Nakladatelství DC (Detective Comics) se v roce 2001 rozhodlo oživit svoji produkci (a dohnat konkurenční Marvel, který komiksovému trhu v USA dominuje) projektem The New 52, jenž znovunastartoval (a částečně redefinoval) 52 klasických řad DC. Jednou z nich byla i série All-Stars Western, která původně vycházela od roku 1951 do roku 1961 a pak ještě mezi lety 1970-1972, kdy byla ukončena ze standardního důvodu nízkých prodejů.
PŘEČTĚTE SI:
Bez přátel a s jizvou
Scénáristé Justin Gray a Jimmy Palmiotti (Hory mají oči - Počátek) se rozhodli nevyužít většinu původních figur All-Star Westernu a zaangažovat sice ne nejpopulárnější, ale přesto dostatečně etablovanou postavu Joaha Hexe. Nebylo to rozhodnutí nikterak překvapivé, oba pánové jsou totiž scénáristy Hexovy samostatné série, o jejichž kvalitách se mohli čeští čtenáři přesvědčit v albu Jonah Hex - Tvář plná násilí (Comics Centrum, 2011). Mimoto vznikl o Hexovi film s Joshem Brolinem v hlavní roli, který sice u fanoušků propadl, ale mě osobně se docela líbil (a to většinou komiksových filmů opovrhuji), protože autoři zachovali komiksovou stylizaci a zároveň to s ní nepřehnali.
Jonah Hex byl svým otcem jako chlapec prodán Apačům, kteří ho naučili stopování, lovu a životu v divočině a tvář mu zohyzdili děsivou jizvou, jež straší jeho nepřátele i všechny ostatní (přátele žádné nemá). Během občanské války vedl jako seržant kavalerie muže do boje pod vlajkou Konfederace, a nejenom že nikdy neuznal kapitulaci Jihu, ale ani nikdy nesvlékl šedivou uniformu. Po válce se živil jako lovec lidí a v tomto oboru se stal skutečnou legendou. A právě příjezdem tohoto drsňáka eastwoodovského typu do Gothamu roku 1880 začíná potřetí nastartovaná série All-Star Western.
Batmanův píseček
Autoři hrdinovi chytře „sebrali prérii“ a uvrhli ho do divočiny města zločinu. Volbou Gotham City zároveň pomrkávají na batmanovské fanoušky - takhle to tady vypadalo asi sedmdesát let před Batmanem. A batmanovských, či spíše pre-batmanovských prvků, je tu celá řada: věčný příkrov smogu na obloze, temné ulice prolezlé zločinem, starosta Cabblepot ( Penguin jako by mu z oka vypadl), Alan Wayne (děda Bruce Wayna) a jeho rodinné sídlo i s obří jeskyní plnou netopýrů pod ním a hlavně Amadeus Arkham, pozdější zakladatel legendární léčebny pro duševně choré (míněno vraždící maniaky), kam Batman pravidelně umisťuje svoje soupeře a odkud titíž pravidelně zdrhají.
A je to doktor Arkham, komu byla svěřena role vypravěče a Hexova společníka. Nesourodější dvojici si možno představit jen stěží. Pacifista (posera) a notorický zabiják, doktor psychiatrie a lovec lidí, gentleman viktoriánského střihu a jižanský křupan. Jejich vzájemné třenice dobře koření příběh.
Silný příběh, výtečná kresba
Apropo příběh! O ten nám v komiksové branži jde především. První se točí kolem vražd prostitutek a zločineckého spiknutí Následníků Kainových, vyznávajících tzv. bibli zločinu a rekrutujících se z gothamské společenské smetánky a druhý kolem únosů dětí z nemajetných rodin následně využitých na otrockou práci v podzemí. Čtenář se stává svědkem barových bitek, pouličních přestřelek, zločinů tak strašlivých, že se je zdráhám popsat (spíš se mi nechce), pátrání v kanalizaci a boje se ztraceným indiánským kmenem a obřím netopýrem v podzemí Waynova sídla, jakož i Hexových drsňáckých hlášek trousených na půl huby (Hexova tvář to ani jinak neumožňuje).
To vše nám zprostředkovávají nejen pánové Palmotti a Gray, ale také Moritat, který se ujal kresby (v komiksu role poměrně zásadní). Jeho silná obtahová linka poctivě vysekává hlavní figury z výborně prokresleného pozadí, kde si můžete desítky postav a architektonických detailů prohlížet celé dlouhé minuty. Zde se nabízí srovnání třeba s prací Kevina O´Neila na Lize výjimečných. V akčnějších momentech roste počet panelů (obrázků) na stránce a ubývá detailů, což činí komiks dynamičtější. Výrazná jednobarevná stylizace v jiných scénách zase příběh protemňuje. Změna stylu na začátku druhého příběhu pak pro oko čtenářovo znamená vítané osvěžení. Zbraně jsou dostatečně masívní a padouši dostatečně obludní. Jako bonus jsou na konci knihy zařazeny ukázky z Moritatova skicáku, které jsou „žrádlo“ samy o sobě.
Dva příběhy navrch
Album obsahuje ještě dva doprovodné příběhy stejného scénáristického dua ve spolupráci s jiným kreslířem. Démonického pistolníka zoroidního střihu jménem El Diablo dostal na starost Jordi Bernet, českým čtenářům známý jako autor Torpeda. Italská škola je tu patrná jasnou a jednoduchou linkou, která ale výborně vystihuje charaktery postav i jejich emoce. Příběh spojuje ohrané téma zombies se starou indiánskou legendou, čímž ho přeci jenom trochu oživí. Nelítostné mstitelce čínského původu Barbaře Ghost vtiskl vizuální podobu v lehkém retro stylu Phil Winslade. Historka z prostředí čínského organizovaného zločinu v USA 19. století mi nejvíc připomněla komiksové adaptace Batličkových povídek, které pod názvem Příběhy statečných vycházely v šedesátých letech v Rychlých šípech.
Série All-Star Western surfuje na módní retro vlnce 19. století a servíruje mix westernu a viktoriánské gotiky lehce dochucený steampunkem. V příštím albu se Hex vypraví do New Orleansu, což budou teprve vizuální orgie, a jak jsem zjistil na stránkách DC, v dalších dílech se dostane dokonce do naší současnosti (Pánbůh s námi). V tuto chvíli je ale na pultech první kniha, a pokud vás podobné věci oslovují jako mě, je to jasná volba.