Historie Mustangu v 10 reklamách

Historie Mustangu v 10 reklamách

Marketing hrál ve světě automobilů vždycky významnou roli a reklamy vypovídají hodně o tom, co chtěl výrobce daným modelem vlastně "říci". A historie Fordu Mustang je z tohoto hlediska zvláště zajímavá.

Dolů

1964 - Přichází splněný sen pro každého

Reklama, která se vysílala před uvedením Mustangu na trh v dubnu 1964, zdůrazňuje všechno to, díky čemu se Mustang stal miláčkem davů. Bohatou základní a ještě bohatší volitelnou výbavu. Výkonné motory. Ladný design, inspriovaný evropskými vozy GT. A nízkou cenu. 

1971 - Evropský styl, americká praktičnost

Scénka s vyjeveným designérem supersportů z Evropy pokračuje v podobném tématu, se kterým začala o sedm let dříve první reklama. Mustang skvěle vypadá a jeho dlouhý čumák i sexy zadek si nezadají s luxusními gétéčky zpoza oceánu. Navíc jezdí ještě lépe než předtím, je komfortní, dobře vybavený... ale hlavní je pořád cena. Mustang je jako evropské gétéčko, které si ale můžete dovolit.

1974 - Malý luxus pro každého

Ach, ta zpropadená krize. Velké motory přestaly být v módě a s nimi i rychlá auta. Místo silného muscle caru bylo teď americkým ideálem pohodlné kupé - ale ne každý si mohl dovolit prolévat benzín obřím osmiválcem. Mustang se přeorientoval a nabídl luxus v kapesním balení. V reklamě už neuslyšíte nic o evropských cestovních vozech, zato se dozvíte hodně o komfortní výbavě, úsporných motorech a o tom, že Mustang díky těmto věcem překonává všechny svoje konkurenty (Chevy Camaro, Pontiac Firebird, Dodge Challenger, Plymouth Barracuda a AMC Javelin) dohromady.

1979 - Ovladatelnost a aerodynamika

Mustang II byl skvělou zmenšeninou amerického křižníku, ale s koncem 70. let skončil i jeho čas. Bylo zapotřebí zaujmout kupce, kteří čím dál více pošilhávali po evropské a japonské konkurenci. Heslem dne byla vynikající ovladatelnost a skvělá aerodynamika. Osmiválce se vrátili již několik let předtím, a teď navíc přibyla možnost objednat si mustang turbem! Zlatá osmdesátá se blíží!

1984 - Turbo na scéně

Polovina osmdesátých let byla vrcholem období, kdy Mustang "šel s dobou" a podřizoval se trendům. Heslem doby bylo TURBO. A Mustang nebyl výjimkou - vrcholem nabídky nebylo osmiválcové GT, ale sportovní varianta SVO s přeplňovaným čtyřválcem o objemu 2,3 litru a výkonu 205 koní. K němu přibyl i sportovní podvozek, větší brzdy a další úpravy. Výsledek? SVO bylo rychlejší, ale také výrazně dražší než GT. A ukázalo se, že zákazníci osmiválce milují.

1994 - Návrat k tradicím

Z dnešního pohledu to může působit zvláštně, ale "zakulacená" generace Mustangu z poloviny devadesátých let představovala návrat k odkazu originálu. Narozdíl od předchozího "Fox" Mustangu, který se snažil být moderní bez ohledu na minulost, byla nový model, označovaný jako SN95, plný odkazů na šedesátá léta. A tomu odpovídaly i reklamy.

cca 2001 - Mustang je o image

Tato reklama z přelomu tisíciletí není o výhodách nějakého konkrétního Mustangu. Hlavní roli tu hraje tehdejší šéf Fordu, Bill Ford jr., a jeho láska k Mustangu. A poprvé se tu také objevují záběry na tmavě zelený Fastback poručíka Bullitta, podle kterého byla v roce 2001 vyrobena speciální edice.

2006 - Steve McQueen je cool a Mustang stejně tak

Šedesátá léta, nepřekonatelný Steve McQueen a legenda původního Mustangu nabyly v marketingu Fordu na síle, když se představila zbrusu nová, retro generace. A není divu, Steve byl prostě frajer.

2013 - Zpět k radosti pro každého

S blížícím se koncem "retro" modelu poněkud ubylo odkazů na minulost a Mustang se vrátil k tomu, co nabízel na začátku. Tedy splněný sen, dostupný pro každého.

2015 - ...i váš pes!

Mustang z devadesátých let je už ten "starý" a nová '15 je zároveň moderní a zároveň odkazuje na tradiční hodnoty Mustangu. A milovat jí bude i váš pes, které si zvyknul na starého Mustanga!

+1: Divoké první rande

První rande s holkou, která jezdí v Mustangu a neumí ani řadit, může být docela děsivé. A to různým způsobem....

Vojta Dobeš

Vojta Dobeš

Automobilový novinář, který o amerických autech nejen píše, ale také s nimi jezdí. S oblibou provokuje svými názory nejen na auta.

All articles of the author