Harley Davidson šel svou cestou

Harley Davidson šel svou cestou

Jejich první motorka byla tak slabá, že bez pomocných šlapek ani nevyjela kopec. To ale Williama S. Harleye a bratry Davidsonovy neodradilo. Z jejich snu se nakonec zrodil největší a nejslavnější výrobce motocyklů na světě.

Dolů

Problematické kopce

V roce 1903 se v Americe stala spousta důležitých věcí. Bratři Wrightové udělali na pláži v Kitty Hawk první skok, který odstartoval cestu lidstva ke hvězdám. Henry Ford (1863 -1947) v Detroitu založil Ford Motor Company. A William S. Harley (1880 - 1943) z Milwaukee ve státě Wisconsin, za pomoci své kamaráda z dětství Arthura Davidsona (1881 - 1950)a jeho staršího bratra Waltera (1874 - 1942), postavil svůj první motocykl. Nebo spíše motorizované kolo. Projekt, jenž se v Harleyově hlavě rodil už od roku 1901, kdy nakreslil plány svého prvního motoru o objemu 116 cm3 (7,07 kubických palců), ale očekávání nenaplnil svých tvůrců nenaplnil. Zkušební jízdy v okolní města Milwaukee ukázaly, že zbrusu nový stroj nedokáže bez pomoci pedálů ani zdolat kopec. Takovou věc přece lidem nemohou prodávat!

Hledání výkonu

Harley a bratři Davidsonové, k nimž se později přidal i nejstarší William (1870 - 1937), se však nenechali vyvést z míry. Okamžitě se pustili do vývoje nového motoru, jenž by dal jejich motocyklu dostatečný výkon a učinil z něj smysluplný dopravní prostředek. A našli si také zkušenějšího rádce. Ole Evinrude (1877 - 1934) v té době v Milwaukee vyráběl automobilové motory a později se proslavil jako výrobce přívěsných motorů pro lodě.

Vyplňte alternativní text První Harley-Davidson byl jen o málo víc než motorizované kolo

S Oleho pomocí mladíci vyvinuli nový jednoválcový motor o objemu 405 cm3 (24,74 kubického palce). Měl výkon tří koňských sil a zabudován do nového obloukového rámu posunul nově vzniklou značku Harley-Davidson od motorizovaných kol ke skutečným motocyklům. Přestože nepředstavoval žádnou zásadní inovaci nebo změnu proti tehdy zavedených pořádkům, byl to dobrý základ a za první rok jich osm prodali. Dalšího roku to již bylo 16 kusů, a Harley s bratry Davidsonovými postavili svoji první továrnu na Chestnut Street, kde společnost Harley-Davidson sídlí dodnes.

Jedeme stovkou

Prodeje i nadále rostly geometrickou řadou. Za rok 1906 už to bylo padesát kusů. Mezi novinky patřila kromě objemu mírně zvýšeného na 440 cm3 (26,84 palce) i možnost objednat si motocykl Harley-Davidson nejen v původní černé barvě, ale i v novém šedém odstínu. Ten, spolu s na svou dobu neobyčejně tichými motory, dal vzniknout první přezdívce Harleyů – říkalo se jim „Silent Grey Fellow“, tedy „tichý šedý přítel“.

Vyplňte alternativní text Model z roku 1905 už se mohl směle nazývat motocyklem

Rok 1907 přinesl kromě pokračujícího růstu, kdy z bran o patro zvýšené továrny vyjelo 150 motocyklů, také dvě přelomové novinky – jakkoliv to tak v té době nemuselo vypadat. Harley-Davidson prodal svůj první policejní motocykl a udělal tak první krůček na trhu, který se pro něj měl stát zásadním na další více než století. A na autosalonu v Chicagu představil první vidlicový dvouválec. Měl podtlakově řízené ventily, objem 880 cm3 (53,68 kubických palců) a výkon zhruba 7 koní – byl tedy zhruba dvakrát silnější než původní jednoválce, což stačilo k dosažení maximální rychlosti zhruba 100 km/h. Do výroby se dostal v roce 1909.

dva válce se rodily v potížích

Vidlicový dvouválec, neboli „V-twin“, se měl stát pro historii značky klíčovým, a dnes si bez něj motocykl této značky nedokážeme představit. Ale nepovedlo se to napoprvé. První model s podtlakovým ovládáním ventilů totiž trpěl mnoha problémy a hned po prvním modelovém roce jej z nabídky stáhli.

Vyplňte alternativní text První dvouválec naznačil směr, ale příliš neuspěl

I tentokrát se ale zakladatelé značky vrátili k rýsovacím prknům a na druhý pokus dosáhli úspěchu. V roce 1911 přišel na trh nový V-twin s mechanicky poháněným rozvodem IOE (intake-over-exhaust - sání nad výfukem) a napínáky hnacího řemenu. Byl spolehlivější než předchozí model, a i přes o něco menší objem 811 cm3 (49,48 kubických palců), nabízel větší výkon.

Tvoříme historii

Příchod dvouválce sice neznamenal okamžitý konec jednoválcových Harleyů, ale jeho podíl na prodejích se postupně zvyšoval a v roce 1913 už dvouválce překonaly své jednoválcové bratříčky. Od té doby se tato koncepce i přes občasné experimenty s jiným uspořádáním nebo počtem válců udržela jako typický znak motocyklů Harley-Davidson dodnes.

Vyplňte alternativní text Model z roku 1913 s novým dvouválcem a spojkou v zadním náboji

Po nástupu nového motoru následovala další vylepšení, z nichž některá představovala průkopnické počiny. Harley-Davidson přestal trendy následovat a začal je vytvářet. V roce 1912 měly první motocykly spojku a rok 1913 přinesl řetězový pohon. V roce 1914 se začal montovat dvourychlostní zadní náboj a o rok později následovala skutečná třístupňová převodovka.

V roce 1914, pouhou dekádu po začátku sériové výroby motocyklů, už Harley-Davidson ve znovu přestavěné a rozšířené továrně vyrobil 16 284 strojů. Tedy dvoutisíckrát více než ve svém prvním roce. A s první světovou válkou mělo přijít ještě masivnější rozšíření motocyklů s logem Harley-Davidson. Ale o tom zase až někdy příště.

Foto:
Harley-Davidson 
Yesterdays.nl

Vojta Dobeš

Vojta Dobeš

Automobilový novinář, který o amerických autech nejen píše, ale také s nimi jezdí. S oblibou provokuje svými názory nejen na auta.

All articles of the author