Po okázalých křídlácích z padesátých let, gigantických kupé ze sedmdesátých a obřích SUV z devadesátek jsou luxusní pick-upy nejnovějším ztělesněním amerického snu na čtyřech kolech. Prostě velké a lesklé hračky pro velké kluky. A narozdíl od starých kupé nebo sedanů mají i svou praktickou stránku - kromě chlapáckého designu, spousty chromu a mamutích rozměrů nabízejí i schopnost odvézt či odtáhnout věci, které s osobním autem rozhodně nepřepravíte.
Ale i do světa pick-upů zasahuje tvrdá ekonomická realita. Benzín je i v USA čím dál dražší, ekologické normy čím dál přísnější, a živit v každodenním provozu velkoobjemový osmiválec pod kapotou téměř
třítunového monstra je čím dál obtížnější úkol.Američtí zákazníci se od masového nakupování svých milovaných fullsize pick-upů nenechají jen tak něčím odradit a tak se americké automobilky pokoušejí najít způsob, jak zachovat rozměry a zároveň snížit spotřebu. Ford používá přeplňované šestiválce Ecoboost a chystá se na hliníkové karoserie. Výrobce Ram Trucks (dříve Dodge) vsadil na moderní naftový šestiválec, původem od italské firmy VM Motori.
rozumná alternativa pro evropany?
"Půltunka" Ram 1500 s motorem Ecodiesel by se tak teoreticky mohla stát rozumnou alternativou k evropskému SUV pro ty, co potřebují tahat těžké přívěsy, nebo prostě chtějí něco většího, zajímavějšího, neobvyklejšího. Něco více amerického.
Palčivou otázkou pro milovníky amerických pick-upů však zůstává, jestli dokáže třílitrový turbodiesel ze země oliv a vína nahradit poctivý osmiválec z Detroitu. Přeci jen, má málo litrů, málo válců, moc elektroniky a moc přeplňování. Častou obavou je, že relativně malý motor se bude neustále trápit pod plným plynem, aby dokázal téměř třítunovou bestii vůbec rozhýbat, což se nepříznivě projeví na jeho spotřebě i životnosti. Proto jsme Ram 1500 Ecodiesel projeli v terénu i na silnici, abychom vyzkoušeli, jak doopravdy funguje.
Ale ještě než se poprvé rozjedeme, měli bychom se podívat na to, co vlastně "Ramka" nabízí.
truck nemusí být spartánský
Jako první si, nikterak překvapivě, všimnete velikosti téhle věci. Pokud jste zvyklí na evropská měřítka, musíte začít přemýšlet trochu jinak. Měli jste pocit, že Mercedes GL nebo Audi Q7 jsou velká auta? Zapomeňte na to. S délkou více než 5,3 metru a výšku přes dva metry je Ram 1500 nikoliv velký, ale přímo gigantický.
Spousta starších amerických aut ale trpí tím, že vnitřní rozměry neodpovídají těm vnějších. Proto je příjemným zjištěním, že tentokrát se americké pojetí rozměrů přeneslo i do čtyřdveřové kabiny. I pokud máte přes dva metry, jako náš velký šéf Marty, můžete si bez problémů sednout dopředu i dozadu. A nebo takříkajíc "sám za sebe". Něco takového nabídne jen málokteré SUV, a ještě méně sedanů či liftbacků.
Množstvím životního prostoru překvapení v kabině nekončí. Pokud už je to nějakou dobu, co jste naposledy seděli v americkém autě, asi budete očekávat interiér na úrovni, jakou předváděl koncern Chrysler těsně po přelomu století. Mizerné plasty, dřevo, které vypadá plastové a také plastové je, kůže, která sice plastová není ale vypadá tak...
Vnitřek Ram 1500 je jiný. Samozřejmě jde pořád o americký pick-up, takže pokud s oblibou trávíte nedělní odpoledne osaháváním inteiréru svého Audi a naschloucháním preciznímu cvakání koleček a tlačítek, asi vás Ram zklame. Ale jestliže jste prostě jen zvyklí na určitý standard, který ještě nedávno americká auta nesplňovala, máme dobré zprávy. Kabina Ram 1500, zvláště v testované verzi Laramie Limited, snese co do kvality materiálů a zpracování srovnání přinejmenším se "skoroprémiovou" evropskou produkcí.
Kůže působí kvalitně, plasty jsou na omak měkké (no ano, také jsme si je museli osahat), dřevo by snad dokonce mohlo být opravdové dřevo a ergonomie rozhodně není sprosté slovo. I volant působí spíše jako z moderního evropského auta než z amerického náklaďáku. Auto má spousty výbavy - od bezklíčového vstupu a startování až po odvětrávané a vyhřívané sedačky. Několik USB přípojek už asi příliš nepřekvapí, stejně jako gigantické odkládací prostory všude, kam se podíváte.
náklaďák jen na pohled
Zklamání vás ale čeká, jestli jste doufali, že Ram 1500 bude skutečný "náklaďák", jak by naznačovaly vnější rozměry. Zvenčí tenhle stroj působí skutečně monstrózně, takže standardní délka korby 170 cm poněkud překvapí. Pokud jste plánovali převážet motocykl, nábytek nebo lecjaký stavební materiál, můžete se snadno ocitnout v situaci, kdy pro vás bude vhodné zamyslet se nad delší, 194 cm dlouhou korbou.
