Cadillac CT6: Posel nových časů

Cadillac CT6: Posel nových časů

S připravovanou novinkou CT6 přichází víc než jen nový systém pojmenování. Cadillac se chce vrátit na svou tradiční pozici technologického průkopníka a výrobce skutečně luxusních sedanů.

Dolů

Při vyslovení jména Cadillac se člověku tradičně vybaví dlouhý, nízký, štíhlý a okázalý sedan, kupé či kabriolet. Velmi moderní, velmi pohodlný, nabitý tou nejlepší technologií a velmi americký.

Dnes ale slavná značka žádné takové auto nevyrábí. Vrcholem nabídky je luxusní SUV Escalade, které sice ve své poslední generaci zakrývá zpřízněnost s plebejským Chevroletem Tahoe/Suburban mnohem lépe než kdy dřív, ale pořád je to v podstatě truck s koženým interiérem.

2015 Cadillac Escalade

Mezi klasickými "nízkými" osobními auty od Cadillaku je ale situace pro milovníka klasických amerických korábů poněkud tristní. Základem nabídky jsou modely ATS a CTS, které sice představují velký krok k vyrovnání se německé a japonské konkurenci, ale pro tradicionalistu je ten krok možná velký až příliš. V podstatě jde o přímou konkurenci trojkovému resp. pětkovému BMW (popř. Audi A4 a A6 či Mercedesu C a E). Nekonají se žádné absurdní rozměry, houpavá jízda ani obří osmiválce (s výjimkou sportovního CTS-V).

2015 Cadillac XTS

"Prozatímní vlajkovou lodí" je v tuto chvíli model XTS. Ten tradicím značky alespoň částečně odpovídá svými rozměry, ale vpředu napříč uložený šestiválec pohánějící přední kola a platforma sdílená mimo jiné i s Opelem Insignia nejsou zrovna základ pro plnohodnotný luxusní sedan. Tomu odpovídá i relativně nízká cena, která prozrazuje, že XTS je spíše způsobem, jak nabídnout limuzínservisům a pohřebním domům náhradu za oblíbený Lincoln Town Car.

Alespoň o něco opravdovější vlajkovou lodí se tak má stát připravovaný sedan CT6, který by se měl představit v průběhu letošního roku a jehož předsériové exempláře už byly mnohokrát spatřeny v zamaskované podobě.

Zamaskovaný prototyp CT6

Na veřejnost toho o CT6 zatím prosáklo jen nemnoho. Několik věcí je ale víceméně jistých, protože je potvrdila samotná automobilka:

  • CT6 bude lehké a moderní. Má využívat inovátorskou konstrukci karoserie s novou technologií sváření a pravděpodobně kombinací vysokopevnostních ocelí a hliníku. Vyloučit nelze ani použití karbonu.
  • CT6 bude plné technologií. Téměř s jistotou můžeme očekávat moderní dvakrát přeplňované šestiválce, nejspíše také pokročilé technologie autonomního řízení a asistentů (tedy adaptivní tempomat, udržování v jízdním pruhu podobně) a novinkou bude například elektronické zpětné zrcátko využívající kameru.
  • CT6 bude prý podobnější současnému modelu CTS než konceptům Ciel a Elmiraj, které vidíte na obrázcích.
  • CT6 bude velké, ale ne zas tak moc. Podle všech informací by novinka měla mít něco přes pět metrů na délku - bude tak pořád o kousek menší než například Mercedes třídy S.

Zvláště poslední bod, jakkoliv zní na první pohled hrozivě (Mercedes větší než Cadillac? Hereze!) dává zajímavé naděje do budoucna, zejména spolu s novým systémem pojmenování modelů. Označení kombinující písmena čísla asi není to, v co většina fanoušků doufala - mnozí z nás tajně doufali v návrat opravdových jmen - ale při plánovaném počtu modelů, přesahujícím dohromady (pro crossovery s označením XT-číslo a sedany CT-číslo) přesahujícím desítku je asi nevyhnutelné.

Koncept Cadillac Elmiraj

Především je ale důležité, že pro novou vlajkovou loď byla vybrána šestka. Což logicky vede ke dvěma předpokladům. Prvním je, že schéma pojmenování bude odpovídat tomu u Audi. Sudá čísla tedy budou sedany a lichá čísla něco jiného. Nejspíše kupé, nebo "čtyřdveřová kupé". Takže logicky zbývá prostor přinejmenším pro opravdu velký sedan (CT8) a dost možná i nějaké stylovější alternativy - CT7 a CT9 - které by mohly odpovídat Audi A7 a připravované A9. Níže by pak stálo CT5 (nástupce CTS kupé), CT4 (nástupce CTS), CT3 (nástupce ATS kupé), CT2 (ATS) a možná i CT1 (jakási noční můra pravověrného amerikanisty, nejspíš postavená na platformě Opelu Astra).

Největším kouskem naděje pro milovníky "opravdových Cadillaků" je pak prohlášení současného šéfa značky, Johanna de Nysschena, že by svět měl být za 15 let připraven na Cadillac s cenovkou kolem čtvrt milionu dolarů (tedy něco přes pět milionů korun). To je teritorium Bentley a Rolls-Royce. Že bychom se (po vzoru Escalade, který si také zachovává "opravdové jméno) dočkali nového Eldorada, nástupce slavného Eldorada Brougham z 50. let?

Vojta Dobeš

Vojta Dobeš

Automobilový novinář, který o amerických autech nejen píše, ale také s nimi jezdí. S oblibou provokuje svými názory nejen na auta.

Všechny články autora