podle některých pramenů za svůj sestřel dostal Letecký záslužný křiž. Jiné prameny ovšem říkají, že jej neobdržel nebo dokonce že jej odmítl převzít. Curdes navíc už jeden Záslužný letecký kříž měl, ten mu byl udělen za jeho působení ve Středomoří. Možná se tedy tento mylně přisuzuje jeho sestřelu nad Batanem. Každopádně si Curdes velmi hrdě nechal pod kokpit namalovat k německým, italským a japonským symbolům také americkou vlaječku, jako svůj právoplatný sestřel. 

Válka pro něj ještě neskončila. Curdes dál bojoval v Pacifiku, nejprve nad Luzonem a pak nad Okinawou. Už však nezaznamenal žádný sestřel. Po válce se vrátil se ženou do Spojených států. Zůstal až do roku 1963 u letectva, pak se dal na dráhu developera. Zemřel v roce 1995 ve věku 75 let. 

P-51D v markingu Curdesova "Zlého anděla" můžete obdivovat arizonském Pima Air Museum

ZDROJE:
http://ww2awartobewon.com/wwii-articles/louis-curdes-shot-american-plane/
https://www.truthorfiction.com/bad-angel-pilot-lt-louis-e-curdes-shot-girlfriend-wwii/
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=5&t=6471&p=238801
http://acesofww2.com/USA/aces/curdes/
https://www.youtube.com/watch?v=9Vu3yU4KQ6c

Tomáš Chalupa

Tomáš Chalupa

Jsem novinář na volné noze. Píšu o statečných chlapech, kteří bojovali ve druhé světové válce. O hrdiny je totiž dneska nouze.

Všechny články autora

John C. Morgan: Pilotoval letadlo duchů a vyskočil s padákem pod paží

John C. Morgan: Pilotoval letadlo duchů a vyskočil s padákem pod paží

Tomáš Chalupa , Neuvěřitelný, ale přesto pravdivý příběh pilota Létající pevnosti a jediného nositele Medal of Honor, který padl do německého zajetí. 

Láska, zrada a půlpalcové kulomety: Dvouocasý ďábel ve službách fašistů

Láska, zrada a půlpalcové kulomety: Dvouocasý ďábel ve službách fašistů

Tomáš Chalupa , Neuvěřitelná dobrodružství amerických stíhaček P-38 Lightning v Itálii.

Rumunský princ v kokpitu Messerschmittu s hvězdami a pruhy

Rumunský princ v kokpitu Messerschmittu s hvězdami a pruhy

Tomáš Chalupa , Americký letec se vrátil ze zajetí na palubě německé stíhačky, kterou pilotoval rumunský princ. Některé příběhy prostě nevymyslíte…