Standardní délka korby slouží spíše jako opravdu velký kufr. Volitelně jí navíc můžete doplnit o odkládací schránky Rambox na bocích, které sice znamenají zúžení celé korby na šírku nejužšího místa podběhů, ale nabízejí uzamykatelný prostor pro nákup nebo drobnosti, jež vozíte s sebou. Delší varianta korby je rozhodně praktičtější, ale jen dokud nechcete zaparkovat. Přítomnost obří kabiny se musí někde projevit, a pokud k ní přidáte i rozumnou velikost korby, budou výsledkem poněkud obří vnější rozměry. Navíc se kvůli poměru délky korby a prostoru pro cestující dostanete z celního pohledu do kategorie nákladních aut, což s sebou nese clo zvýšené z 10 na 20 %.
Cestou ke skutečnému využití zátahu Ram 1500 je tak mnohem spíše vlekání přívěsů - ty mohou vážit až 4 173 kilogramů a rozměry i hmotnost automobilu by měly jízdu s přívěsem znatelně usnadnit. O tom ale až příště, tentokrát na podobné hrátky nebyl čas.
diesel evropského stylu
Konečně se tak dostáváme k zásadní otázce. Jak dobře funguje Ram 1500 s třílitrovým šestiválcem Ecodiesel?
Vedle "tradičních" motorů pro řadu Ram - benzínového osmiválce Hemi a řadového šestiválcového dieselu Cummins - může 3.0 Ecodiesel působit poněkud "dětským" dojmem, zvláště když otevřete kapotu. Prvním argumentem pro škarohlídy je výkon 240 koní a točivý moment 567 Nm - tedy hodnoty velmi podobné například benzínovému osmiválci 7,2 litru, který se do pick-upů montoval
Chevrolet v 80. letech.První věc, které si všimnete po stisknutí startovacího tlačítka, je zvuk. Tedy spíše jeho absence. Narozdíl od záměrně slyšitelného bublání osmiválcové Hemi nebo industriálního klapání motoru Cummins, montovaného do větších modelů 2500 a 3500, je Ecodiesel skutečně tichý a kultivovaný. Stejně jako v případě interiéru byste i tady snadno uvěřili, že sedíte za volantem evropského prémiového SUV, a nikoliv amerického trucku.
Ve srovnání s téměř čtyřistakoňovou 5.7 Hemi se samozřejmě musíte spokojit s mnohem menší dynamikou. Třílitrový diesel pod kapotou téměř třítunového pick-upu rozhodně není žádný rychlík a pokud jste byli dosud zvyklí na ekvivalentní motor v běžném SUV, možná vám bude chybět výkon. To ale v žádném případě neznamená, že by Ecodiesel na Ram 1500 nestačil. Na hranice jeho výkonu narazíte nejspíše při předjíždění nebo ve vyšších dálničních rychlostech, pokud se budete snažit používat "Ramku" stejně jako byste používali rychlé osobní auto nebo SUV.
ve svižném tempu
Dokud jezdíte tak, jak se s třítunovým náklaďákem očekává, nebo i o notný kus rychleji, je Ecodiesel naprosto dostačující. Ve spojení s osmistupňovým automatem od německé firmy ZF je kultivovaný a i při svižném tempu se drží v nízkých otáčkách. Nepotřebuje divoce podřazovat, aby se udržel v tempu, a dělá dojem, že by si poradil i se slušnou dávku zátěze navíc. Tady přijde na řadu právě mohutná porce točivého momentu, který je k dispozici již od téměř volnoběžných otáček.
Příjemným překvapením mohou být jízdní vlastnosti jako takové. Díky modernizovanému čtyřprvkovému zavěšení zadní nápravy s vinutými pružinami a vzduchovému odpružení na obou nápravách je Ram 1500 mnohem pohodlnější a stabilnější, než byste od "náklaďáku" čekali. Po projížďce s tímhle strojem mnohem snáz pochopíte, proč jsou v USA trucky tak populární. Klasickému sedanu na rámu se zadním náhonem je totiž současná generace pick-upů až nečekaně blízká.
verdikt
Jestli jste vždycky toužili po pořádném kusu amerického železa a báli jste se spotřeby nebo jisté "neotesanosti", nebo pokud prostě potřebujete automobil schopný odtáhnout mnohatunový přívěs a zároveň nabídnout komfort velkého sedanu, může být Ram 1500 Ecodiesel zajímavou alternativou. Už to ani zdaleka není ten drsný a primitivní pick-up minulých desetiletí. Zachovává si sice poctivé rozměry (i ve srovnání se svými 20 nebo 30 let starými předchůdci působí Ram 1500 obrovsky) a určitě nezmizel ten pocit, že řídíte něco výjimečného, ale komfort a spotřeba jsou nyní na úrovni evropských SUV, stejně jako kvalita a zpracování interiéru. Snad poprvé tak začíná americký pick-up v Evropě dávat skutečný smysl.
Ram 1500 Ecodiesel
- Motor: 3.0 V6, turbodiesel
- Převodovka: osmistupňová automatická
- Pohon: připojitelná 4x4
- Výkon: 240 koní v 3 600 ot./min
- Točivý moment: 567 Nm v 2 000 ot./min
- Spotřeba: 8,7 l/100km mimo město, 12,1 l/100km ve městě
- Tažné zařízení: 4 173 kg
Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Denker.